١٦:٤٥ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
دكتر منتظري:
تجربه جهاد دانشگاهي مي‌تواند جايگزين الگوهاي وارداتي شود
موفقيت جهاد دانشگاهي درسال‌هاي اخيرنتيجه بازگشت به جوهره اصلي اين نهادانقلاب اسلامي است

دكتر منتظري با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم پيگيري جدي نقشه جامع علمي کشور بر ضرورت تسريع در تدوين اين نقشه به منظور رفع هر چه سريعتر موانع و مشكلات موجود در مسير توسعه علمي كشور در عين دقت نظر و حساسيت كافي در تدوين كارشناسانه آن تاكيد كرد.
دكتر علي منتظري، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به روند تدوين نقشه جامع علمي كشور گفت: در حال حاضر شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت‌هايي را در اين زمينه آغاز كرده است؛ البته نبايد زمان را از دست داد، زيرا قافله علم در جهان در حال حركت است و منتظر تهيه نقشه ما نخواهد ماند و علي‌رغم ضرورت دقت نظر و وسواس در تهيه نقشه بايد اين كار را به سرعت انجام دهيم و مطمئنا به صرف برگزاري جلسه در اين زمينه به نتيجه‌اي نمي‌رسيم. اين كار نيازمند عزمي ملي و شهامت پيمودن مسيرهاي «ميان‌بر» است.
وي با بيان اين كه امروز، توسعه علمي، شرط اصلي توسعه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است، اظهار كرد: در هر جامعه پويا و توسعه يافته، توسعه علم و فن‌آوري را مي‌توان به وضوح مشاهده كرد. مقدمه اقتدار در جهان امروز، اقتدار علمي و فن‌آوري است. ما نيز براي رسيدن به كشوري توانمند، آباد و آزاد بايد به اين امر پرداخته و شرايط لازم براي توسعه كشور را فراهم كنيم.
دكتر منتظري در بيان شروط لازم براي توسعه علمي و فن‌آوري به مواردي چون وجود روح آزادانديشي در مراكز علمي و تحقيقاتي، برخورداري از روحيه كار گروهي و نيز توجه به سنت‌هاي پذيرفته شده، معقول و مطلوب دنياي علم اشاره كرد و گفت: براي قدم گذاشتن در اين مسير بايد با رجوع به آموزه‌هاي مكتب اسلام و فرهنگ ملي از اعمال سليقه‌هاي شخصي و ضوابط و مقررات دست و پاگير و محدوديت‌هاي غيرعلمي بپرهيزيم و فرصت بروز استعدادها و خلاقيت‌ها را در چنين فضايي ايجاد كنيم.
وي در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم توسعه علمي كشور، طرح جنبش نرم‌افزاري و توليد علم و توجه به خواسته‌هاي مشروع و به حق پژوهشگران و نخبگان در مراكز علمي و دانشگاهي اظهار داشت: با توجه به استعدادهاي موجود و توانايي‌هاي محققان، مي‌توان مسير توسعه علمي را به سرعت طي كرد و به كمك سند چشم‌انداز توسعه به جايگاه مناسبي در منطقه و جهان اسلام دست يافت.
دكتر منتظري در عين حال اضافه كرد: با بهره‌گيري از ميان‌برهاي علمي مي‌توان از استعدادهاي موجود، استفاده مطلوب كرد و از عوارض منفي عدم توجه به آن بركنار ماند زيرا در صورت سستي در اين زمينه، ديگران، منابع انساني ما را غارت كرده و از اين طريق خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري را وارد مي كنند.
عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي در ادامه اظهار كرد: بايد به سرعت و به شدت در اين مسير فعال شد و از اتلاف وقت و نيرو جلوگيري كرده و سندي را به عنوان يك ميثاق و نقشه راه به فوريت تهيه كرد. متاسفانه ما گاهي به جاي پرداختن به متن رهنمودهاي مقام معظم رهبري به حواشي آن مي‌پردازيم.
