طی نشستی در جهاد دانشگاهی واحدعلوم پزشکی شهید بهشتی عنوان شد:
مسئله ترافیک، منشأ آلودگی زیست محیطی در شهر و نواحی پرجمعیت می باشد.
نشست علمی- دانشجویی « بررسی طراحی تهویه تونلهای راه» با مطالعه موردی در خصوص وضعیت تونل استقلال تاجیکستان در سالن آمفی تئاتر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، به همت سازمان دانشجویان این واحد، نشست علمی دانشجویی « بررسی طراحی تهویه تونلهای راه » با حضور جمع کثیری از دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید.
در ابتدای نشست فوق الذکر اسماعیل ایزدی دانشجوی رشته ها ی بهداشت حرفه ای با بیان اهمیت موضوع تهویه تونلهای راه و با اشاره به اینکه مسئله ترافیک به عنوان منشأ آلودگی زیست محیطی در شهر و نواحی پر جمعیت می باشد، تأکید کرد: یکی از راههای غلبه بر ترافیک، انتقال تردد وسایل نقلیه به زیر زمین (تونلها) می باشد که گاهی این تونلها به هم متصل شده که باعث ایجاد شبکه زیر زمینی میشوند و در چنین مواردی مسئله تهویه از جمله مسایلی است که نباید از آن غافل شد.
وی در ادامه گفت: کارکرد سیستمهای تهویه تونلهای راه بر اساس اندازه گیری میزان آلاینده های موجود در تونلها می باشد که از جمله این آلاینده ها گاز NO2 و CO بوده و برای انتخاب سیستم موثر تهویه، معیارهای مختلفی وجود دارد مانند: ارتفاع تونل، طول تونل، حجم تردد و هزینه های ساخت و اجرا.
ایزدی در پایان تصریح کرد: در طراحی تهویه تونلهای راه دو سیستم طبیعی و مکانیکی استفاده می شود که تهویه به روش طولی، تهویه به روش نیمه عرضی و تهویه به روش کاملاً عرضی در این دو روش استفاده می گردد.
در بخش دوم این نشست علمی- دانشجویی، دکتر محمد جواد جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بیان بررسی وضعیت تونل استقلال تاجیکستان پرداخت و گفت: این تونل دارای طول 5000 متر بعلاوه 500 متر تونل پیش ساخته برای جلوگیری از ریزش بهمن ساخته شده و از نظر طراحی سیتم تهویه به 4 قسمت مجزا تقسیم شده و هر قسمت به صورت دو طرفه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه غلظت آلاینده ها و اندازه گیری آنها کاملاً محاسبه می گردد؛ افزود: این آلاینده های شامل CO (منواکسید کربن)، NO2 (دی اکسید نیتروژن)، آلاینده های ناشی از سوخت وسایل نقلیه سبک و سنگین بنزینی و دیزلی و ... می باشد.
دکتر جعفری در پایان تصریح کرد: سیستم تهویه تونل استقلال تاجیکستان از نوع سیستم تهویه به روش مکانیکی از طریق روشن نیمه عرضی می باشد.
درپایان این نشست دکتر جعفری به پرسشهای حاضرین پاسخ دادند.الف/ر
١٣:٥٤ ١٨/٠٣/١٣٨٩