٠١:٥٧ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
رئيس جهاد دانشگاهي در بازديد از پژوهشكده فرهنگ و هنر:
توسعه بايد تدريجي، كيفي و بر اساس نيازهاي جامعه باشد
در راستای طرح توسعه پژوهشکده فرهنگ و هنر ، رئيس جهاد دانشگاهي روز يك‌شنبه چهاردهم تیرماه  به همراه مهندس رضي، معاون پشتيباني و امور مجلس جهاد دانشگاهي از این پژوهشکده بازدید به عمل آوردند.
به گزارش روابط عمومی ، در اين ديدار، دكتر حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي، در جمع مديران و اعضاي هيئت علمي اين پژوهشكده، با تأكيد بر دو مقوله «كيفيت» و «عمق بخشي» در فعاليت‌هاي پژوهشي، توجه به نيازهاي جامعه، حركت تدريجي، و اهتمام به كيفي‌سازي را سه اصل اساسي در رويكردهاي توسعه، به ويژه در روند توسعه نهاد جهاد دانشگاهي ذكر كرد.
دكتر طيبي، همچنين توجه به نيازهاي روز جامعه و نيازهاي آينده را دو مقوله‌اي دانست كه همواره و همزمان بايد مورد توجه مديران، برنامه‌ريزان و پژوهشگران قرار گيرد.
وي ضمن تأكيد بر اهتمام جدي جهاد دانشگاهي براي ورود جدي به حوزه علوم انساني و هنر، گفت: وقتي از ديدگاه مهندسي به جامعه نگاه مي‌كنيم در مي‌يابيم كه جامعه، نهادها و برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و ساز و كارهاي اجتماعي در جامعه ايراني با كاستي‌ها و ضعف‌هاي متعددي دست به گريبان است و در واقع، درك و جدي بودن اين كمبودها، ضعف‌ها و نقائص در بخش‌هاي مختلف فرهنگي و هنري و همچنين حوزه‌هاي متعدد علوم انساني، از دلايل مهمي بود كه مرا به قرار گرفتن در اين جايگاه مديريتي ترغيب كرد. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه افزود: من اگر چه به طور مشخص در رشته‌هاي فني – مهندسي فعاليت داشته‌ام اما به وضوح دريافته‌ام كه ريشه مشكلات ما نه در رشد و توسعه فني و تكنولوژيكي ما است بلكه ريشه اساسي در مسائل فرهنگي و اجتماعي به خصوص عدم تشخيص اولويت‌ها يا اشتباه در تشخيص اولويت‌هاست. در مواردي مشاهده مي‌كنيم به موضوعاتي پرداخته مي‌شود كه به هيچ وجه از اولويت‌هاي اوليه و بنيادين حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما برخوردار نيستند؛ بنابراين اگر چه وقت، انرژي و هزينه‌هاي زيادي صرف مي‌شود اما كمتر به نتايج مطلوب و دلخواه مي‌رسيم. بايد اولويت‌هاي اساسي را شناسايي كنيم و فعاليت‌ها را در آن بخش‌ها متمركز سازيم و با انجام فعاليت‌ها دنبال درآمدزايي نيز باشيم.
رئيس جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما در نهاد مقدس جهاد دانشگاهي بايد به دنبال كارهايي برويم كه بر زمين مانده است و جزو نيازهاي جامعه قلمداد مي‌شود. بنابراين ما بايد به طور جدي پي‌گير فنآوري در علوم انساني و هنر و آموزش‌هاي تخصصي به ويژه آموزش در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي باشيم. طيبي در پايان، ضمن ارزشمند خواندن اهداف و فعاليت‌هاي پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي، آفت جدي فعاليت‌هاي فرهنگي و به ويژه پژوهش‌ها در قلمروهاي علوم انساني و هنر را تأكيد بيش از اندازه و غيرضروري بر «كميت» ذكر كرد و كمي‌گرايي بيهوده را خطري جدي در حوزه‌هاي فوق‌الذكر قلمداد كرد.
گفتني است در آغاز اين جلسه، دكتر حسين كلانتري، رئيس اين پژوهشكده، به تشريح طرح توسعه پژوهشكده فرهنگ و هنر، فعاليت‌هاي در حال انجام و برنامه سال‌هاي 88 و 89 اين پژوهشكده پرداخت.
بر اساس اين طرح، پژوهشكده فرهنگ و هنر در يك برنامه دو ساله و با ايجاد سه پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري و شهرسازي به پژوهشگاه «فرهنگ، هنر و معماري» تبديل خواهد شد. در پايان جلسه، از مديران و اعضاي هيأت علمي پژوهشكده نظرات و پيشنهادات خود را با رئيس جهاد دانشگاهي مطرح كردند.


١٦:٤٤ ٢٢/٠٤/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد