٠٥:٣٣ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
جاذبه خريدهاي خارجي، سدي دربرابرخودكفايي صنعتي/
مديركل نيازسنجي وپروژه يابي جهاددانشگاهي تاكيدكرد:
توانمندي محققان جهاد دربومي سازي ساخت تجهيزات ريلي

مديركل دفتر نياز سنجي و پروژه يابي جهاد دانشگاهي با ابراز تاسف از اين كه جاذبه خريد خارجي در برخي بخش‌ها مانع محول كردن طرح‌هاي بزرگ به متخصصان داخلي مي‌شود بر توانمندي محققان جهاد دانشگاهي در بومي سازي سيستم‌ها و تجهيزات صنعت حمل و نقل ريلي از جمله سيستم رانش واگن‌هاي مترو با همكاري متخصصان بخش‌هاي صنعتي كشور تاكيد كرد.

مهندس ولي الله روشن در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص حضور جهاد دانشگاهي در صنعت ريلي كشور گفت: جهاد دانشگاهي با توجه به وجود توان خوب در حوزه پژوهش و فن‌آوري از بدو تشكيل در حوزه صنعت ريلي وارد شده و واحدهاي صنعتي شريف و خواجه نصيرالدين طوسي و علم و صنعت و پژوهشكده برق جهاد دانشگاهي در زمينه‌ ساخت تجهيزات ريلي حضور فعالي دارند.

وي با اشاره به دستور كار قرار گرفتن بحث بومي سازي تجهيزات ريلي در كشور گفت: جهاد دانشگاهي با توجه به توان و تخصص در رشته مكانيك، برق، الكترونيك، كنترل و قدرت در بومي سازي سيستم‌ رانش واگن‌هاي مترو اعلام آمادگي كرد تا بتوانند اين سيستم‌ را كه در حال حاضر از كشورهاي اروپايي و به تازگي از چين تامين مي‌شود در طول يك دوره‌ بومي كند.

روشن درباره اهميت و تفاوت واگن هاي مترو و قطارهاي بين شهري تصريح كرد: تفاوت واگن‌هاي مترو با واگن‌هاي قطار خارج از شهر اين است كه در قطارهاي بين شهري، لوكوموتيو واگن را مي‌كشد اما در واگن‌هاي مترو سيستم‌ رانش بر روي واگن وصل است؛ بنابراين با توجه به توسعه خطوط مترو در تهران، در كرج، تبريز، اصفهان، شيراز و مشهد وديگر شهرها درصدديم اين سيستم‌ را بومي كنيم.

مدير كل نياز سنجي و پروژه يابي جهاد دانشگاهي با تاكيد بر اين كه يكي از مشكلات موجود در كشور عدم تامين اين واگن‌ها از داخل كشور است، خاطر نشان كرد: به عنوان مثال تامين واگن‌هاي مترو مشهد با وجود گذشت مدت طولاني از ساخت آن با مشكل روبرو شده است، چرا كه سيستم‌هاي مورد استفاده در كشور يكپارچه نيست، به طوري كه واگن مترو تهران برق خود را از ريل سوم مي‌گيرند در حالي كه مترو مشهد شبيه قطار تهران ــ كرج ساماندهي شده به طوري كه برق خود را ازكابل برق دكل مي‌گيرد، بنابراين با توجه به طراحي متفاوت نمي توان از واگن مترو تهران در مترو مشهد استفاده كرد.

روشن ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات اين است كه شركت قطار شهري و يا شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كه مسووليت تامين كل واگن‌هاي مترو و تجهيزات را دارد يك استاندارد واحد را در كشور تعيين نكرده است تا در ايران از يك واگن استفاده كرده و توسط شركت‌هاي داخلي تامين شوند همچنين اين شركت‌ها هم موظف باشند در طول يك مدتي آن را بومي كنند كه اميدواريم مديريت جديد اين شركت اين مشكل را حل كند و جهاد دانشگاهي آمادكي كامل براي استاندارد سازي تجهيزات را دارد.

وي گفت: معمولا براي هر پروژه يك مناقصه برگزار شده كه يا يك خارجي برنده شده و يا يك ايراني كه باز بيشتر تجهيزات از خارج كشور وارد شده است چون همواره تامين واگن مطرح بوده و بومي سازي، اشتغال و استفاده از فرصت ها مطرح نبوده است.

مدير كل نياز سنجي و پروژه يابي جهاد دانشگاهي خاطر نشان كرد: جهاد دانشگاهي اين موضوع را مطرح كرد كه با توجه به اين كه سيستم‌ رانش كه بخش قابل توجهي از قيمت واگن است و هيچ شركت ايراني وارد ساخت آن نشده است با همكاري شركت جمكو (شركت ماشين سازي جوين در سبزوار) اين سيستم‌ را بومي كنيم.

روشن تاكيد كرد: پيشنهاد جهاد دانشگاهي اين است كه با توجه به وجود توان خوب جهاد در رشته‌هاي الكترونيك قدرت و الكترونيك صنعتي و شركت جمكو در زمينه‌ ماشين‌هاي الكترونيكي و شركت‌هاي واگن ساز با تجميع آنها، سيستم‌ مكانيكال را واگن ساز تامين كنند و سيستم‌ برق و كنترل را جهاد دانشگاهي با همكاري شركت جمكو تامين كند.

وي اظهار كرد: دراين مرحله يك شركت معتبر اروپايي در كنارمان خواهد بود تا در طول دوره دانش فني از يك شركت معتبر اروپايي كسب و بومي شود. براي تامين 315 واگن مترو براي قطارهاي شهرهاي اصفهان، تبريز و شيراز از دو سال پيش مناقصه برگزار شد كه يك شركت چيني برنده آن شد از همان موقع مورد اعتراض واقع شد كه اين شركت توان لازم را ندارد، از اين رو وزير صنايع و شركت هاي واگن ساز و جهاد دانشگاهي وارد شده و مناقصه ابطال شد. در همين زمان جهاد دانشگاهي باز مطرح كرد مي‌تواند در طول تامين 315 واگن مترو سه شهر، دانش را بومي كند، به طوري كه اعلام كرديم كار را با 10 درصد دانش بومي آغاز مي‌كنيم تا اين كه به ساخت صد و پنجاهمين واگن برسيم 60 درصد كار را بومي خواهيم كرد و در پايان كار كل دانش را بومي خواهيم كرد ولي همچنان جاذبه خريد خارج مانع انجام كار به شركت هاي داخلي مي‌شود.ح/الف

١٤:١٢ ٠٩/٠٤/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد