٢٢:٢٨ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
با حضور مديران وكارشناسان جهاد دانشگاهي؛
كارگاه آموزشي تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشي برگزار شد

جمعي از معاونان، مديران و كارشناسان جهاد دانشگاهي باهمكاري مركز رشد فناوري اطلاعات وارتباطات اين نهاد وجهاد دانشگاهي واحد خواجه نصير الين طوسي با آموزش‌هاي مربوط به تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشي آشنا ‌شدند.
به گزارش روابط عمومي مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش)، اين كارگاه طي روزهاي هشتم و نهم اسفند ماه جاري به مدت دو روز در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصير‌الدين طوسي برگزار مي‌شود.
مهندس حبيب اله اصغري رئيس مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي در مراسم افتتاح اين كارگاه آموزشي گفت:امروزه به علت تحولات شگرف فناورانه در جهان، خلق ثروت از دانش اهميت بسزايي يافته است. به گونه اي كه در سده بيست و يكم انتظار ميرود اقتصاد مبتني بر دانش در بسياري از كشورها شكل گرفته و استقرار يابد و جوامعي پديدار گرديده و توسعه يابند كه در آنها ثروت ملي و رشد اقتصادي در قالب ايده، دانش و فناوري و نه در قالب مواد و منابع مادي سنجيده شود.
وي ادامه داد:بنابر اين سياست‌گذاراني كه به دنبال توسعه فناوري و نوآوري در جوامع خود هستند، بايستي با رويكردي جديد و نظام‌يافته اقدام به ايجاد و تقويت نهادها و روابط و تعاملات لازم بين علم، فناوري، صنعت و تجارت بنمايند تا در محيطي مناسب بتوانند به طور هماهنگ و هم سو عمل كرده و به اين ترتيب بستر مورد نياز براي افزايش جريان دانش به سوي جامعه و ايجاد ارزش افزوده در صنايع را فراهم آورند.
وي افزود:اينك در حالي كه كشورهاي پيشرفته جهان با پشت سر گذاشتن انقلابهاي كشاورزي و صنعتي و با شكلگيري جامعه فراصنعتي طي نيم قرن گذشته تلاش نموده و مينمايند تا نظامهاي دانش و اقتصاد دانش را تجربه نموده و فاصله خود را از ديگر كشورهاي فزوني بخشند. كشور ما نيز با توجه به اهميت رويكرد نظامند براي گسترش فناوري و نوآوري، فعاليتهايي را براي ايجاد نظام توسعه فناوري طي سالهاي گذشته آغاز نموده است. چنانكه بر مبناي برنامه چهارم توسعه كشور ما در آستانه استقرار “نظام توسعه فناوري” قرار گرفته است.
مهندس اصغري ادامه داد:اقتصاد دانش به گونه‌اي در جوامع بشري مورد توجه قرار گرفته است كه مهمترين جبهه رقابت بسياري از كشورها در اين عرصه، يعني رقابت در خلق ظرفيت‌هاي توليد دانش به همراه تلاش براي كاربردي كردن دانش و تبديل يافته‌هاي پژوهشي به دستاوردهاي كاربردي، متمركز گرديده است. بدين صورت لزوم تكميل چرخه دانش در همه كشورها از جمله ايران اسلامي به عنوان يكي از مهمترين اهداف مورد تاكيد قرار گرفته است.
رئيس مركز رشد رويش اظهار داشت:كاربردي كردن علوم بدون در نظر گرفتن نيازها جامعه امكان‌پذير نبوده لذا دست‌يابي به اين هدف لزوم جهت‌گيري علمي مراكز دانشگاهي و پژوهشي را به سوي رشد علم و توليد آن در كشور و براي جامعه مورد تاكيد قرار مي‌دهد. زيرا فاصله ميان توليد علم و تجاري‌سازي و كاربردي كردن دانش در جوامع امروزي به شدت در حال كاهش است و در كشور ما نيز اين ضرورت انكار ناپذير است. بطوري كه بر اساس اهداف قانون برنامه چهارم توسعه با مطرح شدن اصطلاح «توسعه مبتني بر دانايي»، بحث علم و فناوري در كنار هم به صورتي ويژه در سند چشم انداز مورد توجه قرار گرفته است.
