با اجراي دو طرح پژوهشي؛
تاسيس موزه علوم نانو تكنولوژي پزشكي و مهندسي دروزارت آموزش و پرورش بررسي شد
دفتر همكاري مشترك سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي و جهاددانشگاهي (ساجد) براي نخستين بار در كشور، طرحي با عنوان «انجام مطالعات و تحقيقات اوليه جهت ايجاد موزه علوم نانو تكنولوژي پزشكي و مهندسي در وزارت آموزش و پرورش» را اجرا كرد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،اين طرحها كه در جهاددانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران و پژوهشكده توسعه تكنولوژي به انجام رسيده، مباني مطالعاتي تأسيس بخشهايي از موزه علوم وزارت آموزش و پرورش را تأمين ميكند.
در اين طرحها ابتدا ردپاي مفاهيم نو در كتب درسي كاويده و سپس با انجام مطالعات تطبيقي وضعيت موزههاي مشابه در كشورهاي پيشرو بررسي شده است در اين تحقيقات با طراحي فعاليتها و آزمايشهاي مناسب، مفاهيم بنيادي تكنولوژي نانو به همراه محصولات و كاربردهاي قابل فهم در زمينه علوم مهندسي و پزشكي در سطح دانشآموزان و عموم شهروندان، با در نظر گرفتن پويايي لازم، ارائه ميشود. همچنين علاوه بر شناسايي و معرفي مشاهير فناوري نانو در جهان و ايران، سبك معماري و دكوراسيون داخلي موزه نيز پيشنهاد گرديده است.
لازم به ذكر است،ايجاد موزههاي علوم در دنيا متأثر از تحولات پرشتاب و گسترده علمي و تكنولوژيكي و ايجاد عرصههاي نوين علمي است. در اين نظامهاي آموزشي، براي رشد و شكوفايي علمي ياد گيرندگان علاوه بر آموزشهاي رسمي از محيطهاي يادگيري تعاملي نيز بهره گرفته ميشود تا سبب افزايش بهرهدهي يادگيري در دانشآموزان گردد. موزههاي علمي با طراحي آزمايشهاي ويژه و جذاب در جهت ساده سازي مفاهيم علمي، انتقال اين مفاهيم به دانشآموزان را هموار ميسازند. امروزه موزههاي علوم به عنوان نمونهاي از محيطهاي يادگيري تعاملي، از جايگاه ويژهايي در رشد و شكوفايي علوم و تكنولوژي در كشورها توسعه يافته برخوردار هستند.
گفتني است،در كشور ما نيز رويكرد فعال و توجه جدي مسئولين آموزش عمومي كشور به برنامهريزي و توسعه خانههاي علم و تأسيس موزه علوم در موضوعهاي مختلف در وزارت آموزش و پرورش ميتواند نويد بخش آينده روشن در آموزش علوم به نسل جوان باشد هر چند اين امر توجه جدي سياستگذاران كشور را نيز ميطلبد.ح/الف
١٠:٤٧ ١٥/١١/١٣٨٦