هفتمين کارگاه پرورش و اصلاح قارچ هاي خوراکي عنوان شد؛
مصرف سرانه قارچ در ايران به ازاي هر نفر در سال 400 گرم است
مصرف سرانه قارچ در ايران به ازاي هر نفر در سال 400 گرم است كه فاصله زيادي با آمارهاي جهاني دارد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد خراسان رضوي،دکتر محمد فارسي در افتتاحيه هفتمين كارگاه سراسري پرورش و اصلاح قارچ هاي خوراکي كه به همت معاونت آموزشي جهاددانشگاهي واحد خراسان رضوي و دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي در محل پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي، برگزار شد،با بيان اين مطلب گفت:اكنون جمعيت دنيا در حدود 8 ميليارد نفر است كه البته اين سير، روندي صعودي دارد كه مي توان نتيجه گرفت در آينده مشکل غذا يكي از مهمترين مشکلات بشر خواهد بود.
وي بر ضرورت جستجو در توليد منابع غذايي جديد تاكيد كرد و افزود: ميتوان محدوديت در منابع غذايي را به دو روش تعديل كرد؛ روش اول افزايش مساحت زير کشت است که لازمه آن تخريب هرچه بيشتر جنگلها و مراتع خواهد بود.
عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي، افزود: روش دوم، افزايش عملکرد توليد در واحد سطح است که از طريق "به نژادي" و "به زراعي" ميسر مي باشد. در بكارگيري روش "به نژادي" در ايران بذرهايي را توليد نموده ايم که عملکرد 14 کيلوگرم در متر مربع را به 22 کيلوگرم در افزايش داده است.
اكنون پرورش دام هاي بزرگ همچون گاو و گوسفند به دليل راندمان پايين مقرون به صرفه نيست اما در روش "به زراعي" كه در آن به توليد منابع مفيد و مقرون به صرفه تاکيد مي شود، تامين نياز پروتيئن انسان از موجودات پست همچون باکتري ها و قارچ ها توصيه مي شود؛ درصد پروتئين "نخود" 35درصد و قارچ با 32درصد، يكي از منابع موثر در رفع اين نياز است.
وي قارچ ها را جزء اولين منابع بشر در تامين غذا عنوان كرد و گفت: اکنون بيش از 10 هزار گونه قارچ در دنيا شناسايي شده است. مصرف سرانه آن در دنيا 2/5 کيلوگرم به ازاي هر نفر در سال است. چين و آمريکا به ترتيب مقام هاي اول و دوم را در مصرف قارچ دارند؛ در آمريکاي شمالي اين رقم، حدود 5 کيلوگرم است و پس از سيب زميني مهمترين محصول باغي محسوب مي شود، اما مصرف سرانه آن در ايران 4/0كيلوگرم است كه فاصله زيادي با آمارهاي جهاني دارد.
وي به تاريخچه استفاده از قارچ در دنيا اشاره كرد و گفت: در بررسي تاريخچه بهره گيري از قارچ ها، به قارچي با نام (شي تاكه) برمي خوريم که در ژاپن به نام Reishi و در چين با نام Linkzhi از دو هزار سال قبل از ميلاد، مورد استفاده هاي دارويي قرار مي گرفت.
وي با اشاره به اينكه رشد قارچ ها بر روي ضايعات کشاورزي است و هيچ ضايعاتي را نيز به جاي نمي گذارد، به اهميت غذايي آن اشاره كرد و گفت: در قارچ ميزان آب 90-75 درصد، پروتيئن(وزن خشک) 30-25 درصد، پروتيئن (وزن تر) 5/3-3 درصد، چربي(وزن تر) 3/0-2/0 درصد، نمکهاي معدني1/0- 08/0 ،انرژي (کيلوکالري در 100 گرم وزن خشک) 368-328 است.
دكتر فارسي به فوائد پرورش قارچ اشاره كرد و گفت: ايجاد اشتغال، استفاده از امکانات موجودي که در فصول خاص بلا استفاده مي ماند، دسترسي به منابع جديد پروتئين و نيز استفاده بهينه از ضايعات کشاورزي است.
در ادامه اين همايش محمدرضا حسيني، معاونت آموزشي جهاددانشگاهي مشهد نيز گفت: ما در دنيايي زندگي مي کنيم که رشد شتابنده اي را در عرصه هاي گوناگون سياسي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به خود گرفته است.
وي افزود: در اين راستا، حوزه هايي همچون آموزش و پژوهش كه از بارزترين و تاثيرگذارترين عوامل در جامعه هستند، توجه به بهبود و ارتقاء سطح كيفي آن در جهت توسعه كشور نقش فزاينده اي خواهد داشت.
وي با تاكيد بر تلاش در جهت شناسايي و رفع نيازهاي جامعه و نيز پر کردن خلاء آموزشي در سطوح مختلف، آن را مهمترين رويكرد آموزشي جهاددانشگاهي عنوان كرد و گفت: جهاددانشگاهي مولود انقلاب فرهنگي است و به منظور توسعه فعاليت هاي پژوهشي، آموزشي و فرهنگي تاسيس گرديده است كه به عنوان پلي ميان دانشگاه و جامعه تلقي ميشود.
حسيني، افزود: اگر بخواهيم عوامل تاثيرگذار در رشد، توسعه و تعالي جوامع را بر شماريم بي شك برخورداري از نيروي ماهر و متخصص، يكي از شاخصه ها محسوب مي شود. به گونه اي كه اكنون در کشورهاي متکي به اقتصاد دانش محور، با تاكيد بر افزايش مهارت و دانش افراد، هزينه هاي مصروفه در اين حيطه، نوعي سرمايه گذاري تلقي مي شود.
معاون آموزشي جهاددانشگاهي واحد خراسن رضوي،آموزش، فرهنگ و پژوهش را سه رکن اصلي توسعه پايدار و متوازن در هر جامعه اي دانست و گفت: تربيت محقق، نيازمند آموزش است؛ بخشي از ابزارهاي مورد نياز محققان، آشنايي با زبان هاي بين المللي، آشنايي با ابزار تحقيق مي باشد كه از طريق آموزش فراهم مي گردد، از سويي دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي حاصل از تجربيات به دست آمده هم از طريق آموزش در سطح وسيع منتشر خواهد شد.
وي تاكيد كرد: آموزش و پژوهش به طور پيچيده اي در يكديگر تنيده شده اند و ارتباط اين دو به عنوان توسعه پايدار و متوازن در هر جامعه تلقي مي شود.
وي با بيان اينكه جهاددانشگاهي از همان سالهاي اوليه تاسيس، برگزاري مستمر دوره هاي آموزشي و کارگاه هايي تخصصي را مدنظر داشت، اظهار داشت: برگزاري کارگاه هاي آموزشي و دوره هاي آموزشي کوتاه مدت، اشتغال زا بوده و از بسياري از دوره هاي بلند مدت آموزشي تاثيرگذارتر و مفيدتر است.
وي ابراز اميدواري كرد: برگزاري هفتمين کارگاه پرورش و اصلاح قارچ هاي خوراکي که حاصل يافته هاي پژوهشي همکاران در پژوهشكده گياهان دارويي و گروه زيست فناوري قارچهاي صنعتي جهاددانشگاهي است بتواند تاثير سازنده و ثمر بخشي را در سطح دانش شرکت کنندگان داشته باشد.ح/الف
١١:٥٩ ٠١/٠٣/١٣٨٧