رييس جهاد دانشگاهي:
جهاد دانشگاهي بعثت خودباوري، ايمان، مجاهدت و دانشورزي است
تنها از20درصد توانمندي جهاد به طور شايسته استفاده ميشود
رييس جهاد دانشگاهي تقارن آغاز بيستوهشتمين سال فعاليت جهاد با بعثت نبي مكرم اسلام را به فال نيك گرفت و جهاد دانشگاهي را بعثت خودباوري، ايمان، مجاهدت و دانش ورزي خواند.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، دكتر حميدرضا طيبي كه در مراسم گراميداشت بيست و هفتمين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي كه روز پنجشنبه با حضور رييسجمهور در پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: جهاد دانشگاهي نهادي انقلابي عمومي و غيردولتي است كه در پي انقلاب فرهنگي در سال 1359 و با هدف تحقق بخشيدن به اهداف اين نهضت بزرگ در زمينهي انجام فعاليتهاي تحقيقاتي و فرهنگي تاسيس شد و همواره كوشيده است با الهام از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري براي اعتلاي انقلاب اسلامي و سرافرازي ايران عزيز بكوشد.
وي، بازديد اخير مقام معظم رهبري از پژوهشكده رويان جهاد را نشان دهندهي بذل عنايت خاص ايشان نسبت به جهادگران و سرمايهاي بزرگ و در عين حال مسووليت آفرين خواند و ادامه داد: گسترش تحقيقات و توليد علم و فنآوري بومي به منظور ايجاد روحيه خود باوري و حركت در جهت خوداتكايي ملي و كوشش خودجوش جهادگران براي رسيدن به راهبردهاي روشمند به منظور اعتلا و انتقال آموزههاي ديني و ارزشهاي انقلاب اسلامي و انجام فعاليتهاي فرهنگي به منظور كمك و تربيت دانشجوي مسلمان متعهد و داراي هويت ملي، بخش مهمي از ماموريت جهاد بر مبناي اساسنامه است.
طيبي در ادامه به ارائه گزارشي از فعاليتهاي جهاد دانشگاهي پرداخت و افزود: هم اكنون جهاد دانشگاهي با داشتن 42 واحد دانشگاه، 15 پژوهشكده و يك دانشگاه و چهار موسسهي عالي، 11 سازمان و مركز فرهنگي، 15 موسسه دانش بنيان و با قريب چهار هزار عضو تمام وقت در سراسر كشور منشا آثار و خدمات مهمي در عرصهي علمي و فرهنگي شده است.
وي تصريح كرد: جهاد دانشگاهي بر اساس اساسنامهي خود داراي چهار حوزهي فعاليت در زمينهي پژوهش و فنآوري، فرهنگي آموزشي و تسهيل در جهت اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهي است.
رييس جهاد دانشگاهي گفت: جهاد دانشگاهي با اعتقاد بر اين كه توسعهي پايدار كشور تنها با توليد فكر، علم و فنآوري و اشتغال مولد ممكن خواهد بود به تعريف پروژههاي تحقيقاتي بر اساس نياز جامعه اقدام كرده است. ويژگي فعاليتهاي پژوهشي اين نهاد كاربردي و جرياني بودن آن است و در حد امكان حركت در مرزهاي علم و فنآوري.
وي خاطر نشان كرد: طي سه سال اخير بيش از 1700 پروژهي تحقيقاتي در جهاد دانشگاهي به پايان رسيده كه طرح جامع هويت و مناسبات نسلي ايران، طرح جامع هويت در برنامههاي درسي دانش آموزان، مطالعات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي براي اجراي مطلوب پروژههاي بزرگ صنعتي و ملي، ترميم ضايعات عصبي، قلبي، كبدي و چشمي با استفاده از فنآوري سلولهاي بنيادي، توليد حيوانات ترانس ژنتيك
،ايمنوتراپي سرطانهاي خون، گروه سلولهاي B، توليد نانو ذرات و استفاده از آنها در تشخيص و درمان سرطان، طراحي و توليد فرستندههاي راديويي FM، كسب دانش فني طراحي و ساخت سيستم انتقال برق DC با استفاده از نيمه هاديهاي قدرت پيشرفته، طراحي و ساخت نسل جديد هواپيماي بدون سرنشين فوق سبك
،طراحي و ساخت سيستم خنك ساز گازهاي ناشي از احتراق در صنايع سيمان بدون استفاده از آب و توليد نيمه صنعتي سولفوريل كلرايد با كاربردهاي متعدد شيميايي و دارويي از مهمترين طرحهاي انجام شده است.
وي گفت: پروژههاي ارزنده متعددي وجود دارد كه نيازهاي امروز جامعه و صنعت و جزو تكنولوژيهاي نوين يا از سرمايههاي مهم براي تدوين مسايل انساني و فرهنگي به حساب ميآيد كه خوشبختانه جهاد دانشگاهي توان خلق در كارهاي مناسب در زمينههاي انساني يا فرهنگي يا كسب دانش فني و ساخت آنها را داشته ولي به علت نبود بودجهي تحقيقاتي مورد نياز قادر به انجام آن نبوده است.
دكتر طيبي تاكيد كرد: از اقدامهاي مهم انجام شده در دوران مديريت جديد، تدوين سند جايگاه جهاد دانشگاهي در چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي است كه نشانگر آن است كه جهاد دانشگاهي در افق 1404 بايد چه ويژگيهاي در حوزههاي علم و فنآوري، فرهنگي و آموزشي داشته باشد.
وي در ادامه افزود: داشتن حداقل يك يا دو قطب علم و فنآوري در هر يك از واحدهاي جهاد دانشگاهي در كشور بر مبناي مزاياي بومي از اهداف كمي اجراي سند است و تجميع توانمنديهاي جهاد دانشگاهي به منظور فراهم آوردن فرصت جهت ورود به عرصههاي علم و فنآوري از اقدامات ديگر انجام شده در اين دوره است.
دكتر طيبي در عين حال تاكيد كرد: هم اكنون نيز توانمندي ورود به حوزه نفت، گاز، پتروشيمي (فعاليتهاي پژوهشي در زمينه تدوين دانش فني اكتشاف، تدوين دانش فني توليد محصولات مختلف فرآيندي، طراحي و ساخت دكلهاي حفاري)،
حوزه حمل و نقل ريلي(توان طراحي و ساخت لوكوموتيو و واگن ملي در صنعت حمل ونقل شهري و بين شهري)، حوزه صنايع كاني فلزي(تدوين دانش فني طراحي و ساخت كارخانجات توليد فولاد، مس و آلومينيوم)، حوزه برنامهريزي توسعه (مشاركت در تدوين برنامههاي توسعه كشور، مشاركت در تدوين برنامه جامع علمي كشور، تدوين استراتژيهاي توسعه صنايع مختلف و مشاركت در پياده سازي اصل 44) و
حوزه مطالعات مربوط به بازشناسي و بازيابي ميراثهاي تمدني، ديني، فرهنگي و ادبي براي تداوم ارزشهاي اسلامي و ديني و پيوند ميان نسلهاي پس از انقلاب اسلامي در جهاد دانشگاهي وجود دارد.
وي تصريح كرد: در سالهاي اخير عزم مجموعه نظام اجرايي كشور در اتكا به توانمنديهاي داخلي افزايش يافته است و مجموعه ظرفيتها و تواناييهاي علمي تخصصي مديريتي و كارشناسي نيروهاي متخصص و متعهد جامعه در حدي است كه بتواند راهبردهاي پايدار كشور را به سرمنزل مقصود برساند و تدوين سند چشمانداز و ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 نيز از سوي مقام معظم رهبري، آينده كشور را روشنتر ساخته است. مجموعه نظام با تدوين برنامهي متناسب، توانمنديها را در جهت تحقق اين رويكرد به كار گيرند.
رييس جهاد دانشگاهي در پايان خاطر نشان كرد: تهيه نقشهي جامع علمي كشور و ساماندهي ساختار نظام ملي فنآوري و برقراري ارتباط متناسب بين اجزاي اين نظام با هدف فراهم كردن شرايط مناسب براي توليد فكر، علم و فنآوري ايراني و اشتغال مولد گامي است در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز كه خوشبختانه جهاد دانشگاهي اكنون به سطحي از تجربه و توانايي علمي و تخصصي رسيده است كه بتواند براي دستيابي كشور به اهداف خود در اين مسير نقشي موثر ايفا كند و صادقانه عرض ميكنم در حال حاضر حداكثر تنها از 20 درصد توانمندي اين نهاد انقلابي استفاده شايسته و در خور شان آن صورت ميگيرد و اكنون كه خدمتگذاري و عدالتخواهي بار ديگر در كشور رونق بيشتري گرفته، وظيفهي خود ميدانم تا با همه توانايي، مددكار دولت محترم در توسعهي كشور بوده و نقش جديتري را در تحقق اين مهم برعهده بگيريم.
٠٧:٣٤ ٢١/٠٥/١٣٨٦