٠٠:٢٠ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
معاون پژوهشي وزيرعلوم:
وزارت علوم ازتوسعه كمي و كيفي جهاد دانشگاهي حمايت مي‌كند/
جهاد دانشگاهي مي‌تواند با توسعه فعاليت‌ها،محور تحولي اساسي در دانشگاه‌ها باشد

معاون پژوهشي و فن‌آوري وزير علوم با بيان اينكه وزارت علوم با تمام توان از توسعه كمي و كيفي جهاد دانشگاهي حمايت مي‌كند اظهار كرد: جهاد دانشگاهي مي‌تواند با توسعه فعاليت‌هاي خود محور تحولي اساسي در دانشگاه‌ها باشد.

دكتر محمد مهدي نژاد نوري در حاشيه ديدار جمعي از مسوولان وزارت علوم و دانشگاه تربيت مدرس با سرپرست جهاد دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: دانشگاه‌ها نقش توليد علم و مرجعيت علمي در كشور را بر عهده دارند كه با توجه به گذشت 30 سال از تاسيس جهاد دانشگاهي، شاهد دستاوردهاي علمي بسياري از جهاد هستيم.

وي با بيان اينكه جهاد دانشگاهي تا رسيدن به اهداف اصلي فاصله زيادي دارد و از سوي ديگر انتظارات نيز زياد است، بيان كرد: فرهنگي كه در جهاد دانشگاهي وجود دارد، فرهنگ جهاد، كار و تلاش مبتني بر بحث‌هاي ارزشي است كه بسيار ارزشمند است.

مهدي نژاد نوري ادامه داد: جهاد دانشگاهي با توسعه فعاليت‌هايش مي‌تواند محور تحول اساسي در دانشگاه‌هاي كشور باشد.

وي با تاكيد بر حمايت وزارت علوم از جهاد دانشگاهي، اظهار كرد: وزارت علوم با نگاه اعتقادي، تمام توان خود را در حمايت از جهاد و فعاليت‌هايش به عمل خواهد آورد.

معاون پژوهشي وزير علوم با طرح اين سوال كه جهاد دانشگاهي چگونه توانست خود را تجهيز كند، عنوان كرد: افرادي كه در درون جهاد هستند شايد از لحاظ رتبه علمي بالاتر از كساني كه در داخل دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كنند نباشند ولي از ابتدا بنا را بر ارتباط با جامعه و رفع نيازهاي جامعه گذاشتند و در مقابل توانستند از آن كسب درآمد داشته باشند و بخش زيادي از درآمدها را صرف تجهيز جهاد دانشگاهي كردند.

وي با بيان اينكه دانشگاه‌هاي كشور نيز چاره‌اي جز انجام اين كار ندارند، تصريح كرد: در حال حاضر بناي كشور بر توليد ثروت از علم گذاشته شده است كه اگر محقق شود دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند خود را تجهيز كنند.

مهدي‌نژاد نوري ادامه داد: تاكنون دولت براي تجهيز دانشگاه‌ها و تخصيص اعتبار چيزي كم نگذاشته است ولي حجم نيازها بسيار بالاست.

وي با اشاره به تعداد زياد دانشگاه‌هاي كشور و كمبود بودجه‌ پژوهشي اين دانشگاه‌ها، بيان كرد: راه‌حل اين مساله اين نيست كه آنرا به شيوه متمركز تامين كنيم كه در صورت تامين پول به صورت متمركز، اگر تا صد سال ديگر هم اعتبارات كشور را به اين امر اختصاص دهيم، همچنان كم است.

معاون پژوهشي وزير علوم با بيان اينكه بايد توسعه، تناسب منطقي با رفع نياز كشور داشته باشد، افزود: اگر اين چنين باشد دانشگاه‌ها مي‌توانند با منابع حاصل از رفع نياز و ايجاد ثروت خود را مجهز كنند.

وي با بيان اينكه در اين راستا ميزان حداقلي لازم بود كه دولت سرمايه گذاري كند كه صورت گرفت، عنوان كرد: حال بايد اين سوال مطرح شود كه تا كنون از اين تجهيزات چه استفاده‌اي شده است. برخي از اين تجهيزات شايد سالي چند ساعت هم مورد استفاده قرار نگيرد زيرا صرفا براي توليد يك مقاله و يا استفاده يك دانشجو است. اين در حالي است كه تجهيزات گران قيمت بايد بسيار فعال در توليدات علمي و رفع نيازهاي كشور كار كنند.ح/الف

١٨:١٨ ٢٦/٠٥/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد