به گزارش روابط عمومي مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)،دکتر علی جنادله معاون پژوهشی ایسپا در این زمینه گفت: این کتاب كه تصویری از سنجش فساد و شیوههای انجام آن را ارائه میکند، در واقع ماحصل پژوهشی با عنوان سنجش شاخصهای فساد در ایران است که درسال 86 به سفارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سه فاز تهیه شد و تاکنون یک فاز آن اجرا شده است.
معاون پژوهشی ایسپا افزود :کتاب مقدمهای بر سنجش فساد ،عمدتاً از فاز اول این طرح پژوهشی که به بررسی ادبیات موضوع سنجش فساد پرداخته است، استخراج گردیده است.
جنادله که بر حسن اجرای این پروژه نظارت کرده است در خصوص مفاهیم بررسی شده و طرح تفصیلی اجرای فازهای سهگانه طرح شاخصهای سنجش فساد گفت:در نگارش طرح اولیه این پروژه با توجه به ضعف جدی مبانی نظری بومی این موضوع، پژوهشگر اقدام به ترجمه متون متعدد نمود و در شواری علمی طرح نیز جلسات مکرری بمنظور بومی کردن تجربیات کشورهای صاحب تجربه انجام شده است.
معاون پژوهش ایسپاگفت: اين كتاب مشتمل بر پنج فصل است، فصل اول طرح مسأله سنجش فساد، فصل دوم شامل تعریف، علل و پیامدهای فساد، فصل سوم روشهای سنجش فساد، فصل چهارم نمونههای سنجش فساد و سرانجام فصل پنجم با عنوان طرحی برای سنجش فساد در ایران نام گرفته است.
وی افزود: ذر فصل اول به بیان مسأله و اهمیت آن پرداخته شده است، در فصل دوم تعاریف فساد خرد و کلان، فساد فعال و منفعل، رشوهدادن، اختلاسورزی و کلاهبرداری، اخاذی و ... تعریف و مورد بررسی قرارگرفته، در فصل سوم روشهای سنجش فساد شامل روشهای پیمایش کلاننگر، روشهای سنجش خرد و روشهای غیرپیمایشی مورد بررسی قرارگرفته است.
جنادله اظهار داشت:در فصل چهارم نیز نمونههایی از سنجش فساد در کشورهای دیگر از جمله آرژانتین، نیکاراگونه، هندوراس، پاناما، مکزیک، برزیل و کشورهای آفریقایی تشریح شده است.
معاون پژوهشی ایسپا سپس به آخرین فصل این کتاب اشاره کرد و گفت :«طرحی برای سنجش فساد در ایران» در واقع چکیدهای ازطرح اولیه فاز سوم طرح سنجش فساد در ایران است که در آن شش گام بمنظور سنجش فساد در کشورمان را با هدف پیشگیری و کنترل پیشنهاد کرده است.
وي در پايان اظهار داشت:در این
زمینه جا دارد از زحمات دکتر محمد فاضلی پژوهشگر ایسپا که این کار عظیم را
با بکارگیری دانش و تخصص خود پذیرفته و در سطح بسیار خوبی به انجام رسانده
است تشکر نمایيم.الف/ر