دبيركنگره نورو پسيكولوژي:
نقش روان پزشكي دركشورهاي جهان سوم چندان جدي گرفته نميشود
روان شناسي نقش مهمي درتغييررفتارافراد دردانشگاه و خيابان ايفا ميكند
سومين كنگره نورو پسيكولوژي به همت جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم صبح امروز در سالن 17 شهريور اين دانشگاه آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عشايري دبيرعلمي كنگره در افتتاحيه اين كنگره گفت: نوروپسيكولوژي،ارتباط بين فعاليتهاي رواني و مغز را بررسي ميكند و نقش عمده ما مجهز نبودن دانشگاهها به آزمايشگاه است و بيشتر در سطح كلينيكال اجرا ميشود.
وي با بيان اينكه نوروپسيكولوژي فقط در روان شناسي و توان بخشي در كارشناسي ارشد و دكتري مطرح ميشود، اظهار داشت: بايد اين رشته فراتر از ادراك، شناخت و آگاهي بررسي شود و به تاثير فرهنگ در مغز بيشتر توجه شود.
دكتر عشايري توليد مقاله را الزاما توليد علم ندانست و اذعان داشت: نقش روان پزشكي در كشورهاي جهان سوم كمتر شده و اين رشته در آلودگي اطلاعات و محيط زيست فوق العاده مهم است و بايد از فرد گرايي به كثرت گرايي پيش رفت.
وي با بيان اينكه هدف پيش روي ما فراتر از دانش نوروپسيكولوژي است، يادآور شد: كشوري كه قصد تغيير رفتار را دارد بايد رفتار را بشناسد و روان شناسي نقش مهمي را در تغيير رفتار در دانشگاه و خيابان ايفا ميكند و اين امر در كشور ما به صورت جدي دنبال نميشود.
دبيرعلمي كنگره نوروپسيكولوژي با بيان اينكه در مرگ و مير تنها جاده و تصادفات نقش ندارند و شرايط استرس زا هم موثر هستند، تصريح كرد: نوروپسيكولوژي ميتواند كاركرد فرهنگي و هنري در مغز انسان را به متد علمي بررسي كند.
معاون پژوهشي دانشگاه تربيت معلم اظهار داشت: در سه سال اخير تعداد مقالات علمي ISI دانشگاه تربيت معلم از 16 مقاله در سال به بيش از 100 مقاله در سال رسيده است.
به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو»، دكتر پروين كديور ضمن سخنراني در سومين كنگره نوروپسيكولوژي ايران با اشاره به سابقه هشتاد ساله دانشگاه تربيت معلم در توليد علم گفت: دانشگاه تربيت معلم به عنوان دانشگاهي فرهنگ ساز و موثر در حركت علمي كشور، در ابتدا تنها مسئوليت تربيت دبير را به عهده داشت در حالي كه اكنون دانشگاه تربيت معلم نه تنها از نظر توليد علم و زمينههاي مختلف علم سنجي در ردههاي بالايي قرار دارد بلكه در زمينههاي مختلف علوم پايه، علوم انساني، فني و مهندسي به تربيت دانشجو در مقاطع مختلف كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري ميپردازد.
دكتر كديور يكي از شاخصهاي سنجش توسعه دانشگاهها را برگزاري كنگرهها و سمينارهاي علمي عنوان و تصريح كرد: با برگزاري كنگرههايي همچون كنگره نوروپسيكولوژي با حضور اساتيد مجرب زمينهاي را فراهم ميکند تا پژوهشگران به تعامل با يكديگر بپردازند و يافتههاي پژوهشي خود را در اختيار علاقهمندان قرار دهند.
معاون پژوهشي دانشگاه تربيت معلم در پايان خاطرنشان كرد: همه مقالات ارائه شده در كنفرانس حاكي از اين است كه دوگانگي ذهن و بدن و جدايي آن از عمل، امري غير قابل انكار است.#
١٥:٠٢ ٠٢/٠٣/١٣٨٦