دكتر يادگاري رييس جهاد دانشگاهي در پيامي روز روابط عمومي و ارتباطات را به جهادگران عرصه اطلاع رساني و روابط عمومي مجموعه هاي جهاد دانشگاهي تبريك گفت.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي ،متن پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
خواهران و برادران جهادگر عرصه اطلاع رساني و روابط عمومي مجموعه هاي جهاد دانشگاهي
دين مبين اسلام به عنوان يك نظام فكري منحصر به فرد، منسجم و كارآمد به موضوع ارتباطات، نگاه ويژهاي دارد به طوريكه هم در قرآن كريم و هم در سيره و فرمايشات عترت طاهرين (ع) از اهداف موردنظر اسلام براي برقراري ارتباط، سخن به ميان آمده است.
تبادل انديشه كه در حين برقراري ارتباط، حاصل ميشود و نهايتاً منجر به شناخت مي گردد از اهدافي است كه قرآن كريم به آن اشاره كرده و يا حتي مسلمانان را از كافراني كه قصد قتال ندارند منع ارتباط نمي كند:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ / حجرات 13
اي مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد ؛ در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بىترديد خداوند داناى آگاه است.
لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ / ممتحنه 8
[اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكردهاند باز نمىدارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست مىدارد (8)
لذا معرفت و شناختي كه از آن صحبت به ميان آمد زمينه ساز تلاش انسان براي ايجاد تغييرات در رفتار مخاطب خود اعم از رفتار ذهني، احساسي و عملي مي شود.
بديهي است ميزان اثرگذاري ارتباط به تناسب پيام منتقل شده با نياز مخاطب، شرايط زماني – مكاني، حس مسؤوليت ، تعاون، درك اهميت موضوع، سرعت و دقت فرستنده پيام و نيز به رعايت ويژگيهاي عاطفي ، عقلاني، رفتاري و ادبيات مخاطبان بستگي دارد.
به همين دليل است كه ارتباط ايده آل و دو سويه تنها از راه نزديكي به نيازهاي مخاطب ، سنجش غيرمستقيم ذائقه او و پژوهش تحقق خواهد يافت.
روابط عمومي، اطلاع رساني، تبليغات و واژه هايي از اين دست كه قطعاً بار معنايي متفاوتي نيز دارند هريك شاخهاي از ارتباطات هستند كه در مسير نيل به اهداف از پيش تعيين شده يك سازمان و به عبارت سادهتر فلسفه ايجاد يك سيستم، تشكيلات و مانند آن به كار گرفته ميشوند.
ارتباطات در جهاد دانشگاهي نيز به عنوان يك نهاد انقلابي از اين قاعده مستثني نيست و بايد با اهداف نهاد سنخيت داشته و همان ويژگيهاي ذاتي آن را دارا باشد. نتيجه اين كه روابط عمومي، اطلاع رسانيها و تبليغاتي كه هدفمند، متوجه به آرمانها، هوشمند و دشمن شكن باشند و سطح فعاليت و تحرك آنها متناسب با دانشجو، استاد، محيط دانشگاهي و به دور از عوام گرايي و عوام پسندي برنامه ريزي شده باشد ارتباطات مطلوب و در شأن جهاد دانشگاهي را رقم خواهند زد.
ترديدي نيست كه دست اندركاران اين عرصه در مجموعههاي مختلف جهاد دانشگاهي تاكنون در اين مسير گام برداشته اند كه شايسته است از اين پس نيز، يادآوري مداوم آرمانهاي مقدس اين نهاد انقلابي و نيز اهتمام جدي براي تحقق شعار سال را همچون گذشته در دستور كار خود قرار دهند.
در پايان فرصت را غنيمت شمرده و در آستانه فرارسيدن روز ارتباطات و روابط عمومي ضمن قدرداني از مجاهدتهاي خواهران و برادران جهادگر روابط عمومي مجموعههاي جهادي، سلامتي و توفيق بيشتر اين عزيزان را از خداوند متعال مسألت مينمايم.
محمد حسين يادگاري
26/ ارديبهشت ماه/1391