دكتر منتظري:
تا وقتي دانشجويان، پژوهشگر تربيت نشوند،افزايش بودجه پژوهش نتيجه چنداني ندارد
طولاني بودن بي دليل مقاطع تحصيلي ازضعفهاي جدي نظام آموزشي كشوراست
دكتر منتظري با بيان اين كه نظام آموزشي كشور با ضعفهاي جدي از جمله طولاني بودن بي دليل مقاطع تحصيلي مواجه است، بر ضرورت اصلاح نظام آموزشي كنوني كه به اتلاف فراوان منابع موجود ميانجامد به عنوان راهكاري اساسي براي هموار كردن مسير توسعه پژوهش در كشور تاكيد كرد.
دكتر علي منتظري، رييس پژوهشكده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در بيان وضعيت بودجه پژوهشي كشور اظهار كرد: مشكل ما در كشور كمبود بودجه نيست، زيرا در اشكال گوناگون براي تحقيق و پژوهش بودجه اختصاص مييابد اما متاسفانه بسياري از مشكلات پژوهشي را به اشتباه به بودجه ربط ميدهيم؛ در حالي كه بايد به مشكلات نظام آموزشي كشور نظير تكراري بودن بخش زيادي از دروس دورههاي آموزشي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در برخي رشتهها، طولاني شدن بي دليل مقاطع تحصيلي مختلف و هزينه كردن بودجهها به طور دائم در چنين نظام آموزشي معيوبي كه با مشكل مواجه است، توجه كرد.
وي افزود: بايد در دوره كارشناسي مباني يك علم، در دوره كارشناسي ارشد مهارت تحقيق در آن علم و در دوره دكتري تخصص آن علم را به دانشجو آموخت نه اين كه زمان را تلف و هزينه را مسدود كرده و با بيتوجهي به اين امور دانشجو و دانشگاه را در گردونه تكرار گرفتار كرد. مشكل ما، پيش از بودجه، عدم فهم مناسب از مسير توسعه علمي و تسليم شدن در يك نظام آموزشي با وجود اشتباهات و مشكلات فراوان آن است.
دكتر منتظري خاطرنشان كرد: وقتي دانشجو، پژوهشگر تربيت نشود، اعتبارات بيهدف هزينه ميشود؛ در حالي كه انقلاب فرهنگي براي خاموش كردن تب مدرك گرايي صورت گرفت و ما هنوز جرات حذف كنكور - اين مسابقه بياستدلال - را نداريم.
وي جهاد دانشگاهي را محل اجتماع نخبگان خواند و درباره حمايت از نخبگان به ايسنا گفت: برخي افراد با رويكرد سياسي بحث رسيدگي به امور نخبگان را به عنوان ابزاري براي پيشبرد اهداف غير علمي خود مطرح ميكنند و بر اين مبنا افرادي را به عنوان نخبه معرفي و در سطح جامعه مطرح ميكنند كه به هيچ وجه شايستگي اين عنوان را ندارند و متاسفانه برخي رسانه ها نيز به اين امر دامن مي زنند؛ البته در بحث نخبگان رويكردهاي ديگري نيز وجود دارد كه رويكرد مديران اجرايي است كه اغلب نميتوانند به انتظارات نخبگان و فرهيختگان پاسخ دهند.
به گفته دكتر منتظري، رويكرد ديگر، رويكرد فرهنگي و پژوهشي به اين مقوله است كه بر پايه تكريم و تجليل از نخبگان استوار شده و بر مبناي آن بايد نخبگان در تصميمگيريها دخالت داشته و نيازهاي مشروع آنها نيز در جهت امور علمي تامين شده و از آزادي عمل در كار علمي خود برخوردار شوند كه در اين صورت است كه شرايط براي انجام جهادي بزرگ و حفظ سرمايههاي انساني براي اميد به آينده و انجام فعاليتهاي بزرگ و اثربخش مهيا ميشود.
وي خاطرنشان كرد: با همين ديدگاه است كه جهاد دانشگاهي به ايجاد فضاي اميد به آينده براي اين سرمايهها اقدام كرده و الگوي جهاد ميتواند باعث حفظ سرمايههاي انساني و تداوم فعاليت پژوهشگران شود.
دكتر منتظري در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه ديدگاه وي را درباره عملكرد رسانهها و نقشي كه ميتوانند در كمك به تحقق چشمانداز ترسيم شده براي توسعه علمي كشور ايفا كنند، جويا شد، رسانهها را به پرهيز از حواشي و برخوردهاي سطحي در عرصه اطلاعرساني علمي فرا خواند و اظهار داشت: درج عباراتي مثل «براي اولين بار در جهان»، «براي نخستين بار در خاورميانه»، «پدر علم ...»، «مرد علمي سال» و ... ناشي از نوعي عقده و تحقير تاريخي است كه گريبان ما را گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: بايد فرهنگ خودكمبيني را در كشور از بين برده و از هر كوششي ولو اندك در سراسر كشور حمايت كنيم و براي تلاشهاي علمي همه مجاهدان علمي كشور ارزش قائل شويم. لازم نيست همه فعاليتها برترين باشند؛ مضافا اين كه نبايد با انتخاب تيترها و عناوين گمراهكننده جامعه را سادهانديش تصور كنيم.
دكتر منتظري اضافه كرد: ما بايد ضمن احترام به ميراثهاي علمي و فرهنگي گذشته، قدر دانشمندان امروز خود را بدانيم و انتظار من اين است كه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نيز جهادگونه، مسووليت تاريخي خود را در اين حوزه ايفا كند.ح/الف
١٤:٠٢ ٢٠/٠٦/١٣٨٦