٠٢:٤٩ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
رییس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان:
جهاددانشگاهی سهم بسزایی در تبدیل دانش به سرمایه و تولید دارد
رییس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند به عنوان منشاء تربیت نیروی متخصص، سهم بسزایی در تبدیل دانش به سرمایه و تولید داشته باشد و تولید ملی مبتنی بر ارزش‌ها و عدالت اجتماعی می‌تواند توانایی‌های داخلی را در تولید ارتقا دهد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان گیلان، دکتر حامد مجللی مقدم به‌مناسبت سی و دومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: در راستای تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی یکی از مهمترین و پایه‌ای‌ترین حرکت‌ها تولید دانش فنی لازم برای دستیابی به قابلیت ساخت و تولید کالا و تکنولوژی به صورت بومی است یا این نگرش یکی از مهمترین مراکز تولید دانش فنی مراکز آموزش عالی در کشور است که جهاددانشگاهی به عنوان یکی از وزنه‌های سنگین علمی در کشور نقش ارزشمندی در تولید علم دارد. با عنایت به اینكه حل معضل بیكاری و تورم، به تولید و نیروی كار و سرمایه بستگی دارد. وی افزود: جهاددانشگاهی می‌تواند به عنوان منشاء تربیت نیروی متخصص، سهم بسزایی در تبدیل دانش به سرمایه و تولید داشته باشد و تولید ملی مبتنی بر ارزش‌ها و عدالت اجتماعی می‌تواند توانایی‌های داخلی را در تولید ارتقا دهد. در این راستا جهاددانشگاهی می‌تواند زمینه حمایت از تولید ملی را فراهم کند و پایه‌های علمی را تشکیل دهند و نقش خوبی را در این راستا ایفا کنند. مجللی مقدم ادامه داد: از سوی دیگر انتقال این دانش از مراکز دانشگاهی به مراکز کاربردی آن مانند صنایع، حلقه کلیدی و مهمی است که نادیده گرفتن آن باعث رکود پیشرفت‌های علمی و متوقف شدن آن در سطح تئوری می‌شود. وجود موقعیت‌ها و قابلیت‌های شناخته شده در بدنه جهاددانشگاهی می‌تواند هر چه بیثشتر به مستحکم شدن این حلقه در مسیر به تولید رساندن دانش فنی کمک کند. وی اضافه کرد: دیگر گام مهم در تحقق نهادینه شدن تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از کالاهای ایرانی است که در این رابطه جهاددانشگاهی مرجعی برای فرهنگسازی استفاده از محصولات داخلی در میان قشر جوان جامعه است که متعاقب آن دانشجویان خود در میان خانواده‌های خود اقدام به فرهنگسازی خواهند كرد. جهاددانشگاهی باید با همتی والاتر از گذشته و اراده‌ای مصم‌تر در سال جدید به فعالیت بپردازد و توقعات نظام جمهوری اسلامی ایران را به صورت صد در صد برآورده کند. وی درخصوص نقش جهاددانشگاهی در قطع وابستگی علمی به بیگانگان گفت: نقش جهاددانشگاهی با توجه به فعالیت‌ها و موفقیت‌های به ثبت رسیده در این نهاد به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی كشور در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي بر كسي پوشيده نيست. رییس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان تصریح کرد: تربيت نخبگان و انديشمندان جامعه، تأثيرگذاري بر ساير اقشار و عرصه‌هاي اجتماعي، تربيت و پرورش مديران و مسئولان عالي رتبه كشوري كه در حوزه‌هاي مختلف؛ قدرت سياسي؛ اقتصادي، فرهنگي، صنعتي را در آينده به دست خواهند گرفت و حرکت‌های علمی در جهت کاربردی کردن علم تولید شده، از جمله كاركردها و نقش جهاددانشگاهی است. مجللی مقدم