مهندس حاجي كتابي مدير كل پروزه يابي جهاد دانشگاهي نيز در اين زمينه برگزاري كارگاهها ونشست هاي مختلف درزمينه توسعه بحث تجاري سازي دربخش هاي مختلف جهاد دانشگاهي را مهم ارزيابي كرد واظهار داشت؛ صاحب‌نظران برگ برنده دنياي امروز را در اختيار صاحبان علم و فناوري مي‌دانند، به گونه‌اي كه در غالب زمينه‌ها در دنياي امروز، علوم پايه، علوم مهندسي و كاربردي و علوم انساني كاملا به يكديگر وابسته و با يكديكر ممزوج هستند و پيشرفت هر يك در گرو پيشرفت ديگري است.
وي افزود:امروزه بايد از علومي كه در خدمت توسعه اقتصادي ، فرهنگي، علمي و ... بوده، استقبال كرد تا زمينه‌هاي بهبود و توسعه مادي افراد جامعه و تعالي معنوي آنان را فراهم ‌كند. بنابر اين تدوين نقشه جامع علمي متناسب نيازها و مشكلات جامعه در حوزه هاي مختلف بهترين پاسخ به اين نياز است. تا چرخه‌هاي توليد علم و ثروت در همه ابعاد در كشور بايد به هم متصل شوند.
وي افزود:در اقتصاد نوين امروز، نوآوري از طريق تبديل يافته‌هاي علمي و پژوهشي به كالا و خدمات مورد نياز سرمايه‌گذاران صنعتي، حرف اول را مي‌زند و سازمان‌هايي كه به عنوان نهادهاي واسطه ميان جامعه علمي ــ پژوهشي و توليدي، نقش ايفاء مي‌كند. از اهميت حياتي برخوردار گرديده‌اند.
حاجي كتابي ادامه داد:كاربردي شدن يافته‌هاي پژوهشي از جمله راهكارهاي توفيق فعاليت‌هاي علمي - پژوهشي است و جهاد دانشگاهي به عنوان يكي از نهادهاي واسط بين دانشگاه و صنعت با مهيا ساختن شرايط تحقق پژوهش‌هاي كاربردي، فراهم ساختن زمينه‌هاي حضور دستاوردهاي آن در صنعت، به توليد دانش و فناوري پرداخته، با ايجاد بازار مناسب براي پژوهش‌ تلاش مي‌كند به تجاري سازي آنها كمك نمايد.
عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهيخاطر نشان كرد:طبق برنامه‌هاي موجود در سند چشم انداز بايد در پايان دوره بيست ساله به قدرت اول منطقه تبديل شويم و به اين منظور جهت‌گيري اصلي در پژوهش، اختصاص سه تا پنج درصد از GDP به تحقيقات مي‌باشد، اميد است كه افزايش سرمايه‌گذاري در پژوهش، تاثير مستقيمي بر رشد علوم و فناوري در كشور داشته باشد. لذا پيش‌بيني مي‌شود توجه به امر تجاري‌سازي دستاوردهاي پژوهشي به زودي از بازار و شرايط استثنايي برخوردار خواهد شد.
دكتر سيد جلال موسوي بازرگان كارشناس كارآفريني وصاحب نظر در بحث تجاري سازي در ابتداي اين نشست به تشريح مباني ومفاهيم موضوع پزوهش پرداخت وگفت:جهاد دانشگاهي با 28 سال سابقه وفعاليت مي تواند تعريف جديدي از پزوهش وفناوري ارائه نمايد.
اين كارشناس به تحليل روشهاي مختلف وتفكيك انواع تحقيقات در دنيا و كشورمان پرداخت و مباحثي مانند دانش وفناوري ،فناوري ونوآوري ،محصول وارزش،و تجاري سازي يا تجاري شدن را مورد بررسي قرار داد.ح/الف

 

١٧:٥٠ ٠٩/١٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد