از سوي گروه پژوهشی اقتصاد جهاددانشگاهی واحد مشهد؛
نقاط قوت و ضعف توسعه تجارت خارجي در استان خراسان شناسايي شد
با اجراي طرحي از سوي گروه پژوهشی اقتصاد جهاددانشگاهی واحد مشهد نقاط قوت و ضعف توسعه تجارت خارجي در استان خراسان بزرگ، شناسايي شد.
به گزارش روابطعمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد،دکتر ناصر شاهنوشي دکتر محمد مظهري و حميده خاکسار از اعضای گروه پژوهشهاي اقتصادي جهاددانشگاهي واحد مشهد، در یک پژوهش اقتصادی، نقاط قوت و ضعف توسعه تجارت خارجي در استان خراسان بزرگ را شناسايي کردند.
در این پژوهش آمده است؛سياستها و راهبردهاي توسعه تجارت خارجي چنانچه متناسب با استعدادها و قابليتهاي اقتصاد ملي و به منظور رشد بهرهوري و قدرت رقابت توليدات ملي در عرصه بينالمللي طراحي و تدوين شود، ميتواند به اهداف رشد اقتصادي پايدار و افزايش سهم کشور در تجارت جهاني منجر شود.
از اينرو هدف کلي اين مطالعه شناسايي پتانسيلها و محدوديتهاي توسعه تجارت خارجي در خراسان بزرگ و نيز تدوين استراتژيها و راهکارهاي مناسب در جهت توسعه تجارت خارجي در اين سه استان مي باشد. در این مطالعه، با استفاده از روش پيمايشي، مطالعات ميداني و تعيين نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهديدها به شيوه SWOT به ارائه استراتژيها و راهبردهايي در جهت توسعه تجارت خارجي در خراسان بزرگ پرداخته شده است.
نتايج حاصله این تحقیق نشان داد؛به منظور بهبود جايگاه خراسان بزرگ در تجارت خارجي کشور توجه به مواردي همچون فرهنگسازي با هدف توليد براي صادرات، انعقاد قراردادهاي كاهش متقابل تعرفهها و برقراري امتيازات مشوق توسعه صادرات بازارهاي هدف، بكارگيري سيستمهاي الكترونيكي در فرآيند تجارت به منظور توسعه و بسط روند تجارت خارجي استان، نوسازي و تجهيز ناوگان حمل و نقل و استفاده از بخش خصوصي، توسعه صنايع و معادن داراي مزيت با مزيتهاي اكتسابي، الزام وزارتخانهها و سازمانهاي دولتي به حل مشكلات صادركنندگان و واردكنندگان جهت تأمين حاشيه امنيت تجار، اعطاي تنخواه صادراتي به واحدهاي توليدي- صادراتي و فعال نمودن مناطق ويژه اقتصادي ضروري است.ح/الف
١١:٤٣ ٠٣/٠٦/١٣٨٧