تدوين استراتژي توسعه تجارت خارجي استان خراسان رضوي؛
به عنوان طرح برتر سازمان بازرگاني استان در سال 87 معرفی شد
طرح تدوين استراتژي توسعه تجارت خارجي استان خراسان رضوي به عنوان طرح برتر سازمان بازرگاني خراسان رضوی در سال 87 معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد، كارفرمای طرح مذکور، سازمان بازرگاني خراسان رضوي و مجري دکتر محمد مظهري سرپرست گروه پژوهشی اقتصادی جهاددانشگاهی واحد مشهد است.
بر اساس اين گزارش،با توجه به اينكه تجارت خارجي و به عبارتي صادرات و واردات يک کشور از جمله بخشهاي مهم اقتصادي آن محسوب ميشود، لذا برنامه ريزي در زمينه تجارت خارجي، علاوه بر اينکه نيازمند آگاهي کامل از مشکلات و معضلات بخش مي باشد، نياز به تعيين استراتژيهاي مناسب و کاربردي در زمينه توسعه اين بخش مهم اقتصادي نيز دارد. از آنجاييکه استان خراسان رضوي از اهميت ويژه اي در تجارت خارجي برخوردار ميباشد، برنامه ريزي و اتخاذ سياست مناسب جهت توسعه تجارت خارجي اين استان به عنوان يک اصل انکارناپذير بايستي مدنظر قرار گيرد. بنابراين هدف اصلي اين مطالعه بررسي وضعيت تجارت خارجي استان خراسان رضوي و تدوين استراتژيهاي توسعه آن با توجه به وضعيت توليد، مزيت نسبي محصولات و بازارهاي هدف مي باشد.
بر اساس نتايج به دست آمده در این طرح، به منظور بهبود جايگاه استان خراسان رضوي در تجارت خارجي کشور 35 استراتژي اتخاذ شد. از جمله اين استراتژيها مي توان به فرهنگسازي با هدف توليد براي صادرات، توسعه صنايع و معادن داراي مزيت، حمايت همه جانبه از توسعه توليد محصولات صادراتي، فعال نمودن مناطق ويژه اقتصادي، ايجاد مشوق هاي لازم براي تشکيل شرکتهاي بزرگ و توانمند صادراتي توسط بخش غيردولتي، بکارگيري سيستمهاي الکترونيکي در فرآيند تجارت به منظور توسعه و بسط روند تجارت خارجي استان، توسعه زيرساختهاي مرتبط با امر صادرات، رفع موانع تعرفهاي از کالاهاي ايراني در توافقنامههاي منطقهاي، برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه صادرات و واردات کالا، ايجاد تنوع در کالاهاي صادراتي، استفاده از تکنولوژي روز دنيا در امر توليد به منظور ارتقاي کيفيت محصولات صادراتي، جذب سرمايه هاي خارجي در فرايند توليد محصولات، واگذاري تصدي گري دولت در بخش صادرات به تشکل هاي ذيربط غير دولتي و موار ديگر اشاره داشت.ح/الف
١٢:٥٢ ٠٩/١١/١٣٨٧