١٣:١٩ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
نقشه جامع علمي كشور از ايده تا نتيجه/
دكتر طيبي:
نقشه جامع علمي كشور علم ايراني را جايگزين علم خارجي مي‌كند

رئيس جهاد دانشگاهي گفت:‌ نقشه جامع علمي كشور علم ايراني را جايگزين علم خارجي مي‌كند. 
دكترحميدرضا طيبي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص نقشه جامع علمي كشور گفت: امروزه در دنيا ميزان سنجش توانمندي كشورها، توان توليد علم و فناوري آن‌هاست و هر كشوري كه توان توليد علم و فناوري بيشتري داشته باشد، توانمندي بيشتري در عرصه بين‌المللي خواهد داشت.
وي افزود: فاصله ارزش افزوده ايجاد شده بوسيله فناوري در قيمت نهايي محصولات با مواد اوليه به گونه‌اي شده كه ديگر مواد اوليه به عنوان مزيتي براي كشورها محسوب نمي‌شود،لذا بايد به دنبال كسب علم و فناوري باشيم.

*علم و فناوري ايراني بايد محور اجراي برنامه‌هاي توسعه كشور باشد

رئيس جهاد دانشگاهي در ادامه با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله كشور، خاطرنشان كرد: در اين سند اهداف جامعه مطلوب ما را مورد نظر در افق 1404 مشخص كرده و قرار است طي 4 تا برنامه 5 ساله به اين اهداف برسيم.
وي ادامه داد: زماني اهداف تعيين شده در سند چشم‌انداز محقق مي‌شود كه علم و فناوري ايراني محور اجراي برنامه‌هاي توسعه كشور باشد.
دكترطيبي اظهار داشت: اجراي برنامه‌هاي توسعه با علم و فناوري خارجي، تسلسل در وابستگي است و قطعاً ما را به اهداف سند نمي‌رساند.
وي اضافه كرد: نقشه جامع علمي كشور راه و مسير رسيدن به سطح مطلوب علم و فناوري مورد نظر كشور را مشخص مي‌كند.

*فرصت‌ها ، تهديدها و نقاط ضعف و قوت كشور در حوزه علم و فناوري بايد بررسي شود

وي با اشاره به تعريفي كه از نقشه جامع علمي كشور در شوراي تخصصي تهيه اين نقشه ارائه شده، گفت: نقشه جامع علمي كشور، مجموعه‌اي جامع، هماهنگ و پويا از اهداف، سياست‌ها، برنامه‌ها و الزامات برنامه‌ريزي تحول راهبردي علم و فناوري و نوآوري مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي ـ ايراني و آينده‌نگر براي دستيابي به اهداف چشم‌انداز كشور است.
دكترطيبي ادامه داد: تدوين مباني نظري و ارزشي حاكم بر نقشه جامع علمي كشور، تبيين وضعيت موجود كشور در حوزه علم و فناوري و مقايسه با كشورهاي منطقه، تصوير مطلوب آينده علم و فناوري كشور، انجام مطالعات تطبيقي در مورد برخي از كشورهاي هدف از جمله فعاليت‌هايي است كه در شوراي تخصصي تهيه نقشه بايد انجام شود.
به گفته وي مطالعات تحليل محيطي و بررسي نقاط قوت، ضعف، تهديدها و فرصت، بحث مطالعات نگاشت نهادي براي رسيدن به توليدات علمي بيش‌تر و تجاري‌سازي علم، تحليل منابع موجود و مورد نياز، براي اجراي برنامه ضروري است.

*منابع و ساختارهاي مورد نياز براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز مشخص شود

وي افزود: ساختارهاي مورد نياز براي توليد علم به ثروت بايد در نقشه جامع علمي كشور مشخص شود و براي توسعه علمي و بدست آوردن فناوري‌هاي مورد نياز، نياز به منابعي داريم كه بايد اين منابع تامين شود.
به گفته وي يكپارچه‌سازي مطالعات و تدوين سياست‌ها، راهبردها و برنامه‌ريزي اجرا و تعيين ساختار اجرايي نقشه جامع علمي كشور از جمله برنامه‌هايي است كه بايد در شوراي تخصصي نقشه دنبال شود.
وي تاكيد كرد: بايد نقشه‌اي كه تهيه مي‌شود، نقشه‌اي اجرايي باشد و شوراي تخصصي نيز برنامه‌هايي براي اجرايي كردن نقشه در دست اجرا دارد.

*در حوزه چرخه علم و فناوري، 3 كميته ويژه آموزشي، پژوهشي و فناوري تشكيل شده است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد:‌ در فرايند تهيه و اجراي نقشه جامع علمي كشور 10 كميته، علوم كاربردي، علوم انساني، معارف اسلامي و هنر،‌ سلامت و علوم زيستي، علوم پايه، اولويت‌هاي ملي، علوم بين‌رشته‌اي، تدوين مباني نظري و ارزشي حاكم بر تدوين نقشه،‌كميته آموزش، پژوهش و فناوري تشكيل شده است كه مديران اين كمتيه‌ها از افراد شاخص و صاحب‌نظر در حوزه‌هاي تخصصي هستند.
وي با اشاره به اين كه در حوزه چرخه علم و فناوري، 3 كميته ويژه آموزشي، پژوهشي و فناوري تشكيل شده است، گفت: مديران اين سه كميته از افراد صاحب‌نظر در آموزش و پرورش، وزارت علوم و جهاد دانشگاهي انتخاب شدند و هر كدام از اين كميته‌ها داراي شورايي متشكل از حداقل 15 و حداكثر 30 نفر از برجستگان و نخبگان مطرح در همان حوزه تخصصي هستند.

* نقشه جامع علمي كشور علم ايراني را جايگزين علم خارجي مي‌كند

وي در خصوص ضمانت اجرايي نقشه جامع علمي كشور گفت: نقشه بايد ضمانت اجرايي داشته باشد تفاوتي كه نقشه جامع علمي كشور با اسناد ديگر‌ علم و فناوري دارد اين است كه مقام معظم رهبري حامي اصلي تهيه اين نقشه است. حضور معاون علم و فناوري رياست جمهوري در شوراي تهيه نقشه يكي ديگر از عوامل پشتيباني اين نقشه براي اجراست.
دكترطيبي ادامه داد: براي اينكه نگراني اجرايي نقشه رفع شود، بايد جلسات بسيار منظمي شوراي تخصصي تهيه نقشه جام علمي كشور با رياست جمهوري و وزرا تشكيل شود.
وي افزود: اين موضوع بايد براي مسئولان جا بيفتد كه قرار است نقشه جامع علمي كشور، محور توسعه پيشرفت كشور ما باشد و با اين نقشه، علم ايراني، فناوري‌ ايراني، جايگزين علم و فناوري خارجي مي‌شود.ح/الف

١٦:٢٧ ١٩/١٢/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد