٠٥:١٥ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
سمينار «نگرش تاريخي بر 100 سال اقتصاد ايران»در مشهد برگزار شد

عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت:نظام رسمي آموزش علمي اقتصاد در ايران، اهتمام كافي به آموزش تاريخ اقتصادي را ندارد و بسياري از سوءتفاهم‏ها، ناهنجاري‏ها و سوءكاركردها از فقدان بصيرت تاريخي كافي ناشي مي‏شود.
به گزارش روابط‏عمومي جهاددانشگاهي واحد مشهد، فرشاد مؤمني در سمينار «نگرش تاريخي بر 100 سال اقتصاد ايران» كه به همت دفتر مطالعات و تحقيقات دانشجويان اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي و سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي واحد مشهد برگزار شد، با بيان مطلب فوق، اظهار داشت : نظام آموزش رسمي ايران نيازمند اصلاحات جدي مي‏باشد و يكي از زمينه‏هاي سود كاركرد نظام اقتصادي ايران اين است كه فارغ‏التحصيلان و دانشجويان اقتصاد وظايف و مسئوليت‏هاي خود را به‏خوبي انجام نمي‏دهند.
وي افزود : ظرفيت‏هاي منابع انساني و امكانات فيزيكي در اقتصاد ايران حكايت از كارنامه‏اي بسيار درخشان دارد، اما در برخورد با واقعيت اقتصاد ايران، فاصلة بزرگي بين آنچه انتظار مي‏رود و آنچه اتفاق افتاده است، مشاهده مي‏شود.
مؤمني با بيان اين مطلب كه در يك ساخت توسعه‏نيافته بيشترين سهم از مسئوليت در اقتصاد، متوجه دانشگاه‏ها است،گفت: برطبق مطالعات اخير بانك جهاني، از سال 1995 به‏بعد به‏طور متوسط در كشورهاي صنعتي سهم سرمايه‏هاي انساني در خلق ارزش افزودة جديد حدود 86 درصد و ساير عوامل در مجموع حدود 14 درصد است كه اين امر در واقع حاكي از آن است كه به اعتبار شرايط ويژة كنوني نهادهاي توليد علم مسئوليت سنگين‏تري برعهده دارند.
دكتر محمدحسين حسين‏زاده بحريني، اقتصاددان و عضو هيأت علمي دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين جلسه اضهار داشت: هر پديدة اقتصادي كه امروز در جامعه ديده مي‏شود، قطعاً ريشه‏اي در گذشتة اقتصاد و اجتماع و تاريخ دارد.
وي افزود : تاريخ در درك اقتصاد هر جامعه نقش بسيار مهمي دارد و اگر به ريشه‏هاي تاريخي اقتصاد جامعه توجه نشود، نه‏تنها در شناخت مشكل موفق نمي‏شويم بلكه در تجويز نسخة مناسب براي حل آن مشكل نيز بي‏توفيق خواهيم ماند.
وي با تأكيد بر اينكه براي يك اقتصاد كامل و روبه‏رشد و شكوفا چهار ويژگي نهادي لازم است، اذعان داشت : در چنين اقتصادي مسئولان ادارة جامعه بايد به‏طور واقعي نمايندة آن جامعه باشند، دولتمردان نسبت به آنچه كه مي‏گويند تعهد و التزام داشته باشند، حاكميت قانون برقرار و سازوكارهاي اقتصادي و نهادها و مؤسسات بايد به‏گونه‏اي چيده شده ‏باشند كه قدرت ايجاد هماهنگي در اقتصاد وجود داشته باشد.
شايان ذكر است،در پايان اين سمينار، نمايشگاه علمي «تاريخ اقتصادي ـ كليد فهم مسائل اقتصادي ايران» در محل دانشكدة علوم اداري و اقتصادي دانشگاه فردوسي مشهد، با حضور پروفسور مشكوه افتتاح شد.
در اين نمايشگاه كه تا اول خرداد ادامه داشت، عكسها و تصاويری از فعاليتهای اقتصادی، بخشهايی از قوانين مجالس ايران در قسمتهای اقتصادی و ماكتهايی از نمادهای اقتصاد در ايران، همچون تنور نانوايی، بشكه نفت و خوشه گندم، به چشم می‌خورد.ح/الف

٠٩:٤٦ ٠٦/٠٣/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد