طرح پژوهشی"رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت"تدوين شد
طرح پژوهشی"رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت" توسط پژوهشگران معاونت پژوهشي جهاددانشگاهی واحد تربيت معلم تدوين شد.
به گزارش روابط جهاددانشگاهی واحد تربيت معلم،عمومی اعظم نوفرستی مجری اين طرح گفت: اين طرح با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانشجویان انجام شد.
وي افزود:برای انجام پژوهش حاضر 396 دانشجو براساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران انتخاب شدندو دو پرسشنامه هوش هیجانی شاته و همکاران و خلاقیت عابدی به طور همزمان در بین دانشجویان توزيع شد.
نوفرستی با اشاره به نتايج اين خاطرنشان کرد:نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد که علیرغم دیدگاههای نظری، بین هوش هیجانی و خلاقیت همبستگی ضعیفی وجود دارد به نظر میرسد، دلیل این امر در نوع ابزارهایی است که برای سنجش هوش هیجانی و خلاقیت به کار می رودچراکه مقیاسهای فعلی استاندارد هوش هیجانی این سازه را براساس تفکر همگرا می سنجد لذا با خلاقیت که نوعی تفکر واگراست رابطه ضعیفی دارد. بنابراین برای بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت باید مقیاسهایی ساخته شود که بتواند این سازه را براساس تفکر واگرا بسنجد.
اين پژوهشگر در پايان گفت:از نتایج این طرح می توان برای ساختن مقیاسهای هوش هیجانی که آن را براساس تفکر واگرا می سنجد استفاده کرد. همچنین می توان برای افزایش خلاقیت از آموزشهای هوش هیجانی سود جست.ح/الف
١٥:٣٥ ٠٦/٠٥/١٣٨٩