كارگاه آموزشي مديريت فرهنگي به همت معاونتفرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي در اروميه برگزار شد.
به گزارش روابطعمومي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي ؛ اين كارگاه آموزشي با حضور مسئولين كانونها، تشكلها و اعضاي سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي و دانشجويان فعال در جهاددانشگاهي، و دانشجويان علاقمند عضو در تشكلهاي ديگر در 2 بخش تئوري و عملي برگزار شد.
اين كارگاه با هدف تشریح اهمیت و ضرورت جایگاه فرهنگ، لزوم توجه علمی به مباحث فرهنگی در سطح دانشگاهها، آشنایی با مباحث مديریت و اصول اولیه آن، ارتقاء توان و قوه مسئولیتپذیری و بلوغ مديریت دانشجو برگزار شد.
آگاهیدهی در خصوص مطالب تئوریک مديریتی، آشنایی با نحوه تعریف و تدوین برنامههای دانشجویی فرهنگی، مديریت گروهی دانشجویی و نحوه مديریت و تقویت، کارگروهی و دسته جمعی مثمر و اثرگذار از ديگر اهداف برگزاري اين كارگاه، بود.
در ابتداي كارگاه امين رستمزاده معاونفرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي، گفت: فرهنگ اساس و زیر بنای توسعه جامعه است و این مهم در سطح دانشگاه از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
معاونفرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي، با اشاره به ویژه گی های خاص موضوع فرهنگ در سطح دانشگاهی گفت: ظرافت و دقت و حساسیتی که فرهنگ در سطح دانشگاه داراست، فضای خارج دانشگاه به هیچ وجه برخوردار از آن نیست.
رستمزاده ادامه داد: لذا اهمیت برنامه ریزی و کار در این محیط چه برای متولیان و یا دانشجویان سرگروه در تمامی سطوح دو چندان است.
عضو شوراي مركزي سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي كشور، عدم ارایه آموزشی برای آشنایی فعالین داشجویی د انشگاهها با مباحث مديريتي را یکی از عمده ضعفهای اثر بخش نبودن برنامه فرهنگی دانشگاه ها ذکر کرد و افزود: باید با معرفت دهی و آگاهی به دانشجویان فعال زمینه ارتقا ابزار تفکر و منش هدایت و فکر ریزی و برنامهریزی و مديریت را به آنان داد تا بتوانند نقش موثری در گسیل کردن برنامه های فرهنگی دانشجویی به اهداف نهادین شده اثرگذار ایفا نمایند.
وی گفت: بلوغ مديریتی دانشجویان فضای فرهنگی دانشگاه را بالنده و پویا خواهد کرد.
رستمزاده دادن توان مديریتی به دانشجویان فعال را زمینه ساز رونق برنامه های فرهنگی ذکر کرد و افزود: اثر گذاری برنامه های فرهنگی دانشگاه نیز از نتایج این چنین رویکردی نسبت به مقوله افزایش توان مديریتی دانشجویان فعال می باشد.
وی گفت: دانشجویان فعال در حال حاضر بر اساس تجربه و شم مديریتی هدایت فرهنگی و فکری، تشکل ها و کانون ها و دانشجویان را بر عهده دارند ولی بستر سازی برای تقویت آموزشهای مديریتی دانشجویی را ترسیم متعالی و تضمین مدیران متعهد و متخصص آینده ذکر کرد.
وی در ادامه با تشریح اهمیت مديریت در نیل به اهداف سازمانی مجموعه گفت: مديریت استفاده بهینه از امکانات و توجه ویژه به فرصت های پنهان و بهرهوری از داشتههای موجود و ایده پردازی خلاقانه
در مسیرهای بکر و جدید برای دست یاز دیدن به اهداف و چشم اندازهای تعریف شده است.
معاونفرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي در ادامه با اشاره به ابزارهای مديریتی و مولفههای موثر در این خصوص گفت: یک مدیر در هر سازمانی باید فضای خلاقانه را برای همکاران مهیا و نحوه برخورد با وظایف و مدریت امورات را در درجه ای به همکاران مهیا و تشویق نماید.
رستمزاده، بستر سازی برای همکاري مشارکت جمعی و داشتن یک هدف سازمانی و اعتقاد و همدلی و انجام همگانی برای رسیدن به هدف سازمانی را ضرورت امر ذکر کرد و گفت: اعتقاد به همدیگر و هدف چشم انداز از دیگر مولفه هاي رفتاری یک مدیر است.
