سرپرست معاونت فناوري مركز رشد رويش؛
بازار و صنايع ما چندان دانش پذير نيست
سرپرست معاونت فناوري مركز رشدICT جهاددانشگاهی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده که بازار و صنايع ما چندان دانشپذير نيست.
به گزارش روابط عمومي مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) مهندس حميد هاشمي که براي حضور در آخرين روز دورههاي آموزش مهارتهاي كسب و كار و کارآفريني که توسط سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها- شعبه کرمانشاه برگزار شده بود به اين استان سفر کرده بود، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص علل بالا بودن نرخ بيکاري در بين فارغالتحصيلان دانشگاهها، گفت: مسائل مختلفي در اين زمينه موثراست، نخست آنکه صنايع و بازار ما دانشپذير نيست و در نتيجه دانش نهفته در محصولات و خدماتي كه از سوي صنايع بومي ما در بازار ارائه ميگردد و توسط اغلب مردم مصرف ميشود بسيار پايين است، اگر به گذشته نيز توجه كنيم اکثر موادي که از كشور صادر ميکردهايم، مواد خام و اوليه بود و ديگران بر روي اين مواد در خارج از کارهايي انجام داده و با ايجاد ارزش افزوده و با قيمت گرانتر بخشي از آن به خودمان بازگردانده ميشد که اين نشان ميدهد در صنايع ما از دانش بخوبي استفاده نميشود، البته طي سالهاي اخير اين روند بهبود يافته است.
سرپرست معاونت فناوري مرکز رشدICT جهاد دانشگاهي، افزود: علت ديگر در اين زمينه به وابستگي برخي صنايع ما به خارج از کشور از ابتداي تاسيس برميگردد و اين ذهنيت را براي برخي مديران مجموعهها بوجود آورده که در داخل کشور کسي نميتواند به آنان کمک کند، بنابراين وابستگي شان به متخصصين خارج از کشور حفظ شده است.
هاشمي عنوان کرد: از سوي ديگر نبود مهارت و تجربه در بين فارغالتحصيلان باعث شده که اين قشر نتوانند بخوبي موقعيتهاي جديد کسب و کار را براي خودشان فراهم کنند، در واقع به اين دليل که در دوران تحصيل مهارت لازم براي ايجاد کسب و کار به آنان داده نشده و نميشود، آنان نميتوانند پس از فراغت از تحصيل از دانش خود بخوبي استفاده کنند ويا كسب و كارهاي دانشبنيان تاسيس و اداره نمايند.
هاشمي اظهار داشت: در مجموع چنين ميتوان گفت هم شرايط و زيرساختهاي لازم در اين زمينه در كشور ضعف دارد و هم اينکه فارغالتحصيلان ما توان بوجود آوردن شرايط کسب و کار پايدار را براي خود ندارند و همه اين موارد باعث شده براي نيروي کار يدي و غيرتخصصي به راحتي موقعيت اشتغال فراهم گردد. اما براي فارغالتحصيلان دانشگاهي چنين فرصتهايي ايجاد نگردد.
وي در ادامه با بيان دلايل اينكه چرا فارغالتحصيلان ما نتوانستهاند مهارت کسب و کار را در دوران تحصيل کسب کنند، گفت: ما نتوانستهايم اهداف شغلي دانشجويان را تفکيک كنيم و به عنوان مثال، يک بخش از اين افراد را براي ورود به صنعت تربيت نماييم، يک بخش را براي توسعه فناوري و کار در پژوهشکدهها و مراکز رشد و يک بخش ديگر را براي دانشگاهها و مراکز آموزشي آماده و براي آنها برنامهريزي کنيم. و در واقع همه آنان را با يک روش و تقريبا بصورت تئوريک پيش بردهايم، بنابراين در برنامهريزي تربيت نيروي انساني و دانش آموختگان نيز ضعف داريم.
هاشمي افزود: البته اقداماتي در راستاي بهبود اين وضعيت صورت گرفته، ولي به اندازه کافي پاسخگو نبوده و يا اينکه در زمان مناسب خود اين اقدامات صورت نگرفته است و اميدواريم از اين پس جديتر به پيشبيني و حل اين مسائل پرداخته شود.
عضو هيات علمي جهاددانشگاهي با تاييد بر اينکه روحيه کارآفريني بين فارغالتحصيلان دانشگاههاي ما پايين است، عنوان کرد: بخشي از اين مسئله به نحوه تربيت فرزندان در خانوادهها برميگردد. زيرا اکثر خانوادهها براي اينکه رفاه مناسبي را براي فرزندان خود ايجاد نمايند سعي ميکنند شرايط به نظر مناسبي را براي آنان فراهم كنند. لذا مسئوليتي به آنان نميدهند، در مدارس نيز اينگونه است و چنين پنداشته ميشود که دانش آموز تنها براي آموزش علم وارد مدرسه ميشود و نياز نيست در محيط اجتماعي و فضاي اقتصادي، دانش و مهارتهايي کسب کند، همين سيکل تا مرحله دبيرستان و دانشگاه ادامه پيدا کرده و در نهايت با فارغالتحصيلي سروکار داريم که پر از اطلاعات است، ولي از اين اطلاعات نميتواند در عمل بخوبي استفاده کند.
هاشمي گفت: چنين فردي همانگونه که از پدر و مادرش ميخواهد شرايط مناسب را برايش در زندگي و تحصيل فراهم کنند، اکنون از دولت بهعنوان پدر بزرگترش ميخواهد برايش اشتغال ايجاد کند، لذا اصلاح اين عيب (نداشتن روحيه و مهارت کارآفريني) را بايد از سنين خيلي پايين در بين افراد جامعه شروع کنيم تا در آينده به نتيجه مطلوب برسيم.
وي با اشاره به تاثير مناسب دورههاي آموزش مهارتهاي كسب و كار و کارآفريني در ارتقا اين روحيه بين افراد و خصوصا فارغالتحصيلان دانشگاهها، افزود: چنين دورههايي ميتواند انگيزههاي خفته افراد را بيدار کند، ولي اگر بخواهيم بطور اساسي فکر کنيم بايد برنامههاي بلند مدتتر و پيوستهاي را از سنين پايين اجرا کنيم.ح/الف
٠٨:١٢ ٠٣/١٢/١٣٨٥