نخستين دوره کارگاههای آموزشی واحدهای مستقر در پارکها و مراکز رشد به پایان رسید
اولین دوره از مجموعه کارگاههای آموزشی ویژه واحدهای فناور مستقر در پارکها و مراکز علم و فناوری استان تهران که به مدت چهار هفته در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی ادامه داشت، به پایان رسید.
به گزارش روابط عمومی مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی (رویش)، کارشناسان و مدیران و اعضاء فعال شرکتها و واحدهای فناور مستقر در پارکها و مراکز رشد استان تهران در مدت چهار هفته با مباحث و موضوعات مختلف مبتلابه خود اعم از مبانی نظری کارآفرینی، قوانین و مقررات کسب و کار،روشهای تامین منالي، مدیریت مالی در بنگاههای کوچک اقتصادی، بهره برداری و مدیریت محصول، خدمات بازار یابی و فروش کالا یا خدمات و روش تهیه و تدوین طرح کسب وکار در قالب کارگاه های آموزشی و با حضور اساتید بر جسته آشنا شدند.
در آخرین دور از این کارگاهها که با عنوان روش تهیه و تدوين طرح كسب و كار برگزار شد، مهندس حمید هاشمی سرپرست معاونش فناوری مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی موضوعات و مقولههای اساسی در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
وی اظهار داشت: در زمینه ایجاد كسب و كارهاي جديد و كارآفريني باید تمامي مراحل مختلف، از قبیل پژوهش و مطالعه، برنامهریزی، سرمایهگذاری، راهاندازی، بهرهبرداری و نظارت کیفی وکمی صورت گیرد تا موفقيت حاصل گردد.
مدرس "روش تهیه و تدوين طرح كسب و كار" کارگاه آموزشی مهارت های کار آفرینی مرکز رشد رویش اضافه کرد: طرح كسب و كار به صورت يك مجموعه به هم پيوسته ميماند كه در آن، ضمن ارائه یک تعریف جامع و کامل از كسب و كار مورد نظر، تمامی جوانب آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد. بدین طریق آینده شركت و كسب و كار از هر نظر تضمین می گردد؛ در جوامع پيشرفته تدوين طرح كسب و كار يكي از گامهاي ضروري در راهاندازي شركت ميباشد به همین دلیل نرخ ورشکستگی مشاغل و شركتها در این کشورها پایین است.
وی افزود: در صورتیکه در کشور ما به دليل عدم برنامهريزي و تدوين طرح كسب و كار، مشاغل خرد و كوچك به خصوص در بخش خدمات چندان پایدار نیستند و این بدان دلیل است که صاحبان كسب و كار و مديران شركتها از قبل در مورد اقدام خود براي راهاندازي شركت درك و ارزیابی دقیق ندارند.
مهندس هاشمی افزود: نتایج مطالعات و تجربیات دراز مدت نشان داده است که بهترین راه حل برای جلوگیری از افت و ورشکستگی زود رس در شركتها در بخش كسب و كارهاي كوچك و متوسط، پیشبینی تمامی مراحل و قسمتهای آن و نظارت بر روند اجرا میباشد؛ در این راستا متخصصان امر به یک تعریف واحد رسیدهاند و آن طرح كسب وكار (BUSINESS PLAN) میباشد.
وی در پایان گفت: یک طرح كسب وكار شامل تمامی جزئیات یک کسب وکار (حرفه یا شغل و شركت )است، این جزئیات تمامی موارد مربوط به نوع كسب و كار، بازاریابی، رقابت، عملیات راهبردی، پرسنل، امور مالی، سرمایهگذاری و ... را شامل میشود. به عبارت دیگر یک طرح كسب وكار به عنوان شرح تفصیلی از اجرای کسب وکار مورد نظر شما می باشد كه راههای اصولی را در مسیر رشد یک کسب وکار قدم به قدم به شما نشان میدهد.ح/الف
١٥:٢٩ ٠٥/٠٣/١٣٨٦