افزود: نظر به چنين اهميت والايي براي مراکز جهاددانشگاهی و از آنجا که دولت‌های غربی راه عقب نگه داشتن کشورها را وابستگی آنها به خود می‌دانند این مراکز و نهادهایی مانند آن می‌بایست اقدام به بومی کردن دانش کرده تا هیچگونه وابستگی به کشورهای غربی در مسیر توسعه کشور عزیزمان احساس نشود. تلاش‌های کشورهای غربی در متحجر نگه داشتن ایران که با برنامه قبلی بوده چند سالی است که با شکست مواجه شده است. وی با اشاره به اینکه مراکز علمی و در میان آنها جهاددانشگاهی با تولید دانش فنی بومی و تبدیل آن به تکنولوژی های مورد نیاز کشور توانسته‌اند تا حدی اثرات نامطلوب وابستگی علمی به کشورهای غربی را کاهش دهند، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت موضوع و پذیرش این واقعیت که هیچگونه حرکتی بدون داشتن دانش علمی آن نمی‌تواند آینده روشنی داشته باشد مسیر طولانی و مقدسی پیش روی جهاددانشگاهی قرار دارد که جدیت و استمرار در آن شرط لازم برای ادامه آن است. دکتر مجللی مقدم اضافه کرد: جهاددانشگاهی بعد از نهادینه کردن این اصل که وابستگی علمی به کشورهای غربی نه تنها پیشرفت محسوب نمی‌شود بلکه بنا کردن پایه‌های یک کشور بر دستان نامطمئن بیگانگان است، می‌بایست از یک سو اقدام به پرورش نخبگان، تولید و گسترش علم بومی، کاربردی کردن و جهت دادن به افکار جوانان برای رفع نیازهای کشور کند و از سوی دیگر باید با پرورش افکار جوانان در مسیر اخلاص در خدمت‌رسانی از سوء استفاده کشورهای غربی از علوم جوانان پرورش یافته در این نهاد مقدس جلوگیری کند. رییس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان در خصوص نقش جهاددانشگاهی در ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: از مهمترین وظایف هر نهاد علمی در جامعه اسلامی، اسلامی نگه داشتن و پرورش افکار جوانان در جهت گسترش آموزه‌های اسلامی در آن نهاد است. در بین نهادهای مقدس علمی و فرهنگی که در جامعه ما فعالیت دارند، جهاددانشگاهی وظیفه سنگین‌تری در جهت اسلامی کردن دانشگاه‌ها دارد. وی افزود: نقش این نهاد آنجایی مشخص و برجسته می‌شود که از یک سو بخشی از افکار و شخصیت‌های جامعه اسلامی به طور مستقیم در این مرکز به علم‌آموزی مشغولند و از سوی دیگر رابطه مستقیم این مرکز را با دو بخش مهم یک کشور یعنی دانشگاه‌ها به عنوان تولیدکنندگان علم و افکار تازه جامعه که در عین حال آینده کشور را نیز در دست دارند و از سوی دیگر صنایع به عنوان گردانندگان کشور در ارتباط هستند. دکتر مجللی مقدم اذعان کرد: برخورداری از علم و دانش فنی در دانشگاه‌ها بدون ایمان و اعتقاد که مشخصا جهت‌دهنده طریقه کاربرد علم در جامعه است نه تنها مسیر را برای پیشرفت سالم جامعه هموار نمی‌سازد بلکه این رشته بدون افسار تخریب‌کننده جامعه اسلامی نیز می‌شود. رییس جهاددانشگاهی واحد استان گیلان خاطرنشان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، به عنوان رویکرد اساسی جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی شناخته شده است. ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها با آموزش آموزه‌های آن، کاربردی کردن افکار اسلامی و تزریق آن به دانشگاه‌ها و همچنین به بار رسانی دانشجویان جهاددانشگاهی با اعتقادات اسلامی از راه‌هایی است که این نهاد در آن قدم نهاده است.
١٦:١٤ ٢٢/٠٥/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد