١٣:٥٧ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی؛
کتاب « آموزش و پرورش و هويت جوانان » منتشر شد

کتاب « آموزش و پرورش و هويت جوانان » به اهتمام خانم دکتر فروزنده جعفرزاده پور از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در اردیبهشت ماه 1391 منتشر شد.

 به گزلرش روابط عمومي  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ،   تدوين كتاب حاضر حاصل تعاملات مستمر و مسئله شناسي متقابل ميان پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاددانشگاهي و وزارت آموزش و پرورش- سازمان تدوين و تاليف كتابهاي درسي و در عين حال در چارچوب قطب علمي پژوهشگاه با عنوان هويت اسلامي- ايراني پيشرفت است كه توسط دكتر فروزنده جعفرزاده پور استاديار پژوهشگاه علوم انساني و اجتماعي جهاددانشگاهي تدوين شده است. كتاب مذكور حاوی 10 مقاله می باشد .

اولين مقاله اين كتاب با عنوان «راهكارهاي ارتقاي هويت ملي و ديني جوانان»، احمد شيري وثيق به بررسي ماموريت اصلي آموزش و پرورش در كه همانا ايجاد آگاهي، تعلق و تعهد به جامعه ملي است، پرداخته است. نگارنده متذكر شده كه استمرار و بقاي هر جامعه اي مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزشها، رفتارها، گرايش ها، دانشها و مهارتهاي آن به نسل جديد منتقل شود، سازو كار و وسيله اين انتقال آموزش و پرورش و مراكز علمي – فرهنگي است. عليرضا محمد نژاد و همكاران در دومين مقاله اين كتاب با عنوان «بررسي تحليلي شكل گيري هويت از نگاه تحقيقات انجام شده و نظريات روانشناسان مولفه ها، پيامدها و راهبردها»، ابتدا به ويژگي هاي روانشناختي دوره جواني و هويت از منظر رويكرد فردي پرداخته و سپس نظريه هاي مربوط به هويت فردي را مورد مداقه قرار داده‌اند.

 در مقاله سوم، با عنوان «تجلي هويت در اهداف آموزش و پرورش» دكتر علي اصغر احمدي به مطالعه اهداف آموزش و پرورش در دوره دبيرستان از منظر هويت پرداخته و با نقد ارتباط بين ويژگي هاي جواني فراگيران دروره متوسطه و اهداف مورد نظر به بحث و بررسي آنها اهتمام ورزيده است. وجيهه كريمي در مقاله چهارم رابطه عزت نفس و هويت ملي را در دانش آموزان مطالعه كرده است. وي بر اين باور است كه تحقق عزت نفس زمينه اي براي رشد اجتماعي و رشد هويتي مي گردد كه در بهترين و عالي ترين سطح رشد، ايجاد هويت ملي است. در سه مقاله بعدي آخرين و جديدترين مطالعات انجام شده بر روي كتابهاي دوره هاي مختلف تحصيلي ارائه شده است. در پنجمين مقاله، علي منصوري و همكاران در مقاله اي با عنوان «تبلور هويت ملي در كتابهاي درسي» كتابهاي فارسي دوره ابتدايي را مطالعه كرده اند، يافته هاي آنان نشان داده كه توجه برنامه ريزان دروس دوره ابتدايي به مقوله هويت ملي كم بوده است. فاطمه سادات مير عارفين در مقاله ششم با عنوان «هويت ملي- ديني در كتابهاي درسي دين و زندگي و تاريخ شناي دوره پيش دانشگاهي» با مطالعه كتابهاي درسي دوره متوسطه نظر مدرسان اين كتابها را در مورد هويت ملي بررسي كرده است.

 دكتر سعيد كرمي در مقاله هفتم با عنوان «بررسي مسئله هويت در كتاب علوم اجتماعي دوره متوسطه» دريافت كه بين مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش و اهداف و محتواي كتابهاي جامعه شناسي تفاوتهاي اصولي وجود دارد. دكتر عفت عباسي در هشتمين مقاله كتاب با عنوان «تاثير جهاني شدن بر فرهنگ و هويت با تاكيد بر برنامه هاي درسي» به اهميت توجه به برنامه هاي درسي در دوران اخير و تاثيرات آن بر هويت ملي دانش آموزان پرداخته است.

 آخرين مقاله كتاب را دكتر فروزنده جعفرزاده پور با عنوان «فراتحليل مطالعات انجام شده در حوزه كتابهاي درسي و هويت ملي و ديني» تمامي مطالعات انجام شده در حوزه هويت و كتابهاي درسي مورد فراتحليل قرار داده و نتايج مربوطه به تفصيل ارائه گرديده است. با توجه به اينكه كتاب حاضر از جمله نخستين تلاشهايي است كه به بررسي هويت در آموزش و پرورش پرداخته، اميد است كه مجموعه حاضر بتواند راهگشاي متوليان امر مقدس تعليم و تربيت كشورمان واقع گردد.

٠٨:٥٠ ١٠/٠٣/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد