مدير اجرايي پژوهشي جهاد دانشگاهي واحد آذربايجان غربي:
ميزان مشاركت افراد جامعه در توليد علم يكي از شاخصهاي اصلي توسعه محسوب مي شود
مهندس امير عباس متين مدير عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي واحد آذربايجان غربي گفت: امروزه يکي از شاخص هاي اصلي ارزيابي توسعه يک جامعه ميزان مشارکت افراد آن در توليد علم است .
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحدآذربايجان غربي،مهندس اميرعباس متين با بيان اين مطلب افزود:هر چقدرهم کشورهاي مختلف در توسعه تکنولوژي و کاربردي کردن علم پيشرو باشند ولي آنهايي که در توليد علوم بنيادي نقش عمده دارند در واقع بازيگر نقش اصلي توسعه علوم و تکنولوژي هستند.
وي در ادامه با بيان اين که در کشورهاي در حال توسعه نظير کشور ما توليد علم منجربه رشد شخصيت علمي کشور در مجامع بين المللي مي شود تصريح کرد: با توجه به اينکه سطح علمي در كشور بالا ولي سطح کاربرد علوم در جامعه پايين است از بسياري از نتايج توليدات علمي کشور جهت حل مشکلات و خلأهاي جامعه استفاده نمي شود و ما عملا در حال افزودن دانش بشري هستيم ولي تقريبا بهره خود ما ازاين دانش ناچيز است.
وي خاطر نشان ساخت : بايد با ارتقا سطح کار و زندگي در جامعه متناسب با بالا رفتن سطح علمي خود اين فاصله را کم کنيم .
وي در خصوص راهکارهاي بارور شدن موضوع پژوهش در دانشگاهها گفت: عوامل تشويقي بايد براي اساتيد محقق آنقدر جذاب باشد که اعضاي هيئت علمي دانشگاهها پژوهش را ارجح از آموزش بيابند ضمن اينکه اهميت آموزش نيز نبايد ناديده گرفته شود .
وي در ادامه اذعان داشت:امروزه به دليل اينکه مشکلات عديده اي جهت فراهم نمودن امکانات پژوهشي در سر راه اساتيد قرار گرفته است لذا بيشتر اساتيد آموزش را بر پژوهش ترجيح مي دهند و با توجه به اينکه علم در حال پيشرفت است اگر استادي چند سال از فعاليت پژوهشي دور بماند عملا قابليت انجام کار پژوهشي از او سلب شده ويا بسيار کم ميشود .
مهندس متين خاطر نشان ساخت : امکانات پژوهشي اگر هم محدود باشند بايستي به صورت عادلانه توزيع شده و ملاک عملکرد اساتيد باشد ودر اين راستا هر استادي کارنامه پژوهشي موفقتري ارائه دهد به همان نسبت از امکانات بيشتري برخوردار شود تا حق محققين واقعي و تلاش گر ضايع نشود .
عضو هيات علمي جهاددانشگاهي واحد آذربايجان غربي در ادامه با بيان اينکه بايد در دانشگاهها فضا براي کارهاي تحقيقاتي دانشجويان گسترش يابد گفت : دانشجويان مقاطع کارشناسي بيش از مقاطع بالاتر نيازمند انجام فعاليت پژوهشي و کار تحقيقاتي در دانشگاهها هستند چرا که دانشجويان تحصيلات تکميلي به دليل داشتن واحد درسي پايان نامه ناگزير از انجام فعاليت پژوهشي بوده ولي محيط دانشگاه براي دانشجويان دوره هاي کارشناسي بيشتر تئوريك است .
وي اظهار داشت : بايد از دانشجويان دوره هاي کارشناسي براي پروژه هاي تحقيقاتي بهره گرفت تا آنها با لذت کار پژوهشي آشنا شده و انگيزه وعلاقه براي ادامه تحقيق و پژوهش در مراحل بالاتر و تحصيلات تکميلي در آنها ايجاد شود .
مهندس متين در پايان خاطر نشان ساخت : براحتي مي توان با جذب دانشجويان به صورت کار دانشجويي و ايجاد يک در آمدهاي هرچند كم بسياري از آنها را جذب فعاليتهاي پژوهشي کرده و ضمن رفع مشکل مادي آنها دانشجويان علاقه مند را در مسير تبديل شدن به پژوهشگران آينده کشور قرار داد.#
١٤:٣٠ ٢٥/٠٦/١٣٨٦