در ادامه اين كارگاه، مهندس رضازاده، عضو هياتعلمي دانشگاه اروميه، گفت: فرهنگسای از نبوت و فرهنگی سایهای از نبی است.
رضازاده افزود: فعالین بخش فرهنگی جامعه بايد با تبيين مسائل نظري و عملي در حوزه فرهنگ به فكر ارتقاء فرهنگي جامعه و از بین بردن بیماری های فرهنگی هستند که با این تعریف یک متولی فرهنگی رسالت اشاعه رفتار نبی را در جامعه بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ یک رفتار مشترک در موقعیت های یکسان است ،افزود:هر بخش از جامعه دارای فرهنگ خاصی است که چهارچوب های رفتاری را برای افراد مشخص می کند .
رضازاده با بیان اینکه اگر این چهارچوب ها آشفته و دارای ابهات اساسی باشند افراد نمی توانند در موقعیت های متفاوت رفتارهای مناسب و درستی از خود بروز دهند اظهار کرد:اگر کارگر یک شرکت فرهنگ درست کسب وکار را نداشته باشد در موقعیتی خاص رفتاری از خود نشانمیدهد که مغایر با اهداف کلی شرکت مربوطه است که این عامل در انحراف شرکت از اهداف پیش بینی شده اش موثر است.
این استاد کشاورزی با تاکید بر نقش بنیادی فرهنگ در یک جامعه تصریح کرد:تشتت در فرهنگ،شیرازه گروه و جامعه را از هم متلاشی می کند.
وی عنوان کرد: امروز با توجه به اهمیت فرهنگ در سطوح مختلف جامعه اندیشمندان وکارگزاران حکومتی به شدت در پی ایجاد فرهنگ متناسب با اهداف خود هستند و کشورهایی که داعیه ی رهبری جامعه جهانی را بر عهده دارند در صدد ان هستند که جامعه و مردم را چنان كه ميخواهند تربيت و هدايت كنند.
رضازاده افزود: كنترل و هدايت فرهنگ يك جامعه از سوي جوامع ديگر به اين دليل اهميت دارد كه جوامع از طريق روابط فرهنگي مي توانند افراد جوامع ديگر را از درون به خدمت خود درآورند زيرا فرهنگ با دروني شدن در افراد،آن ها را از درون در جهت خدمت به اهداف خود هدايت مي كند.
وی افزود: با شرایط موجود جهانی ،مدیریت فرهنگی بر ما اعمال می شود حال باید جایگاه خود را در جهان امروز مشخص کنیم که آیا ما تاثیر در مدیریت فرهنگ جهان داریم یا توسط دیگران مدیریت می شویم.
وی اظهار کرد: اگر در فاز دوم وارد شویم باید تاثیرگذاری خود را بر رفتار جمعی بیشتر کرده ومدیریت فرهنگی را گسترش دهیم.
وی اظهار کرد: امروزه با وجود رسانه هاي جمعي كه معاني را به فراتر از مرزهاي جغرافيايي جوامع انتقال مي دهند ،ورود عناصر فرهنگي از يك جامعه به جامعه ديگر تسهيل شده و به صورت جرياني روزمره درآمده است و همین امر باعث شده است تا انتقال معاني از يك جامعه به جامعه ديگر به صورت خود به خودي در جريان تعامل افراد و از طريق رسانه ها انجام گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شخصیت دانشجو در طی دوران تحصیل تغییر می یابد و نقش آن در ادامه زندگی بسیار موثر است افزود:بنابراین فرهنگ سازی در میان دانشجویان برای مدیران فرهنگی دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی اظهار کرد: جوانان اگر بتواند در دوران دانشجویی خود به بالاترین قابلیت های یک رفتار کامل انسانی دست یابند در ادامه مسیر زندگی می توانند موفق تر عمل نمایند.
وی راهکار رسیدن به این قابلیت هارا افزایش ارتباط موثر دانشجویان با صاحب نظران فرهنگی دانشگاه ها دانست و گفت:با ایجاد چنین ارتباط موثری و با مدیریت تضادها ی موجود از امکانات و ظرفیت های موجوددر دانشگاه ها می توان برای شکل گیری این قابلیت ها بهره گرفت.الف/ر