وي تشكيل معاونت «علمي و فن‌آوري رييس جمهور» را براي نخبگان كشور دلگرم كننده خواند و به ايسنا گفت: شوراي عالي تحقيقات و فن‌آوري و معاونت علمي و فن‌آوري رييس جمهور كه وجود هر دوي آنها ضروري است، اگر درگير چرخه ديوان‌سالاري شوند به مشكلات دامن زده مي‌شود در حالي كه فعاليت اين دو مجموعه با روحيه‌اي جهادي و بسيجي نه تنها مانعي براي فعاليت ديگري نيست بلكه به هم‌افزايي نيروهاي موجود مي‌انجامد؛ البته بايد از معاونت علمي و فن‌آوري و جهاد دانشگاهي نيز براي حضور در جلسات شوراي عالي دعوت شود و چون هدف نهايي همه مجموعه‌هاي علمي، توسعه علمي كشور است، نبايد درگير سمت‌ها و عناوين شد.
دكتر منتظري، جهاد دانشگاهي را الگوي مناسبي براي توسعه بومي خواند و گفت: الگوي جهاد دانشگاهي به عنوان نهادي كه با هزينه بسيار كم، فوايد بسياري را براي جامعه به بار آورده مي‌تواند جايگزين كپي‌برداري از الگوهاي ترجمه شده غربي شده و در كشور تكثير شود. به عنوان مثال، راه‌اندازي پارك‌هاي علم و فن‌آوري از سوي سازمان‌هاي مختلف معلوم نيست الگوي مناسبي براي ما باشد، زيرا اين الگو براي كشورهايي با نظام آموزشي،‌ علمي، فن‌آوري و بازار متفاوت طراحي شده و در كشور ما پاسخ نخواهد داد.
وي در عين حال تداوم حضور موثر و موفق جهاد دانشگاهي را در گرو توجه به جوهره و خاستگاه اين نهاد بر آمده از انقلاب اسلامي توصيف كرد و اظهار داشت: جوهره اصلي جهاد دانشگاهي بر پايه سه عنصر علم، ايمان و تلاش و نيز جهاد براي خدا و خدمت به مردم شكل گرفته و بايد با پرهيز از ديوان سالاري و اعتباري دانستن پست و مقام، فاصله تصميم گيري‌ تا عمل را كوتاه كنيم. آنچه در فاصله سال‌هاي 76 تا 85 در جهاد دانشگاهي انجام شد، نيز يك رجوع آگاهانه و عالمانه به آرمان‌ها بود و در اين راستا به جاي تاسيس شركت‌ها و موسسات، پژوهشكده‌هاي مختلفي در جهاد دانشگاهي ايجاد شد كه منشا حركت و تحول در فضاي داخلي جهاد، حركت در فضاي علمي كشور و زمينه‌اي براي غرور ملي شد.
دكتر منتظري اظهار كرد: جهادگران بايد بر حفظ اين هويت اصرار و به توسعه منابع انساني در داخل جهاد توجه كنند تا در ادامه راه، متخصصان پرورش يافته در همين فضاي فرهنگي و انقلابي بتوانند تجربه اين نهاد را حفظ، گسترش و اعتلا بخشند. علاوه بر اين، جهاد دانشگاهي نيز بايد درهاي خود را با اعتماد به روي جوانان باز كند و همانطور كه گذشتگان با اعتماد، مسئوليت‌ها را به ما سپردند، ما هم با اعتماد به جوانان امروز، چنين كرده و راه رشد آنان را مهيا كنيم.
وي در پايان با تاكيد بر توفيقات جهاد دانشگاهي در سال‌هاي اخير و مضايق اين نهاد، اظهار داشت: متاسفانه امروز بخش عمده‌اي از منابع مالي در بخش‌هاي اجرايي در اختيار كساني است كه با اين آرمان‌ها فاصله داشته و توانايي و اثربخشي چنداني نيز ندارند؛ در حالي كه جهاد دانشگاهي آماده پذيرش مسئوليت‌هاي مشخص‌ و روشن در فضاي علمي، پژوهشي، فرهنگي و آموزشي كشور است و مي‌توان با اعتماد به جهاد دانشگاهي، پاسخ مناسبي گرفت.ح/الف
 
 

١٤:٤٣ ١٧/٠٦/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد