جديدترين نظرسنجي از تهرانيها نشان داد:
ترافيك، آلودگي هوا و بيكاري در صدر معضلات
ترافيك، آلودگي هوا، بيكاري، فساد و فحشاء، فقر و مسكن به ترتيب با 7/55، 7/47، 5/35، 1/22، 8/19 و 1/19 درصد مهمترين معضلات و مشكلات شهر تهران از ديدگاه شهروندان است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، بر اساس نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران"ایسپا" كه بهمن ماه سال گذشته در 22 منطقه تهران انجام شد، شهروندان تهراني در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا دولت براي حل اين معضلات برنامهاي دارد؟ 8/53 درصد گفتهاند دولت براي حل آنها برنامه دارد، اما 2/43 درصد بر اين باورند كه دولت برنامه خاصي ندارد و 1/3 درصد افراد نيز در اين مورد اظهار بياطلاعي كردهاند.
در خصوص توانايي دولت در حل معضلات شهر تهران 5/23 درصد پاسخگويان اميدوارند كه اين معضلات در آينده توسط دولت برطرف شود، اين در حاليست كه 9/48 درصد پاسخگويان اميد زيادي به حل اين مشكلات توسط دولت ندارند و 2/27 درصد تا حدودي اميدوارند كه دولت اين معضلات را بر طرف كند.
چنانچه بر اساس توزيع جمعيت نمونه براي گزينه بسيار زياد امتياز پنج و براي گزينه خيلي كم امتياز يك در نظر بگيريم، ميانگين ميزان اميدواري پاسخگويان به حل معضلات توسط دولت 53/2 خواهد شد كه بيانگر اميدواري كم افراد به حل معضلات شهر تهران توسط دولت است.
به گزارش ايسنا انتخاب دكتر قاليباف به عنوان شهردار تهران از جمله سؤالات ديگري بود كه 2/33 درصد پاسخگويان انتخاب وي را به عنوان شهردار مناسب دانسته و 8/23 درصد تا حدودي مناسب و 1/19 درصد نامناسب ارزيابي كرده بودند و 9/23 درصد نيز اظهار بياطلاعي كردهاند.
همچنين 7/91 درصد از شركتكنندگان در اين نظرسنجي درباره اجراي طرح زوج و فرد خودروها اطلاع كافي داشتهاند و 6/72 درصد موافق و 8/16 درصد مخالف اجراي اين طرح بودند و 2/7 درصد آنها از اين طرح بياطلاع و 4/3 درصد نيز نظر خاصي در مورد اجراي اين طرح نداشتهاند، از سوي ديگر 6/44 درصد پاسخگويان نيز معتقد بودند اجراي اين طرح تبعات منفي به همراه نخواهد داشت، اين در حاليست كه 6/43 درصد نظر مخالفي دارند و بر اين باورند كه اجراي اين طرح پيامدهاي منفي به دنبال دارد.
به گزارش ايسنا، از ميان پاسخگويان مطلع از اجراي طرح «زوج و فرد» تردد خودروها، 1/40 درصد كمبود وسايط نقليه و 9/18 درصد گران شدن كرايهها را از جمله معايب و پيامدهاي منفي اين طرح ميدانند و 41 درصد افراد به موارد ديگري اشاره كردهاند كه مهمترين آنها ايجاد مشكل براي كساني است كه از راه مسافركشي و ماشين، امرار معاش ميكنند.
اجراي طرح «بستن كمربند ايمني» سوال ديگري بود كه 2/94 درصد پاسخگويان اجراي اين طرح را بسيار مهم ميدانند و تنها 3/2 درصد اهميت كمي براي آن قايل هستند كه با در نظر گرفتن امتياز پنج براي گزينه بسيار زياد و امتياز يك براي گزينه خيلي كم ميانگين ارزيابي پاسخگويان در مورد اهميت اين طرح 62/4 است كه بيانگر اهميت بسيار زياد اجراي اين طرح از ديد پاسخگويان است.
به اعتقاد 3/63 درصد پاسخگويان، تاكيد نيروي انتظامي براي اجراي طرح بستن كمربند ايمني در آينده نيز ادامه خواهد داشت و 7/32 درصد پاسخگويان نيز معتقدند كه تاكيد ناجا براي اجراي اين طرح به مرور زمان كمتر خواهد شد.
به گزارش ايسنا، 7/74 درصد تهرانيهاي شركتكننده در نظرسنجي از اجراي طرح «ساماندهي موتورسواران» اطلاع داشتند و 1/25 درصد بياطلاع بوده و 2/71 درصد پاسخگويان با اجراي اين طرح موافقت و 8/2 درصد مخالفت كردهاند.
نتايج اين نظرسنجي در خصوص ميزان تاثير تبليغات تلويزيوني نيروي انتظامي بر ارتقاي فرهنگ و رفتار ترافيكي نيز نشان ميدهد، 7/78 درصد شهروندان تاثير تبليغات را زياد ،7/10 درصد آنها متوسط و3/6 درصد كم ارزيابي كردهاند و 4/4 درصد پاسخگويان نظر خاصي نداشتند.
به گزارش ايسنا، همچنين 1/46 درصد تهرانيها با اجراي طرح سهميهبندي بنزين موافق و 2/38 مخالف بودند و 6/15 درصد نيز در اين خصوص اظهارنظري نكردند، از سوي ديگر 1/83 درصد پاسخگويان مصرف بنزين را در كشور زياد ميدانند و تنها 2/1 درصد بر اين باورند كه مصرف بنزين كم است كه با درنظر گرفتن امتياز 5 براي گزينه خيلي زياد و امتياز يك براي گزينه خيلي كم، ميانگين ارزيابي شركتكنندگان در اين نظرسنجي از مصرف بنزين در كشور 82/3 است كه از مصرف متوسط به بالاي بنزين حكايت ميكند.
6/47 درصد از پاسخگويان قيمت ليتري 800 ريال را براي بنزين مناسب دانسته اما از نظر 4/38 درصد اين قيمت گران و 2/10 درصد نيز آنرا ارزان ارزيابي كردهاند.
گفتني است اين نظرسنجي از يكهزار و 19 نفر در گروه سني 18 سال به بالا كه 9/44 درصد تحصيلات متوسطه، 3/25 درصد تحصيلات عاليه، 6/13 درصد ابتدايي، 6/12 درصد راهنمايي و 6/3 درصد بيسواد بودهاند، انجام شد.م/د
١٢:٣٢ ١٤/٠١/١٣٨٥