«اعلام قطببندي واحدهاي فرهنگي جهاددانشگاهي در شصتوهشتيمن گردهمايي معاونين فرهنگي و رؤساي مراكز و مؤسسات تابع معاونت فرهنگي سراسر كشور»
معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي با هدف تخصصی شدن فعالیتهای فرهنگی، جمع بندی توانمندیها و توجه به دانش و فرهنگ بومی، بررسی همه جانبه اولویتهای فرهنگی کشور و ايجاد محيط فرهنگی و علمی مولد و پویا، تقویت و توسعه فعالیتهای فرهنگی گروهی و... اقدام به قطب بندي فعاليتهاي فرهنگي واحدهاي جهاددانشگاهي كرده است.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، مدير كل دفتر برنامهريزي شصتوهشتيمن گفت: امروزه تعدد و تنوع قطبهای فرهنگي، یکی از شاخصهای رشد و بالندگی جوامع به شمار میآید. قطبهای فرهنگي با بکارگیری و درآمیختن چهار عنصر مفهومی و اصلی خود یعنی نوآوری، رقابت در عین تعامل، کیفیت و تولید محصولات محتوا محور تلاش میکنند به نیازهای اصلی جامعه مخاطب خود پاسخ دهند.
ارسيا، مديركل برنامهريزي و توسعة فرهنگي افزود: در جهاددانشگاهي نيز قطب فرهنگي نماد فعالیت سازمانیافته گروهی از اعضای جهاددانشگاهی در یک واحد با توان علمی، فرهنگی بالاست که با برتری در یک زمینه فرهنگي- تخصصی در علوم بنیادی یا کاربردی در حوزة فرهنگ شناخته میشود و از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیتهای خود در آن زمینه، برای نوآوری و دستیابی به کیفیت برتر فعاليتهاي فرهنگي در سطح ملی، منطقهای یا بینالمللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور تلاش مینمایند.
وي در ادامه افزود: هر کدام از معاونتهای فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی واجد شرایط که دارای فعالیت های تخصصی فرهنگي و ویژگی های برجسته در یک زمینه خاص هنری، علمی، مطالعاتی یا همکاریهای فرهنگي با نهادهای دیگر در سطح ملی و بینالمللی باشند پس از تصویب در ستاد معاونت فرهنگی، به عنوان قطب فرهنگي شناخته میشوند و میبایست برنامه ای ارائه دهند که در برگیرنده موارد زیر باشد:
1) مشخص بودن اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد آئین نامه قطب های فرهنگي جهاددانشگاهی
2) توجیه برنامه و ضرورت اجرای آن
3) چگونگی اجرای برنامه در راستای نیل به اهداف
4) مشخص کردن همکاران اصلی برنامه و مسئوولیت هر یک در اجرای آن
5) جدول زمان بندی اجرای برنامه
6) برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات، نیروی انسانی، خدمات و...
7) نحوه استفاده از مزیت های نسبی موجود در استان و منطقه
8 ) معرفی دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آئین نامه قطب های فرهنگي جهاددانشگاهی
9) معرفی سازمان ها و شرکت های استفاده کننده از نتایج و محصول
وي در خاتمه تصريح كرد: تشخیص این که کدامیک از واحدهای جهاددانشگاهی می تواند به عنوان یک قطب فرهنگی فعالیت کند براساس معیارها و ضوابط تعیین شده ستاد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی صورت میپذیرد.
٠٩:٣٨ ٠٤/٠٧/١٣٩١