٠٠:٤٠ ٠٢/٠٢/١٤٠٤
فرهنگي
نشست تخصصي هم انديشي رسانه ، دانشگاه و مسئولين (1)
قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در امور بين الملل :
ارتباطات ابزاری برای تقویت فرهنگ ها است

ارتباطات ابزاری برای تقویت فرهنگ‌ها و تمدن‌هاست و جهانی شدن در مقوله فرهنگ این روزها کمتر پرداخته شده است.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم ،  قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل در نشست تخصصي رسانه، دانشگاه و مسئولان شهرستان كرج با بیان این مطلب گفت: « ایجاد سازمان ملل بعد از جنگ جهانی آغازگر بیان جهانی شدن بوده است و جهانی شدن ارتباطات اتفاقی است که رخ خواهد داد.  »
دكتر ارسلان قربانی ادامه داد: « جهانی شدن ارتباطات از آن جهت است که مردم به راحتی نظرهای خود را در خصوص دولت، ملت بیان کنند و آنچه بعد از سپتامبر 2001 جهان را در برگرفت بر خلاف روند طبیعی آن، شکستگی در ارتباطات است و نشانگر آنکه، جهانی شدن ارتباطات آنگونه که باید باشد نبوده است.  »
وی هویت، فرهنگ و ارتباطات را سه ضلع جهانی شدن ارتباطات دانسته و افزود: « جهان نتوانسته است این سه قطب را به هم وصل کند، جهانی شدن خواه و ناخواه ایجاد می‌شود و این در حالیست که کشورهای ثروتمند احترام کمتری را به فرهنگ‌های متعدد می‌گذارند.  »
وي تصريح كرد: « هويت فرهنگي ملل به عنوان اصلي اساسي است كه با جهاني شدن و ارتباطات همخواني نيز دارد ،  ملل مختلف هيچگاه از هويت فرهنگي خود نمي‌گذرند و اين امر بيانگر آن است كه با انتقال پيام، نمي‌توان از برقراري ارتباط، اطمينان حاصل كرد.  »
قائم مقام وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل همچنین بیان داشت: « انتقال پیام برابر با ارتباطات نیست ، پيام‌رساني يك مقوله است و برقراري ارتباط صحيح با مخاطب يك مقوله ديگر كه دست‌اندركاران ارتباطات بايد به اين توجه  داشته باشند . »
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم خاطر نشان كرد : «  فرهنگ، مقوله‌اي بنيادين است و در عصر جهاني شدن، راه خود را مي‌رود.  بسیاری از فرهنگ‌ها در جهان هر کدام راه خود را می‌روند و باید فرهنگ‌ها با هم برابر و با تعامل با هم به سوی جهانی شدن گام بردارند. »
قرباني ، در نظرگرفتن نيازهاي فرهنگي ملل به هنگام انتقال اطلاعات را عامل موثري در جلب اعتماد مخاطبان دانست و تنگترشدن عرصه رقابت بين رسانه‌ها را از نتايج جهاني شدن ارتباطات خواند و گفت: « دراين راستا تاكيد بيش از پيش برتوجه به نياز مخاطب توسط رسانه ضرورت دارد.»م/د

٠٩:٠٣ ٠١/٠٣/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد