١٣:٢٢ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
با اجرای یک طرح پژوهشی در جهاددانشگاهی واحد تهران" محتواي کتب درسي دوره ابتدايي" تحلیل می شود
گروه پژوهشي علوم تربيتي اين واحد طرح "تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از نظر فرهنگ تفکر و ابعاد و جنبه هاي گرايش به تفکر" را آغاز نمود.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد تهران ، راضيه ظهره‌وند مسئول اين طرح گفت: پرورش تفكر يكي از هدف هاي مهم تعليم وتربيت است و فرايندي است كه بايد از مراحل اوليه آموزش و پرورش تا مراحل عالي آن، مد نظر قرارگيرد از سوي ديگر در نظام هاي متمركز آموزشي همچون نظام آموزشي ايران، كتاب هاي درسي يكي از مهم ترين منابع يادگيري دانش آموز و محور بسياري از فعاليت هاي معلم مي‌باشد.
وي ادامه داد: اما به نظر مي‌رسد تلاش محققان در زمينه پرورش تفكر، گرايش به تفکر و فرهنگ سازي تفکر بيشتر در حوزه تعاملات معلم با دانش آموزان و فرهنگ کلاس درس صورت متمركز بوده است، در حالي كه فرهنگ سازي بايد در کليه عناصر برنامه درسي از قبيل روش تدريس معلم، محتواي آموزشي و ارزشيابي گسترش يابد.
ظهره‌وند گفت: كمتر پژوهش انجام شده اي را مي توان مشاهده كرد كه به وضوح از منظر گرايش به تفكر به بررسي كتابهاي درسي پرداخته باشد. البته پژوهش هايي وجود دارند كه مهارت هاي فكري گوناگون را در كتاب هاي درسي مورد نظر قرار داده اند. روشن است كه ديدگاه هاي مهارت محور بر بعد توانشي تفكر تاكيد مي ورزند و از دو بعد مهم ديگر يعني حساسيت و تمايل غافل هستند.در ايران نيز پژوهشي كه با رويكرد گسترش فرهنگ تفكر محتواي آموزشي را مورد بررسي قرار دهد، مشاهده نشد.
راضيه ظهره‌وند هدف كلي از اجراي طرح را شناسايي ابعاد و جنبه هاي گرايش به تفکر و عوامل فرهنگ ساز تفكر در کتاب هاي درسي دوره ابتدايي اعلام كرد.

٠٨:٠٤ ٢٩/٠٧/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد