با همکاری مرکز همایشهای علمی جهاددانشگاهی واحد تهران انجام شد:
نخستین همایش راهکارهای نوین تامین، نگهداشت، انتقال و توزیع فراورده های نفتی
نخستین همایش راهکارهای نوین تامین، نگهداشت، انتقال و توزیع فراورده های نفتی با همکاری شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و مرکز همایشهای علمی جهاددانشگاهی واحد تهران 16 مهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد تهران ، در افتتاحیه این مراسم که با حضور وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی انجام گرفت در ابتدا سید اسدا... احمدینژاد دبیر همایش با بیان این مطلب که بر اساس برنامههای تبیین شده در مسیر محقق ساختن برنامه چشمانداز 20 ساله ایران ملزم به حرکت در جهت کسب رتبه نخست و اخذ جایگاه برتر اقتصادی منطقه است ،ادامه داد: بدون تردید تحقق این جایگاه مستلزم فراهم کردن زیرساختهای لازم و مورد نیاز است، یکی از ساز و کارهای جدی برای تحقق این مقام، دانش محوری و بهرهگیری از دانش فنی و نیز توجه به فناوریهای نوین و کارآمد در دنیاست.
وی افزود: در حوزه نفت و گاز به قدری تجارب موفق و استعدادهای مستعد فراوان است که با اندکی گسترش وسعت فعالیتی میتوانیم به عنوان کشوری که از قدرت صد ساله در نفت برخوردار است، این رتبه و جایگاه را احراز کنیم البته مشروط بر اینکه از الگوها، مطابق با ترازهای جهانی و نیز بومیسازی این صنعت از استعدادهای میهنی استفاده کنیم.
دبیر همایش گفت: علی رغم اینکه طی سالهای گذشته بحث جایگزینی گاز طبیعی به جای فرآوردههای نفتی به عنوان یک شاخص خود را در قالب سیاستگذاری ها مطرح کرده است اما شرکت ملی پالایش و پخش همچنان به رسالت خود عمل کرده و بدین سبب تعدیلی در عملکرد این شرکت به وجود نیامده است.
احمدی نژاد تاکید کرد: شرکت ملی پخش در راستای چشم انداز کشور، احراز رتبه اول منطقه و حضور در بازارهای جهانی باید تمام مولفههای تاثیرگذار در به نتیجه رسیدن را رعایت و بر آنها تاکید داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل بروز مشکلات عدیده رای شرکت ملی پخش و کسب تجارت لازم در مواجهه با مشکلات، این شرکت از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و بدین سبب برنامهها و طرحهای زیادی مانند تجارت الکترونیک در راستای توسعه پایدار و ارائه خدمات مناسب را در دستور کار دارد.
وزير نفت همچنین در این همایش با هشدار نسبت به مصرف روزافزون انرژي به ویژه گاز در كشور نسبت به تاخير در بررسي هدفمند كردن يارانهها انتقاد كرد و خواستار بررسي راهحل فوري و جامع براي عدم مواجه شدن كشور با مشكل در سالهاي آتي شد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه تا 3 سال آتي افزايش توليد گاز مقدور نخواهد بود، با لحاظ رشد 5/10درصدي مصرف گاز در سال، مجبور خواهيم بود در پيك مصرف، گاز را قطع و به جاي آن از سوخت جايگزين استفاده كنيم تا واحدهاي مسكوني با كاستي مواجه نشوند.
در ادامه دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت با بیان اینکه هماکنون بخش عمده درآمدهای دولت صرف یارانهها ميشود، یادآور شد: این موضوع امکان تکمیل طرحهای در دست ساخت را فراهم نميکند به طوری که هماکنون حدود 80میلیارد دلار پروژه نیمهتمام در صنعت نفت وجود دارد. به گفته این عضو کابینه دولت، در شرایط فعلی اگر قیمت نفت افزایش یابد اجرای طرحهای نفتی شتاب ميگیرد، اما با کاهش قیمت نفت به 30دلار اجرای طرحهای صنعت نفت نیز تعطیل ميشود.ميركاظمي در ادامه اظهار داشت: اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها ضرورت بلافصل بخش انرژي است.
وی افزود: منابع موجود همخواني و توازني با پروژههاي تعريف شده ندارد. بر اين اساس لازم است تا از منابع محدود موجود به بهترين نحو ممكن بهرهبرداري كنيم.
