٠٩:٠٩ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
سمينار تخصصي بررسي مسائل و مشكلات توسعه صادرات كالا و خدمات در استان كردستان برگزار شد

سمينار تخصصي بررسي مسائل و مشكلات توسعه صادرات كالا و خدمات در استان كردستان از سوي سازمان بازرگاني و جهاد دانشگاهي استان و با حضور مديران و مسوولان دستگاه‌هاي اجرايي برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد كردستان،در ابتداي اين سمينار بهروز شاه كرمي، ‌رييس جهاد دانشگاهي واحد كردستان در خصوص نقش و جايگاه صادرات در برآورده ساختن اهداف بلندمدت استان گفت: صادرات در استان كردستان به دليل نزديكي و مجاورت با مرزهاي كشور از جمله كشورهاي عراق و تركيه در اولويت برنامه‌هاي كاري در جهت رسيدن به اهداف بلند اقتصادي و اجتماعي قرار دارد كه براي رسيدن به يك اقتصاد سالم و پويا بايد نخست به فرهنگ‌سازي صادرات در جامعه پرداخت.
وي ادامه داد:با آشنا كردن افراد بر چگونگي برخورد مناسب با پديده صادرات، مخصوصا بر نحوه آماده و توليد كردن كالاي قابل قبول براي صادرات و نيز گسترش توانمندي‌هاي بازار صادرات استان مي‌توان به سمتي پيش رفت كه استان را در جايگاه مناسبي در سطح كشور در زمينه‌ صادرات و واردات قرار دهيم.
در ادامه مهندس شاه‌غيبي،مدير كل صنايع استان كردستان در سخناني به تشريح وضعيت صادرات استان پرداخت و گفت: براي به دست آوردن توان صادراتي بايد با گسترش فرهنگ انديشه‌نو و نوآوري در صنعت ديگر صنايع توليدي در مسير احيا خلاقيت علمي‌ و ابتكار گام برداريم كه اگر اين فرآيند به درستي انجام نشود اهداف مورد نظر نيز محقق نمي‌شود.
شاه‌غيبي افزود:در بخش صنعت گرفتاري‌هاي بيشتري گريبانگير صادرات ما شده كه هماهنگ نبودن صنايع با تكنولوژي روز دنيا با توجه به سرعت بالاي پيشرفت‌هاي فنون و تكنولوژي در بسته‌بندي و صادرات عملا با اين روند سنتي و مبتدي صادرات ما در بازارهاي جهاني حرفي براي گفتن نخواهد داشت و در كنار اين موضوع نداشتن نيروي كار متخصص و تحصيل كرده عامل ديگري محسوب مي‌شود.
وي در ادامه افزود:هنگامي ‌مي‌توانيم با قاطعيت وارد بازارهاي خارجي و بين‌المللي و علي‌الخصوص كشورهاي همسايه شويم كه نياز بازار اين مناطق و سليقه مصرفي افراد اين جوامع را شناسايي كرده باشيم؛ از سويي نبايد اجازه دهيم كه افراد مختلف بدون تخصص در امر صادرات وارد بازارهاي داد و ستد خارجي شوند زيرا ورود بدون آگاهي و اطلاعات اين افراد در بازارهاي مقصد باعث تبليغ منفي بر عليه صادرات كشور خواهد بود.
وي گفت:اين افراد به دليل توجه به سودآوري شخصي خود به اقداماتي ‌مانند تقلب در كالاهاي ارسالي و غيره مبادرت مي‌ورزند كه بر اعتبار صادراتي كشور لطمه مي‌زند.
شاه‌غيبي در مورد نحوه‌ سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي صنعتي به منظور گسترش توان صادرات نيز گفت:‌ براي اين كه يك اقتصاد پويا و با توان صادراتي داشته باشيم بايد بتوانيم طرح‌ها را از نظر سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و معدن مورد نقد و بررسي و كارشناسي قرار دهيم و هنگامي ‌كه توجيه اقتصادي اين طرح‌ها مشخص شد وارد فاز عملياتي و بهره‌برداري شويم.
وي گفت:صاحبان شركت‌هاي ناموفق اقدام به عرضه كالايي با نام صادرات كرده‌اند كه از كيفيت و كميت مناسبي برخوردار نيست، با اين وضعيت شما ملاحظه كنيد كه چگونه اوضاع بازار صادرات كشور در ديگر كشورها دچار آسيب مي‌شود؟
وي افزود:نبايد از اين واقعيت چشم‌پوشي كرد كه ما در آينده قطعا عضو سازمان تجارت جهاني مي‌شويم و از آن جايي كه اين سازمان داراي قوانين و مقررات ثابت و اصولي خود در ميان كشورهاي عضو است، پس به ناچار اقتصاد نيز بايد با اهداف اين سازمان هماهنگ شود كه متاسفانه با اين روش مديريت غيراصولي كه در ساختار صادرات و بازارهاي خود داريم با چالش‌ها و نارسايي‌هاي فراوان مواجه مي‌شويم.
شاه‌غيبي در پايان خاطرنشان كرد: وارد شدن به عرصه بازارهاي منطقه‌اي و جهاني بدون توجه به سليقه‌ها و انتظارات مشتري‌ها امكان‌پذير نيست و ما بايد كالاي توليدي خود را طبق نظر و ميل مشتري‌ها توليد، بسته‌بندي و صادر كنيم كه اگر هرچه سريع‌تر وضعيت مديريت فعلي بازار صادارتي كشور و نحوه طي كردن مراحل اداري صادرات را برطرف نكنيم، قطعا اميدي براي دست‌يابي به بازارهاي هدف جهت صادرات كشور نخواهيم داشت.
در ادامه اين همايش پوررنگ، معاون بازرگاني اداره بازرگاني گفت: مشكل ما تعريف صحيح از لفظ صادرات است كه در كشور ما صادرات يعني خروج و ارسال اضافه توليد صنايع است، اما بايد توجه داشت كه ما صرفا با صادرات اضافه توليد خود نمي‌توانيم بازار را بدست بياوريم؛ زيرا ما بدون توجه به بسته‌بندي مناسب و استاندارد و به صورت فله و بسيار غير معقول كالا را به بازارها عرضه مي‌كنيم كه نتيجه‌ا‌ي جز از دست دادن بازار نصيب ما نمي‌شود و رقبا بازار را در اختيار مي‌گيرند و اين نكته را بايد هميشه مد نظر قرار دهيم كه براي مطرح شدن در زمينه صادرات بايد يك عظم ملي وجود داشته باشد تا بتوانيم به آنچه در صادرات هدف گذاري مي‌كنيم برسيم.
لازم به ذكر است،
در خاتمه اين سمينار كارشناسان و محققان در زمينه صادرات به ارايه مقاله و گزارش وضعيت بازارهاي صادراتي پرداختند.ح/الف

١٤:٠٨ ٢١/١١/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد