/جهاد دانشگاهي، سه دهه حضور/
با تلاش جهادگران دانشگاهي؛
واگن مولد برق قطار در كشور طراحي و ساخته شد
محققان جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين طوسي با تلاشي يك ساله موفق به طراحي ساخت واگن مولد برق قطار با دو خروجي 380 و 660 ولتي شدند.
مهندس برزويي، مدير اجرايي اين پروژه در گفتوگو با خبرنگار «فنآوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: واگن مولد برق، كار تامين انرژي الكتريكي ساير واگنهاي قطار را انجام ميدهد. قطارهاي مسافربري در زمستان و تابستان براي تهويه هواي داخل واگنها، روشنايي و ... نيازمند برق هستند كه اين واگن برق مورد نياز را فراهم ميكند.
وي با بيان اين كه واگنهاي موجود در شركت قطارهاي مسافربري رجا، سيستم 660 ولت هستند، اظهار كرد: اين مولد برق با دو خروجي 660 و 380 ولت ساخته شده، به طوري كه خروجي اصلي ديزل و ژنراتور تامينكننده برق 380 ولت است و با استفاده از اتوترانس به 660 ولت تبديل شده است.
برزويي با تاكيد بر اينكه قطعات واگنهاي مولد 380 ولت راحتتر در بازار يافت ميشوند، خاطر نشان كرد: به همين علت اين ولتاژ را خروجي اصلي واگن مولد قرار داده ايم كه با طراحي و ساخت تابلو كنترل در واگن مولد، هر دو ژنراتور و ديزل به صورت موازي با هم كار ميكنند تا در صورت خراب شدن يكي از آنها، ديگري بتواند كار تامين برق واگن را انجام دهد.
وي خاطرنشان كرد: از ويژگيهاي اين روش آن است كه تعمير و نگهداري آن به آساني و با هزينه كمتر انجام ميشود و بازدهي آن نسبت به سيستمهاي موجود بهتر است.
برزويي در تبيين ديگر ويژگيها و مزاياي اين واگن نسبت به نمونههاي خارجي و داخلي گفت: سوخت مصرفي اين واگن 30 درصد كمتر از نمونههاي مشابه است كه اين مقدار در سال بسيار چشمگير و حائز اهميت است.
برزويي در پايان با اشاره به دو خروجي متفاوت، سيستم اطفاي حريق و تقويت شاسي را از ديگر ويژگيهاي واگن مولد برق ذكر و اظهار كرد: نرمافزار طراحي واگن كاملا بومي و داخلي است و مشكلات و نواقص نرمافزارهاي گذشته را ندارد و به راحتي ميتوان سليقه مشتري را در آن اعمال كرد. ضمنا در تابلوي برق و كنترل آن از تجهيزات جديد با تواناييهاي بيشتر نسبت به واگنهايموجود استفاده شده است.ح/الف
١٥:٠٩ ٣٠/٠٣/١٣٨٩