در جهاددانشگاهی واحد مشهد؛
آگاهي و عملكرد ديني دانشآموزان دوره راهنمايي خراسان رضوي بررسي شد
آگاهي و عملكرد ديني دانشآموزان دوره راهنمايي خراسان رضوي توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد مشهد بررسي شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد، مرضیه رضازاده عضو گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاددانشگاهی این واحد، طرح پژوهشي بررسي آگاهي و عملكرد ديني دانشآموزان دوره راهنمايي خراسان رضوي را انجام داد.
این طرح که با هدف توصيف انواع ابعاد دينداري دانشآموزان طبق الگوي گلاك و استارك آغاز شد، بعد اخلاق توسط خود محقق به اين الگو اضافه شد. سئوال اصلي تحقيق اين بود كه دانشآموزان تا چه اندازه ديندارند و نقاط ضعف يا قوت آنها در كدام يك از ابعاد دين بيشتر يا كمتر است.
جامعه آماري دانشآموزان دوره راهنمايي خراسان رضوي بود که 600 نفر در مجموع بعنوان نمونه انتخاب شدند و نمونهگيري به روش چند مرحلهاي انجام شد. روش تحقيق پيمايشي و ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه بسته و استاندارد شده بود، براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي سازه بهره گرفته شده است. لذا بر مبناي سازههاي اصلي آگاهي و عملكرد ديني طبق الگوي گلاك و استارك از تحليل عاملي با چرخش واريماكس(متعامد) استفاده شده است. ضريب پايايي پرسشنامه نیز بوسيله آلفاي كرونباخ محاسبه شده است. دادههاي گردآمده با نرمافزار spss مورد تحليل قرار گرفت.
نتايج نشان ميدهد: ميانگين شاخص آگاهي ديني دانشآموزان 87/3 ، مناسك ديني 24/2 ، تجربه ديني82/3 ، پيامد ديني 52/3 و اخلاق ديني آنان 70/3 است كه در نهايت، ميانگين شاخص عملكرد ديني (مناسك ديني، تجربه ديني، پيامد ديني، اخلاق ديني) 54/3 ميباشد. ميزان دينداري دانشآموزان دختر و پسر با استفاده از آزمون يومن ويتني نشان ميدهد كه در ابعاد مناسكي و اخلاق تفاوت بين دانشآموزان دختر و پسر مشاهده ميشود.
همچنین ميزان دينداري دانشآموزان با استفاده از آزمون كراسكال واليس نشان ميدهد كه در سطح تجربي و پيامدي برحسب شغل پدر با يكديگر تفاوت دارند و در سطوح پيامدي، اخلاق، عملكرد ديني برحسب محل سكونت نيز تفاوت مشاهده ميشود.
١٠:١٦ ٣٠/٠٩/١٣٨٨