٢٠:٠٠ ٠١/٠٢/١٤٠٤
فرهنگي
درکارگاه تخصصی « قدرت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) » عنوان شد:
وظیفه قدرت سیاسی رهنمون کردن جوامع انسانی به سوی کمال،معنویت،و شناخت حقیقت می باشد

دومین جلسه سلسله کارگاههای تخصصی اندیشه شناسی امام علی (ع) در نهج البلاغه  با موضوع « قدرت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) » با حضور دانشجویان علاقمند به نهج البلاغه از سوی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم با بررسی ویژگیها ، منابع ، انواع و کارویژه های قدرت سیاسی  ، ابزارها ، آفات و روشهای کنترل قدرت سیاسی از دیدگاه امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، پریسا پرند ، دبیر کانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه با بیان اینکه قدرت سیاسی نزد امام علی (ع) تنها در مفاهیم تئوریک و به صورت نظری خلاصه نمی شود گفت : «  هنگامی قدرت سیاسی مفهوم می یابد که متجلی شود این یک اصل پذیرفته شده نزد امام علی (ع) است که عمل قبل از تعلیم قرار دارد . از آنجائیکه قدرت در این دیدگاه یک ابزار است  و بهترین کاربرد یک ابزار نیز استفاده موثر از آن می باشد ، بنابراین برای استفاده بهینه و موثر از قدرت سیاسی ، تنها سخن گفتن درباره آن کافی نیست بلکه هر چه بر وسعت استخدام آن اضافه شود . تجلی و تبلور آن نیز افزایش می یابد ، این طرز نگرش امام علی (ع) در دیدگاه های معاصر ، بعنوان یک ویژگی است که که نمی توان آنرا انباشت ، بلکه به خدمت گرفته می شود  و قدرت سیاسی در این دیدگاه از آنجائیکه همراه با عمل می باشد ، بنابراین دارای هماهنگی میان اجزاء خود بوده و دچار تناقض در ابعاد خود نشده است . زیرا در صوت وجود تناقص در نظرات ، به هنگام اجرای آن موارد ، تناقض قابل تشخیص می بود.»
وی در ادامه افزود : « امام علی (ع) به هنگام پذیرش قدرت سیاسی دارای تعریف ارقدرت سياسي بوده است و همین امر باعث شده است که بر خلاف قدرتهای فردی که در تحلیل از قدرت دچار تناقض می شوند . وجود سازگاری در ابعاد قدرت مشاهده شود . اگر بخواهیم این تعریف را در قالب چند جمله بیان کنیم  میتوانیم بگوئیم از نظر امام علی (ع) قدرت سیاسی عبارتند از :" برترین ابزار در جامعه انسانی که حق برخورداری از آن بطور امانت ، ابتدا از جانب خداند و سپس مردم به افرادی لایق و شایسته که از مرجعیت دینی برخوردار بوده و درراه  اعمال آن از علوم مربوطه به مدیریت اجتماعی نیز بهره می گیرند. اعطا شده است تا بدین وسیله بتوانند با اولویت دادن به نیروی اقناع و بر اساس منطق و استدلال برای کسب اطاعت ، اولا در تامین نیازهای طبیعی انسانها به مطلوبترین وجهی عمل کنند ، و ثانیا جوامع انسانی را به سوی کمال ، معنویت ، و شناخت حقیقت رهنمون باشند و در این را ه علاوه بر هدایت تشریعی که دلیل برعصمت دینی است ، هدایت تکوینی و بکارگیری عقول بشر در راه ساختن حیات معقول کمال استفاده را بنمایند". »
وی در ادامه خاطرنشان کرد : « از نظر امام علی (ع) قدرت از این جهت برترین ابزار است که بعنوان تسلیم کننده و اداره کننده دیگر قدرتهای اجتماعی ، از کار رایی و توانایی برخوردار است ، بطوریکه حفظ حیات اجتماعی انسان و نیز هدایت وی به سوی کمال ، بوسیله آن امکان پذیر نیست بلکه اعمال آن بستگی به وجود مشروعیت دارد . بنابراین ابتدا باید حق اعمال قدرت ، برای زمامدار ی به اثبات رسیده باشد ، آنگاه وی صاحب قدرت تلقی شود .«
وی افزود : «  قدرت سیاسی متعلق به شخص خاصی نیست بلکه به طور امانت ابتدا از جانب خداوند و سپس مردم به زمامدار اعطا می شود . بنابراین برای برخورداری ازحق اعمال قدرت به دو نوع مشروعیت نیاز است ، یکی مشروعیت الهی و دیگر ، مشروعیت مردمی . هر فردی شایستگی بدست گرفتن زمام قدرت را ندارد ، بلکه کسانی می توانند بر اریکه قدرت تکیه زنند که دارای شرایط زیر باشند : یکی پیشتازی در ایمان و دیانت ، دوم ، دارا بودن ملکه اخلاق و فضیلت . سوم ، دور بودن از صفات و خصائص ناپسند ، چهارم ، اطاعت صحیح و کامل از فرامین الهی ، پنجم ، نزدیک بودن به پیامبر اسلام(ص) ششم ، آگاهی از علوم دینی و نیز علوم مربوط به مدیریت اجتماعی و اداره سیاسی . »
وی افزود : «  کار ویژه های قدرت در این دیدگاه به دو نوع تقسیم می شود : یکی تامین نیازهای مربوط به زندگی مادی و دنیوی انسانها ، و دیگر ، هدایت آن ها به سوی کمال  بنابراین اهتمام نسبت به تامین هر دو نیاز ، به قدرت سیاسی معنا و مفهوم  می بخشد.»م/د

٠٧:٤٧ ٠٤/٠٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد