٠٠:١٦ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
موفقيتي ديگر از محققان جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف؛
ساخت روبات‌هاي صنعتي براي صنايع خودروسازي کشور

محققان جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف موفق شدند با استفاده از دانش بومي چند روبات صنعتي مورد نياز صنايع خودروسازي کشور را طراحي کرده و در خطوط توليد اين صنايع به بهره برداري برسانند.

"سيد محمد طباطبايي" رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف با اعلام اين خبر، گفت: اين پروژه ها براي نخستين بار در کشور و با يک سوم قيمت مشابه خارجي آن انجام شده است. به گفته وي، يكي از اين ربات ها، روبات موتوربرگردان موتور ملي است که به منظور استفاده در خط مونتاژ موتور ملي (اي اف 7) طراحي و ساخته شده، نمونه‌ داخلي ندارد و تمامي قطعات آن در مرکز خدمات تخصصي ساخت پژوهشکده توسعه تكنولوژي طراحي و ساخته شده است.

طباطبايي با بيان اينکه هم اکنون اين روبات‌ در خط توليد شرکت ايران خودرو فعال است، افزود: تاکنون بيش از 10 روبات صنعتي را با استفاده از دانش بومي طراحي کرده ايم كه پنج روبات را ساخته و آنها را به شرکت هاي فعال در صنايع خودروسازي كشور تحويل داده‌ايم.

به گفته رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف، روبات موتوربرگردان موتور ملي هم اكنون در خط مونتاژ موتور ملي در شرکت ايران‌ خودرو به کار گرفته شده است كه اين روبات مي‌تواند سيلندر را حول محور ميل لنگ 180 درجه و پالت مربوطه را 90 درجه بگرداند تا ساير مراحل مونتاژ در زير سيلندر انجام شود.

وي ابراز اميدواري کرد که با تداوم همکاري جهاد دنشگاهي و صنعت خودرو و با استفاده از دانش فني کسب شده از ساخت اين روبات در ساير پروژه هاي مشابه، سطح کمي و کيفي اين نوع پروژه ها تامين شود. پيش از اين نيز پژوهشگران اين واحد، روبات جابجايي و چرخش دو جهته سيلندر خودرو را براي اولين بار در کشور طراحي کرده و در خط توليد شرکت ايران خودرو به بهره برداري رسانده بودند.

به گفته طباطبايي روبات چرخش دو جهته سيلندر نيز نمونه داخلي و خارجي ندارد و براي اولين بار در کشور در گروه پژوهشي مکانيک پژوهشکده توسعه تکنولوژي جهاد دانشگاهي طراحي و ساخته شده است. اين روبات که به صورت هم زمان چهار نوع جابجايي و دوران را در جهات مختلف انجام مي‌دهد در صنايع مختلف کشور کاربرد دارد.

رييس جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف گفت: روبات چرخش دو جهته سيلندر خودرو با قرار گرفتن در خط توليد ايران خودرو مي‌تواند سيلندر خودرو را در دو جهت در اندازه‌هاي 90 و 180 درجه، در کمترين فضاي ممکن و با سرعتي بسيار بالا به صورت همزمان بچرخاند تا وارد مرحله بعدي خط توليد موتور خودرو شود. به گفته وي اين روبات ضريب ايمني بسيار بالايي دارد و قابليت کنترل در دو حالت اتوماتيک و دستي را داشته و طوري طراحي شده که احتمال آسيب رسيدن به روبات در اثر خطاهاي متصدي کار با آن صفر است.

طباطبايي تاکيد کرد: روبات هاي ساخته شده توسط محققان جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف دقيقا براساس يکي از نيازهاي مشخص موجود در خط توليد صنايع خودرو سازي و بر اساس شرايط خاص اين صنايع در مدت شش ماه ساخته شده است. وي يادآور شد: با توجه به دانش و تجربه‌اي که در اين زمينه در پژوهشکده توسعه تکنولوژي وجود دارد، در صورت نياز صنايع ديگر، نمونه‌هاي مشابه آن در مدت زمان کوتاهتري طراحي و ساخته خواهد شد.

رئيس جهاد دانشگاهي واحد صنعتي شريف اضافه کرد: در سال گذشته نيز موفق شديم گريپرهاي(بازوهاي) ربات هاي شركت ريخته گري ايرانخودرو را طراحي و بسازيم.ح/الف

١٨:١٩ ٢٥/٠٥/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد