٠٦:٣٠ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
از سوي گروه پژوهشي علوم اجتماعي جهاددانشگاهی واحد مشهد؛
ميزان برخورداري دانش‌آموزان دوره متوسطه استان خراسان رضوي از مهارت‌هاي زندگي بررسي شد

طرح بررسي ميزان برخورداري دانش‌آموزان دوره متوسطه استان خراسان رضوي از مهارت‌هاي زندگي توسط گروه پژوهشي علوم اجتماعي جهاددانشگاهی واحد مشهد اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد،طرح مذکور با مسئولیت مرضيه قاسم‌زاده و به سفارش شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي انجام شده است.
این طرح که به ارائه نتایج مربوط به بررسی میزان برخورداری دانش‌آموزان دورة متوسطه استان خراسان رضوی از مهارت‌های زندگی اختصاص دارد، با هدف ارائه توصیفی از ميزان برخورداري دانش‌آموزان دورة متوسطه از مهارت‌هاي زندگي اجرا شده است.
در طرح مذکور، جامعه آماری تعداد 174 هزار و 41 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان خراسان رضوی می‌باشند که با استفاده از شیوة نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تعداد 857 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است که اعتبار آن از طریق آلفای کرانباخ و روایی آن نیز از طریق داوری خبرگان و متخصصان تأمین شده است.
با توجه به نتایج به دست آمده: میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت خودشناسی در حد زیاد است، همچنین میزان این مهارت با جنسیت (دانش‌آموزان دختر بیش از دانش‌آموزان پسر) و نوع برخورداری شهرستان محل تحصیل رابطه دارد.
میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت همدلی در حد متوسط است که با جنسیت (دانش‌آموزان دختر بیش از دانش‌آموزان پسر)، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و نوع برخورداری شهرستان محل تحصیل رابطه دارد.
میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت حل مسئله در حد متوسط است و میزان برخورداری از این مهارت با متغیرهای سطح سواد خانوار و میزان تحصیلات پدر رابطه مستقیم دارد.
میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت تصمیم‌گیری در حد متوسط است و بین میزان برخورداری از مهارت تصمیم‌گیری و متغیرهای جنسیت (دانش‌آموزان دختر بیش از دانش‌آموزان پسر)، رشته تحصیلی و نوع برخورداری شهرستان محل تحصیل رابطه وجود دارد. همچنین این مهارت با میزان تحصیلات پدر رابطه مستقیمی دارد.
بر اساس دیگر نتایج حاصله، میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت روابط مؤثر اجتماعی در حد متوسط است. متغیر مزبور با متغیرهای سطح سواد خانوار، میزان تحصیلات پدر و میزان تحصیلات مادر رابطه مستقیم دارد.
 میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت تفکر خلاق در حد متوسط است، بین میزان برخورداری از این مهارت و گذراندن دورة مهارتهای زندگی رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر دانش‌آموزان آموزش دیده بیش از دانش‌آموزان آموزش ندیده از این مهارت برخوردارند.
میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت تفکر انتقادی در حد زیاد است. نتایج، حاکی از آن است که بین میزان برخورداری از این مهارت و جنسیت (دانش‌آموزان دختر بیش از دانش‌آموزان پسر)، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و نوع برخورداری شهرستان محل تحصیل رابطه وجود دارد. همچنین متغیر مزبور با متغیرهای سطح سواد خانوار، میزان تحصیلات پدر و میزان تحصیلات مادر رابطه مستقیم دارد.
میزان برخورداری دانش‌آموزان از مهارت مقابله با هیجان و فشارهای روانی در حد متوسط است. نتایج نشان می‌دهد که بین میزان برخورداری از این مهارت و جنسیت (دانش‌آموزان دختر بیش از دانش‌آموزان پسر)، رشته تحصیلی و نوع برخورداری شهرستان محل تحصیل رابطه وجود دارد. همچنین متغیر مزبور با متغیرهای سطح سواد خانوار و میزان تحصیلات پدر رابطه مستقیم دارد.ح/الف

١١:١٥ ٢٥/٠١/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد