پژوهشگر نمونه استانی جهاد دانشگاهی خوزستان:
پژوهش عاملی برای پویاتر شدن آموزش است
علوم انسانی در جهت انسانی تر شدن روابط بین افراد، نقشی تعیین کننده دارند
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خوزستان، معصومه دهدشتی لسانی، مدیر گروه روانشناسی جهاددانشگاهی خوزستان و پژوهشگر نمونه استانی در حوزه علوم انسانی در استان خوزستان با بیان این مطالب در خصوص اهمیت پژوهش افزود: تحولات علمی و صنعتی در هر جامعه ای بر اساس پژوهش می باشد و به میزانی که جامعه و مسئولین به این امر بیشتر توجه نشان دهند مسیر جامعه را به سمت توسعه و تحولات مثبت اقتصادی-اجتماعی هدایت می کنند.توجه به پژوهش باععث می شود که حتی آموزش نیز پویا تر شود.
وی مهیا کردن شرایط را به گونه ای که پژوهشگر بدون دغدغه فکری به امر پژوهش بپردازد، امری مهم دانست و اظهار کرد: برای ایجاد چنین شرایطی ضروری است به اموری همچون تهیه وسایل، مواد، امکانات پژوهشی، تامین و تسهیلات لازم جهت شرکت در مجامع علمی و کنگره های بین المللی و به طور کلی حمایت های مادی و معنوی، توجه لازم را نشان داد.
دهدشتی لسانی ادامه داد: با توجه به این که پژوهش یکی از محورهای اساسی و کلیدی پیشرفت و توسعه است توجه به آن و ایجاد شرایط مناسب برای محقق و برنامه ریزی دقیق و کاربردی در این زمینه نیز امری مهم است. کمبود امکانات و تجهیزات، عدم نگرش مثبت مدیران اجرایی و مسئولین به امر پژوهش، عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی معتبر، مشکلات اقتصادی و حتی کم بودن مهارتهای پژوهشی در برخی پژوهشگران از جمله موانع در این ارتباط هستند.
پژوهشگر نمونه خوزستانی در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: در عصر حاضر با توجه به تحولات سریع علمی و صنعتی، توجه به علوم انسانی و خصوصا رشته روانشناسی در جهت جلوگیری از بحران هویت و ارزش های انسانی، اصلی اساسی است. صنعتی شدن با فزو ن طلبی و سودجویی همراه است و این امر در نهایت به احساس پوچی، تنهایی و بی هویتی منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: توجه به علوم روانشناسی باعث می شود که فرد هم به شناخت خود و هم نوع انسانی دست یابد، رفتارهای هنجار و ناهنجار را بشناسد و در جهت نیل به سلامت روانی و سازگاری اجتماع قدم های موثری را در جامعه و به نفع جامعه بردارد.
دهدشتی لسانی با اعتقاد به اینکه اگر علوم انسانی در جامعه جایگاه واقعی خود را به دست آورد می تواند در تحولات صنعتی و رقابت های تکنولوژیک در جهت انسانی تر شدن روابط بین افراد، نقش تعیین کننده داشته باشد، اظهار کرد: جایگاه و ارزش هر رشته و حوزه علمی بستگی به معیارها و شاخص های علمی آن رشته و حوزه دارد و لازم است که به تمام این معیار ها و ارزشها توجه لازم را نشان داد.
این پژوهشگر در خصوص کاربردی شدن نتایج پژوهش ها گفت: وظیفه پژوهشگر، پژوهش است. کاربردی شدن پژوهش ها بستگی به تصمیم مسئولین و دستگاه های اجرایی و همچنین در زمینه کارهای کارفرمایی بستگی به تصمیم کارفرمایان دارد.
مدیر گروه روانشناسی جهاددانشگاهی خوزستان اظهار کرد: تعداد متخصصان و محققان زن بعد از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته و زن ها در عرصه های مختلف علمی، مسئولیت های مهمی بر عهده داشته اند و توانسته اند توانمندی های خود را به خوبی نشان دهند. وجود تعداد زیاد بانوان پژوهشگر در سمینارها و مجامع علمی چه در سطح داخلی و چه بین المللی دلیلی بر وجود این دو ادعاست.
وی اظهار امیدواری کرد: مشکلات و موانع موجود بر سر راه پژوهش، عاملی برای کاستن از انگیزه در افراد خلاق و پژوهشگر نشود و پژوهشگران مصرانه در جهت پیشبرد اهداف ملی و دینی خود با رویارویی خلاقانه با مشکلات به مسئولیت های معنوی توجه خاص داشته باشد.
٠٨:٥٧ ١٢/١٠/١٣٨٩