١٠:٠٣ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان:
قراردادهاي پژوهشي دانشگاه چهاربرابرشده است
اداره به صورت نهادهاي عمومي غيردولتي، بهترين راه حل مشكلات دانشگاه‌هاست

معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: ساختار اداري دانشگاه‌ها ساختار مناسب و صحيحي نيست و اگر دانشگاه‌ها به صورت يك نهاد عمومي غير دولتي اداره شوند، شاهد تحول اساسي در آموزش عالي خواهيم بود.

دكتر سيدحسن قاضي عسکر در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: طرح اداره دانشگاه‌ها به صورت نهادهاي عمومي غير دولتي، بهترين راهكار براي حل مشكلات اداري دانشگاه‌ها مي‌باشد كه البته اين امر در دنيا نيز تجربه شده است.

وي با بيان اين كه طرح مديريت دانشگاه‌ها به صورت هيات امنايي بخشي از مشكلات را برطرف كرد، افزود: با اين حال دانشگاه‌ها مي‌توانند بهتر و سريعتر تصميم بگيرند و مستقل از بروکراسي دولتي عمل كنند. اين طرح ساختاري است كه در تمام كشورهاي پيشرفته اجرا مي‌شود و ضمنا نمونه‌هاي موفقي چون شهرداريها و جهاد دانشگاهي را نيز در داخل كشور داشته است.

قاضي عسکر در ادامه افزود: دولت مي تواند ضمن حفظ استقلال دانشگاه ها در عمل با نظارت و ارزيابي مستمر نسبت به خروجي‌ها و کيفيت دانشگاه ها بودجه دولتي مناسبي را به دانشگاه ها تخصيص دهد. ريشه همه مشكلات دانشگاه‌ها در مسائلي چون تامين تجهيزات، به کارگيري نيروي انساني و شيوه اداره دانشگاه به اين صورت قابل حل مي باشد.

وي در خصوص شاخص‌هاي پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان خاطر نشان كرد:‌ يکي از مهمترين شاخص‌ها ميزان قراردادها با خارج از دانشگاه است كه نسبت به سال 1384 در اين زمينه شاهد حدود چهار برابر افزايش بوديم و اين مساله نشان مي‌دهد كه تا چه ميزان ‌توانسته ايم توليدات علمي خودمان را در اختيار جامعه قرار دهيم.

معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: ميزان توسعه فن‌آوري و ثبت اختراع يا پتنت بين‌المللي نيز از ديگر شاخص‌هاي پژوهشي دانشگاه است كه در اين زمينه نيز رشد مناسبي داشته ايم.

وي با اشاره به مستندسازي دستاوردهاي پژوهشي در قالب مقالات علمي و ميزان استفاده از مقالات منتشر شده دانشگاه و تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي به عنوان ديگر شاخص‌هاي پژوهشي دانشگاه گفت: در زمينه اولويت‌هاي پژوهشي کشور شش پژوهشكده، دو مركز پژوهشي و بيش از 22 گروه پژوهشي در دانشگاه داريم كه در حال فعاليت‌هاي پژوهشي‌اند. موضوع هدفمند كردن پايان‌نامه ها و رساله هاي تحصيلات تكميلي مساله بسيار مهمي است كه اميدواريم با اجراي آن بتوانيم از نيروي جواني دانشجويان و توانمندي اعضاي هيات علمي در راستاي نيازهاي كشور استفاده كنيم كه لازمه آن همكاري اهرم‌هاي سياستگذاري و مديريتي در كشور است.

قاضي عسگر در خصوص نقشه جامع علمي و ضرورت آن اظهار كرد: نقشه جامع علمي موضوع بسيار مهمي است كه با توصيه مقام معظم رهبري شروع شد و متوليان اين امر بايد آن را نهايي و ابلاغ كرده و پيوسته نتايج اجراي آن را ‌ارزيابي و به صورت ساليانه آن را مميزي كنند و اين نقشه بايد به تدريج تكميل شود.

