نشست مديران پژوهشي جهاد دانشگاهي در استان مازندران برگزار شد
نشست مديران پژوهشي جهاد دانشگاهي در شهرستان ساري برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد مازندران،در اين گردهمايي كه 16 بهمن ماه در هتل نويد ساري برگزار گرديد، تعدادي ازمديران استان نيز حضور داشتند.
دكتر قاسمي سرپرست جهاد دانشگاهي واحد مازندران در ابتداي جلسه به ارائه گزارش مختصري از فعاليتهاي پژوهشي جهاد دانشگاهي در استان پرداخت.
در اين نشست همچنين مديركل دفتر نيازسنجي و پروژهيابي جهاددانشگاهي گفت: سهم بودجه پژوهشي و پرداخت آن از سوي سازمانها و ادارات ناديده گرفته ميشود و بسياري از شركتهاي مادر تخصصي و سازمانها آن را جز اعتبارات سازمان خود تلقی می کنند.
ولي الله روشن به پرداخت سهم یک درصدی پژوهشی توسط دستگاههای اجرایی تاکید کرد و افزود:در برنامه پنجم توسعه سههزار ميليارد تومان به بخش پژوهش اختصاص یافته است که نسبت به گذشته 3 درصد افزایش داشته است.
وی سهم يك درصد پژوهشي از بودجههاي كشور را بيش از 600ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر این مقدار به بخش هاي مرتبط اختصاص یابد تأثیر چشمگیری در بخش پژوهش اتفاق می افتد. روشن همچنین بر اجراي طرحها به صورت تخصصي تأکید و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی كارگروه تخصصي كشاورزي تشكيل می دهد تا با کمک حوزه های علوم انسانی این نهاد سياستگذاري هاي كلي پروژه يابي در اين كارگروه تعيين مي شود.
شمسعلي رضازاده رئيس پژوهشكده گياهان دارويي جهاددانشگاهي نيز در اين نشست به ارزش50 ميليارد دلاری بازار گياهان دارويي در سال 2007 میلادی اشاره کرد و گفت:ایران توانست فقط 3 دهم درصد از اين بازار را در اختیار داشته باشد.
وی بابیان اينكه در دو سال گذشته مجوز 130 نوع گياه دارويي در كشور از طريق وزارت بهداشت صادر شده بود خاطر نشان کرد: اين ميزان اكنون به 310 نوع گياه دارويي افزيش يافته است. رضا زاده ایجاد داروخانههاي تخصصي گياهان دارويي در كنار مراكز درماني گياهي سنتي را ضروری دانست و از حجم زیاد مصرف گياهان دارويي ایران در آینده نزدیک خبر داد.
وی با تأکید بر ایجاد فضاي مناسب بازاريابي گیاهان دارویی تصریح کرد: با توجه به افزايش ميزان مصرف گياهان دارويي توليد فرآورده هاي گياهان دارويي در كشور از اوضاع مطلوبی برخوردار نیست.
رضازاده سرمایه گذاری در بخش توليد و تكثير گياهان دارويي را مناسب عنوان کرد وگفت: به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب این سرمایه گذاری نتوانسته كارايي لازم را داشته باشد.
معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي مازندران گفت: براي استفاده بهينه از منابع سرمايهاي و نيروي انساني بايد از موازيكاري در بخش پژوهشی اجتناب كرد .
يحيي ابطالي با بيان اينكه دست يافتن به خودكفايي در بخش كشاورزي برروي يك يا چند محصول به صرفه نيست يادآور شد: خودكفايي در توليدات بخش كشاورزي بايد همزمان در تمامي محصولات صورت گيرد. ابطالي با تاكيد بر اينكه كاهش هزينه توليد، توسعه كشت محصولات استراتژيك و حفظ محيط زيست در اولويت برنامههاي جهادكشاورزي قرار دارد گفت: تامين امنيت غذايي و سازوكار كاهش هزينههاي توليد براي كشاورز از برنامههايي است كه در اين بخش مورد توجه قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه زماني تحقيقات برروي محصول كيوي ممنوع بود و تمام تلاشها معطوف به گسترش توليد تنها يك يا چند محصول عمده بود افزود: در دورههاي بعد كساني كه تحقيقاتي بر روي اين محصول داشتند مورد تقدير قرار گرفتند و اكنون اين محصول از مازندران به بسياري كشورها صادر ميشود.
وي تاکید کرد: مراكز تحقيقاتي بايد از حالت روزيمداري خارج شده و پروژههاي كلان و بلندمدت را پيشرو قرار دهند. به گفته ابطالي بودجههاي تحقيقاتي كه پاسخگوي نياز بخش كشاورزي باشد تاكنون محقق نشده است.
وي با بيان اينكه بخش اعظم تحول در بخش كشاورزي از نتايج يافتههاي مراكز تحقيقاتي حاصل شده است اظهار کرد: پيشگامي بخش تحقيقات در بخشهاي مختلف موجب ميشود اين بخشها از بنبستهاي فكري و تكنولوژيكي خارج شوند.
ابطالي با تاكيد بر اينكه بايد زمينه شكوفايي توانمندي نيروهاي تحصيل كرده و علمي در زمينه كشاورزي فراهم گردد ادامه داد: اينكه يك محصول در كدام مناطق بيشترين ميزان افزايش در توليد را خواهد داشت از برنامههايي است كه بايد مورد توجه بخشهاي تحقيقاتي قرار گيرد.
وي با تاكيد بر ايجاد مراكز فرآوري توليدات كشاورزي در راستاي كاهش هزينههاي توليد و افزايش ايجاد صنايع تبديلي در استان خاطرنشان كرد: با وجود اينكه مازندران در توليد گياهان زينتي رتبه نخست را در كشور دارد اما تنها مركبات در مازندران داراي مراكز تحقيقاتي ويژه است و گياهان سياه ريشه و هستهدار در اين بخش مورد توجه قرار نگرفتهاند.
وي با اشاره به اينكه مازندران براي مقابله با كمبود آب نياز به تحقيقاتي جهت بهرهگيري از آب دريا داریم تصريح كرد: ميتوان محصولاتي را كه شرايط پرورش در آب شور را دارند در مازندران توليد كرد.
معاون توليدات گياهي جهادكشاورزي استان مازندران با بيان اينكه افزايش بهرهوري در توليد محصولات كشاورزي با توجه به شرايط روز كشور و استان بايد مورد توجه قرار گيرد تصريح كرد: حوادث طبيعي و خشكسالي در سال گذشته تجربه خوبي براي مازندران بود تا بداند با روشهاي سنتي و گذشته ديگر نميتوان به ارتقاي سطح بخش كشاورزي اميد داشت.
يحيي ابطالي با اعلام اينكه تنها با 10درصد صرفهجويي در مرحله بعد از نشاء در آب مي توان هزينههاي ساخت يك سد را تامين كرد به خروج كشاورزي استان از سنتي به حالت تكنولوژيك و مدرن اشاره كرد و افزود: در مصرف كودهاي شيميايي تقريباً بايد تفكر گذشته را فراموش كنيم. مدير گروه تخصصي كشاورزي و منابع طبيعي جهاددانشگاهي گفت: مشكل بخش کشاورزی ايران در دولتي بودن آن است ولی با اجراي كامل سياستهاي اصل 44 قانون اساسي بسياري از مشكلات اين بخش مرتفع ميشود.
اصغر كهندل از فعالیت 10 گروه پژوهشي در جهاددانشگاهي كشور خبرداد و بر برنامهمحوري طرح های پژوهشی تاکید کرد.
وي بهره گیری از روش های تخصصی و هم افزایی پژوهش بخش كشاورزي را موجب برون رفت از مشكلات بخش كشاورزي عنوان کرد.
سید احمد قاسمی سرپرست جهاد دانشگاهي واحد استان مازندران نيز در اين گردهمایی با اشاره به اينكه اين مركز 15طرح پژوهشي در بخش IT را در دستور کار خود قرار داده است خاطر نشان کرد: با بهرهبرداري از يك مركز ديگر مازندران داراي دومين آزمايشگاه تخصصي بخش پژوهش خواهد شد.
وی با تاکید بر ایجاد مجتمعهاي پژوهشي از سوي جهاد دانشگاهي استان در خصوص بخش آموزش واحد مازندران گفت:افزایش تعداد دانشجويان تحت پوشش جهاددانشگاهي به سه هزار و 500نفر در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.
قاسمی از ایجاد مركز رفاهي كاركنان جهاد دانشگاهي واحد مازندران با تهيه زمين در خزرآباد ساري خبر دادو افزود: بخش فرهنگي جهاد دانشگاهی مازندران برنامه سال آینده خود را نيز طراحي کرده است.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به ظرفيتهاي موجود در بخش كشاورزي مازندران راههاي نرفته از طريق بخش پژوهشي شناخته ميشود. وحيد كاوه با اشاره به نياز بخش كشاورزي به يافتههاي جديد پژوهشي اظهار کرد: تحقيقات بر روي عوامل زنده براي تثبيت خاك و عوامل ديگر براي رسيدن به سطحي بالاتر كيفي محصولات از عمده نيازهاي بخش كشاورزي مازندران است كه نياز به پژوهش را ميطلبد.
وي ادامه داد: به دليل محدوديت اراضي در مازندران فعاليت پژوهشي بايد برروي ارتقاي سطح محصولات كشاورزي صورت گيرد. كاوه نياز بخش كشاورزي استان به تحقيق و پژوهش را افزايش توليد در سطح عنوان كرد و افزود: خشكسالي، افزايش ساخت و ساز و افزايش جمعيت اراضي كشاورزي در مازندران را محدودتر ميكند.
به گفته وي مازندران با دارا بودن 50هزار هكتار اراضي صيفيكاري و توليد يك ميليون تن از اين محصول تنها به دنبال افزايش كيفيت اين توليدات است.
كاوه با اشاره به اينكه مازندران نياز به چهارميليون و 100هزار تن علوفه دارد و با توليد سه ميليون و 300هزار تن به اندازه 800تن با كمبود اين محصول روبهرو است گفت: يافتن گونههاي جديدي با افزايش برداشت در سطح كه از كيفيت بالاتري برخوردار باشد از اولويتهاي بخش تحقيقاتي كشاورزي مازندران است.
وي با بيان اينكه 80درصد نياز كشور به روغن از طريق واردات تامين ميشود افزود: با توجه به اينكه مازندران جايگاه اصلي توليد دانههاي روغني در كشور است جهاد كشاورزي به دنبال يافتن رقم زودرسي از اين محصول است تا قبل از فصل كاشت برنج بتوان آن را برداشت كرد.
کاوه با اشاره به اینکه مازندران 38درصد توليد برنج كشور را برعهده دارد، اظهار داشت: توليد به روش سنتي و به دنبال آن افزايش هزينههاي توليد از عمدهترين چالشهاي بخش كشاورزي مازندران است.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با تاكيد بر اينكه با عملكرد پائين در واحد سطح انگيزه استمرار توليد براي كشاورز ميسر ميشود افزود: اين امر موجوب افزايش روند تغيير كاربري اراضي كشاورزي ميشود.
وي با بيان اينكه مازندران براي ادامه توليد برنج به اجراي كشت دوم روي آورده است خاطرنشان كرد: از 239هزار هكتار اراضي كشاورزي مازندران در 145هزار هكتار كشت دوم صورت ميگيرد. در راستاي همكاري آموزشي في مابين جهاد دانشگاهي واحد مازندران و انجمن خيريه ديابت و استان دوره هاي رايگان پيشگيري و راه هاي درمان ديابت جهت كاركنان بنياد مستضعفان غرب استان برگزار شد. همكاري آموزشي جهاد دانشگاهي واحد مازندران و ادارات و سازمانهاي استان مازندران جهت برگزاري دوره هاي آمادگي كارشناسي ارشد پيام نور در مقطع كارشناسي ارشد و كارشناسي براي پرسنل ادارات و سازمانها. عقد تفاهم نامه آموزشي و پژوهشي و فرهنگي بين جهاد دانشگاهي واحد مازندران و دانشگاه نيروي دريايي ارتش طي تفاهم نامه آموزشي و پژوهشي كه بين جهاد دانشگاهي مازندران و دانشگاه نيروي دريايي ارتش منعقد گرديده مقرر شد جهاد دانشگاهي دوره هاي آموزشي مورد نياز دانشگاه را نياز سنجي نموده و پس از شناخت نيازهاي آموزشي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي عمومي و تخصصي نمايد.ح/الف
١١:٥٢ ١٠/١٢/١٣٨٧