وی گفت: من اجازه نميدهم که یک ریال هزینه برای ایدهای هزینه شود که قرار است در کتابخانه خاک بخورد.
مسعود میرکاظميدر حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات صورت گرفته با ونزوئلا برای واردات بنزین گفت: یکی از سیاستهای دولت توسعه سبد خرید بنزین از کشورهای خارجی است. وی با بیان اینکه در زمان حضور هوگوچاوز، ريیسجمهور ونزوئلا در تهران تفاهمنامهای بین ایران و ونزوئلا برای واردات روزانه 20هزار بشکه بنزین از این کشور امضا شده بود، تصریح کرد: تاکنون جزئیات این تفاهم نامه اولیه نهایی نشده است.میرکاظمي افزود: نه تنها از ونزوئلا بلکه با سایر کشورهای دیگر که تاکنون واردات بنزین نداشتهایم مذاکرات خود را آغاز ميکنیم.
وی در رابطه با اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها و به تبع آن آزادسازی قیمت بنزین در کشور، گفت: در صورتی که قصد داشتیم طرح هدفمند کردن یارانهها را از ابتدای امسال اجرایی کنیم، با آزادسازی قیمتها نرخ تورم در کشور افزایش ميیافت.این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در صورت اجرای این طرح باید میزان سهمیههای بنزین 55 تا 60 لیتر در روز کاهش ميیافت، یادآور شد: باید مردم نیز مابقی نیاز خود را با پرداخت قیمتهای آزاد تامین ميکردند.وی با بیان اینکه هماکنون مالیات بر ارزش افزوده واردات بنزین حدود 30درصد است، تبیین کرد: این بدان معناست که قیمت واقعی فعلی هر لیتر بنزین حداقل 750 تا 800 تومان است.وزیر نفت با اشاره به بررسیهای صورت گرفته برای محاسبه دقیق هزینههای تورميبا آزاد سازی قیمت بنزین بیان کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته با واقعی شدن قیمت بنزین میزان تورم در زندگی مردم حدود 11درصد به اضافه تورم فعلی افزایش ميیافت.به گفته میرکاظمي، همچنین با آزادسازی قیمت بنزین میزان تورم در بخش تولید 8درصد و هزینههای جاری دولت نیز بین 10 تا 11درصد افزایش ميیابد. این در حالی است که در بودجه چنین افزایش هزینههایی دیده نشده است.وي ضمن تكذيب اعتبار 5/6ميليارد دلاري كه عنوان ميشد مورد درخواستي وزارت نفت در قالب متمم است، تصريح كرد: هنوز در خصوص حجم اعتبارات لازم به منظور جبران كسريهاي پيشرو، محاسبات نهايي صورت نگرفته است.
، سيد نورالدين شهنازيزاده مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش دیگر سخنران این همایش در اولين همايش راهكارهاي نوين تامين، نگهداشت، انتقال و توزيع فرآوردههاي نفتي اظهار داشت: اين همايش به منظور تبيين و تعريف راهكارهاي نويني جهت حصول انرژيهاي جايگزين با توجه به استعدادها و توانمندي داخلي در تعامل با ديگر كشورها تشكيل شده است.
وي ادامه داد: عليرغم قدمت 80 تا 100 ساله صنعت نفت در ايران هنوز نتوانستهايم در تعامل با ديگر كشورها اين صنعت را به روزرساني و با تكنولوژي روز همگام سازيم بدين سبب لازم است برنامههاي آتي را در جهت محقق ساختن اين نياز تبيين و تعريف كنيم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي تصريح كرد: شناسايي فرآيندهاي پالايش و توزيع، كوتاه كردن فرآيندها، حذف فرآيندهاي اضافي و به طور كلي تسريع هدفمندسازي فرآيندها در دستور انجام و حصول نتيجه لازم و نيز استقرار سيستمهاي مديريت و الگوهاي سازماني از جمله مباحثي است كه توجه به انها بخش نفتي كشور را به سمت و سوي بازارهاي جهاني سوق ميدهند.
وي خاطرنشان كرد: ايران در زمره كشورهاي غني به لحاظ بهرهمندي از منابع نفتي است بر اين اساس با ريكاوري صحيح منابع عظيم نفتي، نه تنها منابع ارزي و هزينهاي كشور را فراهم ساختهايم بلكه توانستهايم از آن در راستاي توسعه منابع زير زميني و استفاده بهينه از اين منابع بهره ببريم.
شهنازي زاده متذكر شد: شركت ملي پالايش و پخش در تمام مراحل پالايش تا پخش فرآوردههاي نفتي متعهد به تامين امنيت مردم به لحاظ فني بوده است بر اين اساس در راستاي تحقق اين اصل مستلزم دستيابي راهكارهاي نوين در فرايند تامين، نگهداشت و همچنين عرضه مناسب به مردم هستيم.
رویانیان: سهمیه خودروهاى پرمصرف قطع مى شود
مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا سهمیه بنزین خودروهایی که در 100 کیلومتر بیش از 8 لیتر مصرف دارد قطع شود.
محمد رویانیان در همایش ملی راهکارهای نوین تامین، نگه داشت، انتقال و توزیع فرآورده های نفتی با تشریح وظایف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: این ستاد یک هماهنگ کننده است و به علت اهمیت موضوع بهینه سازی انرژی وارد بحث های قیمت سی ان جی و سهمیه بنزین شده است.
رویانیان با تاکید بر این که از این پس حلقه تشویق و تنبیه را تنگ تر خواهیم کرد گفت: هم اکنون به خودروهایی که در 100 کیلومتر بالای 10 لیتر بنزین مصرف می کنند سهمیه اختصاص نمی یابد و در حال برنامه ریزی هستیم تا این عدد به 8 لیتر کاهش یابد.
وی با اشاره به سیاست های دولت در بخش کاهش مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل افزود: باید در سال 1391، 30 درصد از مصرف بنزین کاهش یابد ؛ در سال86 به ازای سرانه کشور هر نفر یک لیتر بنزین مصرف می کرد در حالی که این عدد باید به 7 دهم لیتر برسد و در بخش گازوئیل نیز میزان مصرف تا سال 1391، بیست و پنج درصد کاهش یابد.
رویانیان گفت: این درحالی است که سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو و 600 هزار موتور سیکلت به ناوگان حمل و نقل افزوده می شود بنابراین کاهش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور ضروری است.
مشاور رئیس جمهور در ادامه با تشریح راهکارهای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل گفت: در حالی که برنامه چهارم توسعه به صراحت تکلیف کرده است که باید 30 درصد سبد سوختی کشور، گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شود برخی ها این سهم را حداکثر تا 10 درصد معتقدند که این با نظر دولت کاملا مخالفت دارد.
رویانیان با بیان این که قیمت سی ان جی هم باید نسبت به بنزین تعیین شود افزود: هفته گذشته با دستور رئیس جمهور قرار شد این صراحت قانونی یعنی رسیدن به سهم 30 درصدی سی ان جی در سبد سوختی، پی گیری شود.
رویانیان گفت: هم اکنون حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه یعنی حدود 14 درصد خودروهای کشور گازسوز است که باید به 30 درصد افزایش یابد.
وی افزود: خودروهای عمومی پایه گازسوز نیز در حال حاضر80 درصد است که باید به 100 درصد افزایش یابد و خودروهای شخصی نیز که در حال حاضر کمتر از 30 درصد آنها گاز سوز است باید به 60 درصد افزایش یابد.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان این که توسعه استفاده از سی ان جی سیاست قاطع دولت است تصریح کرد: تا پایان امسال باید دست کم 2000 جایگاه CNG در کشور احداث شود که نیازمند هماهنگی همه دستگاههاست.
رویانیان در ادامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت برشمرد و گفت: در حال حاضر 40 تا 50 هزار کامیون بالای 40 سال داریم که هر کدام در صد کیلومتر 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند.
مشاور رئیس جمهور در ادامه با بیان این که انتقال سوخت در خودروها از چند قطعه تشکیل یافته است گفت: یکی از این قطعات کلیستر است که نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد در حالی که تا دو ماه پیش 7 نوع خودرو فاقد این قطعه بود.
رویانیان گفت: به طور جدی تکلیف قانونی افزایش سهم حمل و نقل عمومی به 75 درصد را در سال90 را پی گیری خواهیم کرد.
این همایش که با هدف آشنایی و بهره گیری از تجارب و دانش فنی روزآمد، برای ارتقای عملکرد سوخت رسانی تعیین انجام گرفت، در دو بخش میزگردهای تخصصی و ارائه مقالات برگزار گردید.
٠٨:٠٢ ٢٩/٠٧/١٣٨٨