وي افزود: نسخه مربوط به وزارت علوم به ما ابلاغ شده كه ما در حال اجراي آن هستيم اما نسخه مربوط به شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مراحل پاياني تصويب مي‌باشد و هنوز به ما ابلاغ نشده است؛ البته ما خوشحاليم كه منتظر ابلاغ نمانديم و از حدود چهارسال پيش با شناسايي نقاط قوت دانشگاه و تقويت آن در قالب اولويت‌هاي پژوهشي فعاليت‌هاي ارزشمندي انجام داده‌ايم.

قاضي عسگر در خصوص وضعيت بودجه پژوهشي دانشگاه تصريح كرد: بودجه پژوهشي كم اختصاص يافته در حد دانشگاه نيست اما توانسته ايم ضمن مديريت بودجه خريد تجهيزات و نحوه خريد آن همراه با جذب بودجه از ديگر ارگان‌ها و دستگاه‌ها بخشي از نيازهاي پژوهشي دانشگاه را تامين كنيم.

وي با اشاره به طرح ايجاد آزمايشگاه مركزي دانشگاه و دانشكده‌ها افزود: طرح آزمايشگاه مركزي دانشكده‌ها از سوي دانشگاه صنعتي اصفهان مطرح شده كه مي‌تواند راه حل موثري در مديريت و خريد بهينه تجهيزات باشد؛ البته ما در حال راه اندازي آزمايشگاه مركزي و خريد دستگاه و تجهيزات هستيم از طرف ديگر به صورت مشاركتي (50:50) در خريد تجهيزات مورد نياز اعضاي هيات علمي كمك مي كنيم. به اين صورت که 50 درصد بودجه خريد تجهيزات از پژوهانه عضو هيات علمي و 50 درصد از بودجه پژوهش دانشگاه پرداخت مي شود.

قاضي عسکر در خصوص ميزان انتشار مقالات اظهار كرد: ما در چهار سال گذشته در هر سال در دانشگاه شاهد رشد حدود 40 درصدي نسبت به سال گذشته بوده ايم و نهايتا امسال تاکنون حدود 430 مقاله - يك مقاله به ازاي هر عضو هيات علمي - منتشر كرده ايم. البته به نظر من کيفيت و مورد استناد قرار گرفتن اين مقاله ها از چاپ و انتشار آن ارزش بيشتري دارد.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير تعداد مقاله هاي با کيفيت دانشگاه در حال افزايش است. در اين راستا ضمن تعيين شاخص كيفيت مقاله كه همان «paper quality index» مي‌باشد آنرا اساس تشويق همکاران قرار داديم. البته ميزان استفاده عملي در سطح جامعه از اين مقالات و اين که چه مقدار از آنها در پارك‌هاي علمي و فن‌آوري و يا شركت‌هاي دانشگاهي به دانش فني و محصول تبديل مي‌شود نيز مهم است و خوشبختانه شاهد افزايش در ميزان قراردادهاي دانشگاهي با حوزه‌هاي بيرون از دانشگاه بوده‌ايم.

معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان در پايان گفت: از نظر وب سنجي، پايگاه اينترنتي دانشگاه در سايت «وبومتريكس» نسبت به سال گذشته هزار رتبه افزايش پيدا كرده است. اين ارزيابي توسط يكي از دانشگاه‌هاي اسپانيا با شاخص‌هايي چون ميزان استفاده از مقالات و در اختيار قرار دادن آن در سايت دانشگاه و موارد ديگر صورت پذيرفته است. ما تلاش مي کنيم و اميدواريم در پنج سال آينده با حركت بر اساس برنامه‌ راهبردي، دانشگاه صنعتي اصفهان تبديل به برترين دانشگاه كارآمد و توسعه آفرين در كشور شود.ح/الف

١٣:١٦ ٢٥/٠٨/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد