رييس سابق جهاد دانشگاهي با تشريح بخشي از دستاوردهاي جهاد دانشگاهي طي سي سال فعاليت اين نهاد، عقد قراردادهاي چند طرح ملي با معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري و توسعه آنها به حداقل 15 پروژه، فعال شدن كنسرسيومهاي ساخت دكلهاي حفاري و ساخت سيستم برق و كنترل سيستمهاي حمل و نقل ريلي و ورود به عرصه هاي جديد مثل انرژيهاي تجديد پذير و پسماندها و بحث آب را از جمله برنامههاي آتي جهاد دانشگاهي در حوزه پژوهش و فناوري عنوان كرد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، دكتر حميدرضا طيبي كه در مراسم سي امين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي سخن مي گفت به مروري بر دلايل تشكيل اين نهاد و خدمات آن در دوران جنگ و سازندگي كشور و برنامههاي آتي پرداخت و اظهار كرد: انقلاب اسلامي با شعار «نه شرقي، نه غربي» به پيروزي رسيد و طبيعي بود كه اين انقلاب دشمنان بسيار جدي دارد كه دشمني خود را به شكلهاي مختلف مانند ترور، خرابكاري و زمزمه جنگ، نشان دادند.
وي با بيان اين كه دانشگاهها در آن زمان وضعيت خوبي نداشتند خاطرنشان كرد: وجود روشنفكران غربي و شرقي كه بناي ناسازگاري گذاشته بودند، طراحي غربي ساختار دانشگاهها، مولد نبودن دانشگاهها و در خدمت غرب بودن آنها، ناراحتي دانشجويان مسلمان و علاقه به تعطيلي دانشگاهها براي اصلاح وضعيت دانشگاهها از جمله اين مسائل بود.
طيبي با اشاره به پيام نوروزي امام خميني (ره) در سال 59 و وقوع انقلاب فرهنگي تصريح كرد: در اين راستا، اعتقاد دانشجويان مسلمان مبني بر نياز انقلاب به اقتدار و توسعه و پيشرفت و ناكارايي ساختارهاي گذشته در حفظ و حراست از انقلاب به تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جهاد سازندگي و نيز شكل گرفتن ستادهايي براي سازندگي صنايع با الگوگيري از جهاد سازندگي براي كمك به نظام منجر شد و در اين بين لزوم وجود نهادي برخاسته از بطن انقلاب براي حراست از انقلاب در جبهه جنگ نرم كه توسعه فرهنگي، علمي و فنآورانه از لوازم اصلي جنگ در اين جبهه بوده و هستند، احساس ميشد.
وي افزود: وجود سازماني براي انجام عمليات اجرايي آماده سازي دانشگاهها براي بازگشايي، مديريت استفاده از امكانات آزاد شده دانشگاهها، لزوم جنگيدن در جبهه جنگ نرم دشمن و توسعه فرهنگي، علمي و فنآورانه كشور منجر به تشكيل نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي در 16 مرداد سال 1359 شد.
طيبي با اشاره به فعاليتهاي اين نهاد تصريح كرد: ايفاي نقش موثر جهاد دانشگاهي به عنوان بازوي اجرايي ستاد انقلاب فرهنگي در مديريت استفاده از امكانات دانشگاهها در دوران انقلاب فرهنگي و تامين نيازهاي جامعه، كمك به آماده سازي دانشگاهها براي بازگشايي و نهايتا اختصاص تمام امكانات جهاد دانشگاهي در پشتيباني فني، علمي و تداركاتي از دفاع مقدس به ويژه در حوزههاي مهندسي و پزشكي از جمله آنها است.
وي با بيان اين كه با خاتمه جنگ و نااميدي دشمنان انقلاب در از بين بردن انقلاب اسلامي ايران در جبهه جنگ سخت، جنگ نرم دشمنان شدت بسيار زيادي گرفته است، ادامه داد: ابزار اصلي دشمن در تهاجم فرهنگي، استفاده از توسعه علمي و فنآورانه خود به عنوان ابزار اقتدار و توسعه يافتگي جوامع غربي و لزوم پذيرش فرهنگ غرب براي دستيابي براي توسعه و پيشرفت است.
رييس سابق جهاد دانشگاهي اظهار كرد: ابزار مبارزه در جبهه جنگ نرم، انجام فعاليتهاي فرهنگي و توسعه علمي و فنآورانه به منظور ايجاد خودباوري و احساس خودباوري در اين تهاجم است، لذا جهاد دانشگاهي به عنوان نهاد پيشرو در جبهه جنگ نرم به شمار ميرود كه پيشتازي آن در توسعه فرهنگي، علمي و فنآورانه كشور و حركت در مرزهاي علم و فنآوري و نوآوري در كشور ميباشد.
طيبي با اشاره به فعاليتهاي جهاد دانشگاهي در حوزه پژوهش و فنآوري خاطرنشان كرد: در اين زمينه دانش توليد سلولهاي بنيادي، همانند سازي، حيوانهاي ترانس ژن، فرستندههاي راديويي، الكتروفيلترها، توليد فولادهاي آلياژي، كسب دانش فني توليد دهها ماده اوليه مورد نياز صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، كسب دانش فني و تجهيزات متعددي از صنعت نفت ايران و توليد صدها فنآوري مورد نياز جامعه و صنعت در سطح ملي و بينالمللي باعث افتخار آفريني براي جمهوري اسلامي در سطح ملي و بينالمللي و ايجاد غرور و اعزاز ملي شده است.
وي در ادامه درباره فرهنگي جهاد دانشگاهي اظهار داشت: توليگري انجام فعاليتهاي فرهنگي و فوق برنامه در دانشگاهها از اقداماتي است كه در اين راستا انجام شد. جهاد دانشگاهي اقدام به نوآوري در ايجاد ساختارهاي فرهنگي با حضور و نقش آفريني دانشجويان متناسب با نيازهاي دهههاي مختلف انقلاب كرد كه از جمله انها ميتوان به تشكيل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، سازمان فعاليتهاي قرآني جهاد دانشگاهي، مركز امام (ره) و انقلاب اسلامي، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عنوان دومين خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و اولين خبرگزاري غير دولتي كشور، تشكيل خبرگزاري قرآني (ايكنا) و استفاده از قران جهت برقراري ارتباط با جهان اسلام و تشكيل مركز گردشگري علمي و فرهنگي دانشجويان اشاره كرد.
به گزارش ايسنا، طيبي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليتهاي صورت گرفته در حوزه آموزشي خاطرنشان كرد: معاونت آموزشي در سال 1371 تشكيل شد و در حال حاضر جهاد دانشگاهي داراي 125 مركز براي آموزشهاي كوتاه مدت با قابليت آموزش 500 هزار فراگير و 42 مركز آموزش علمي ــ كاربردي و در حوزه آموزشهاي عالي داراي يك دانشگاه و چهار موسسه آموزش عالي مستقل با حدود 35 هزار فارغالتحصيل است.
وي با اشاره به اين كه از آذرماه 85 مسووليت رياست جهاد دانشگاهي را برعهده داشته است تصريح كرد: شروع كار با تجربه مفيد و ارزنده 26 سال فعاليت و 9 سال مديريت در جهاد دانشگاهي علم و صنعت به عنوان يكي از موفقترين واحدهاي جهاد دانشگاهي و تحليل مسايل و مشكلات كشور و ارائه راهحل براي آنها همراه بود .
رييس سابق جهاد دانشگاهي افزود: جهاد دانشگاهي در آن مقطع با همت مديران متعهد و دلسوز خود و تلاش و جهاد خستگي ناپذير اعضاي آن به توفيقات بزرگي در توسعه فيزيكي و علمي و فنآورانه در تعدادي از واحدها دست يافته بود و لزوم توسعه كيفي همه واحدها و متوازن ساختن فعاليتهاي شاخص در همه واحدها، ورود جهاد دانشگاهي در عرصه هاي بزرگتر كاري، توسعه فعاليتهاي بينالمللي جهاد دانشگاهي و شناساندن توانمنديهاي جهاد دانشگاهي هم به نظام و هم به مردم و جامعه و با توجه به شناخته شده بودن علت عمده عدم توسعه علمي و فنآورانه كشور، لزوم استفاده از جايگاه رييس جهاد دانشگاهي جهت بيان اهميت توسعه دانش بنيان كشور و لزوم داشتن نظام ملي علم، فنآوري و نوآوري، استراتژي توسعه در صنايع مختلف و نقشه جامع براي توسعه علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي احساس ميشد.
وي در بيان برنامههاي خود در مدت تصدي رياست جهاد دانشگاهي گفت: تدوين سند چشمانداز جهاد دانشگاهي در افق 1404 به عنوان نقشه راه جهاد دانشگاهي جهت رسيدن به آرمان هاي والاي آن، تهيه برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهي به عنوان گام نخست در جهت تحقق اهداف سند چشمانداز جهاد دانشگاهي با شاخصهاي قابل سنجش و اجراي آن، تجميع توانمنديهاي واحدهاي جهاد دانشگاهي جهت ورود به عرصه هاي بزرگ كاري، ارتباط با دولت و مجلس شوراي اسلامي و تمام سازمانهاي مرتبط جهت شناساندن توانمنديها و برنامههاي جديد و تمركز فعاليتها بر روي توسعه در حوزه پژوهش و فنآوري از برنامههاي جهاد دانشگاهي بود.
به گزارش ايسنا، رييس سابق جهاد دانشگاهي به نتايجي كه از اين فعاليتها به دست آمده است، اشاره كرد و گفت: ادامه روند رو به رشد توسعه فعاليتهاي فرهنگي و آموزشي جهاد دانشگاهي، بازديد مقام معظم رهبري و رييس جمهور از نمايشگاه دستاوردهاي جهاد دانشگاهي، سه برابر شدن بودجه جهاد دانشگاهي به كمك مجلس شوراي اسلامي و دولت و دو برابر شدن درآمدهاي اختصاصي يا حجم قراردادها و بيشتر شدن آنها در آينده، جذب منابع مالي پژوهشي از معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، ايجاد كنسرسيومهاي جديد براي ورود به عرصه هاي بزرگ كاري، انعقاد تفاهمنامه همكاري پژوهشي و فنآورانه، ايجاد زيست بانك به فرمان مقام معظم رهبري، زمينه سازي براي شروع فعاليتهاي شاخص در تمام استانها با ارزيابي مجدد فعاليتهاي پژوهشي و فنآورانه با معيار قطب علم و فنآوري بودن، حركت در جهت آموزشهاي تخصصي، تجديد ساختار فرهنگي جهت اثرگذاري در بين دانشجويان، تلاش تمامي واحدها براي خريد زمين و ساخت آن و يا خريد ساختمان جهت تهيه زير ساختهاي مناسب، ايجاد شركتهاي دانش بنيان و تشكيل صندوق مالي پروژهها از نتايجي است كه از انجام اين فعاليتها به دست آمده است.
وي همچنين تشكيل صندوق «رفاه»، تكميل و راهاندازي زائرسراي «جهاد دانشگاهي» در مشهد، تكميل و راهاندازي ساختمان «شماره دو» جهاد دانشگاهي، تكميل ورزشگاه و استخر مجتمع تحقيقاتي جهاد دانشگاهي را از برنامههاي انجام شده حوزه رفاهي عنوان كرد و درباره فعاليتهاي كه بايد در آينده در حوزههاي مختلف انجام شود، تصريح كرد: در حوزه فرهنگ، پياده سازي ساختار جديد معاونت فرهنگي، كيفي شدن فعاليتها و بينالمللي شدن فعاليتها براي سند چشمانداز و در حوزه آموزش، توسعه دورههاي كارشناسي ارشد و دكتري، تخصصي شدن دورههاي آموزشهاي علمي - كاربردي و كوتاه مدت در جهت رفع نياز كشور و حذف تدريجي دورههاي عمومي، ايجاد شعبه بينالمللي دانشگاه علم و فرهنگ در ايران و ايجاد شعبه خارج از كشور و جذب دانشجويان خارجي و جذب دانشجو براي دورههاي كوتاه مدت تخصصي و دانشگاه شدن حداقل دو موسسه آموزش عالي بر اساس استانداردهاي موجود از برنامههاي آتي است.
رييس سابق جهاد دانشگاهي با اشاره به برنامههاي آتي حوزه اشتغال خاطرنشان كرد: حوزه اشتغال بايد بيشتر سفارش دهنده مشكلات اين حوزه به پژوهشگاه و پژوهشكدههاي جهاد دانشگاهي در حوزه علوم انساني باشد.تهيه طرحهاي تيپ شغلي مطابق بازاريابي بومي استانهاي كشور و استفاده از تجربيات ساير كشورها در زمينه ايجاد اشتغال و كسب و كارهاي كوچك از ديگر برنامههاي اين حوزه هستند.
وي در زمينه پژوهش و فنآوري نيز اظهار كرد: مهمترين بحث در حوزه پژوهش و فنآوري داشتن فعاليت شاخص براي تمامي واحدهاي جهاد دانشگاهي بر اساس تامين نيازهاي ملي و يا پرداختن به نيازهاي بومي استانها بر اساس معيار قطب علم و فنآوري بودن ميباشد.
تامين نيروي انساني مورد نياز، نظارت بر حسن اجراي پروژههايي كه قرار داد آنها بسته شده براي حفظ اعتبار آنها، عقد قراردادهاي چند طرح ملي با معاونت علمي و فنآوري رياست جمهوري و توسعه آنها به حداقل 15 پروژه، تكميل ظرفيت تفاهمنامههاي منعقد شده با وزارت نفت، نيرو و صنايع و معادن، فعال شدن كنسرسيومهاي ساخت دكلهاي حفاري و ساخت سيستم برق و كنترل سيستمهاي حمل و نقل ريلي، ورود به عرصه هاي جديد مثل انرژيهاي تجديد پذير و پسماندها و ورود به بحث آب از قبيل آب شيرينكنها، گياهان مقاوم به شوري و كم آبي و تكنولوژيهاي آبياري مدرن، بينالمللي كردن فعاليتها در جهت تحقق اهداف سند چشمانداز، پرداختن مجزا و اختصاصي نيرو و امكانات به توسعه فعاليتهاي بينالمللي چه به صورت فروش خدمات علمي و فنآوري و چه به صورت حضور مستقيم در عرصه تحقيق و توليد و راهاندازي ساختمان مركزي زيست بانك و بيمارستان سلول درماني از برنامههاي مهم حوزه پژوهشي و فنآوري جهاد دانشگاهي ميباشند.
رييس سابق جهاد دانشگاهي در خصوص برنامههاي آتي در خصوص زيرساختها و فضاهاي كالبدي و رفاهي نيز خاطرنشان كرد: ساخت ساختمان دفتر مركزي جهاد دانشگاهي، ساخت مجتمع رفاهي جهاد دانشگاهي در گيلان، راهاندازي و فعال كردن مجموعه رفاهي در مجتمع تحقيقاتي براي استفاده اعضا و خانوادهها و كمك به فعال شدن صندوقهاي رفاه در تمام واحدهاي جهاد دانشگاهي از اولويتهاي اين بخش ميباشند.
طيبي در پايان خاطرنشان كرد: همواره معتقد به حراست و اجراي واقعي شعار هميشگي جهاد دانشگاهي مبني بر پيروي از خط امام (ره)، اطاعت از رهبري و حمايت از دولت بوده و هستم و در اين زمينه از حفظ استقلال جهاد دانشگاهي و لزوم غير دولتي ماندن آن دفاع كرده و ميكنم و با افراد بسيار معدودي كه به شكلي بسيار كم رنگ برخي از خطوط قرمز نظام را رعايت نكردند برخورد شد.ح/الف