از سوی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی؛
کارگاه آموزشی تجاری سازی ایده های فناورانه ومدیریت بازاریابی و فروش در کرمانشاه برگزار شد
از سوی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه کارگاه آموزشی تجاری سازی ایده های فناورانه و مدیریت بازاریابی و فروش ویژه اعضاء و مدیران واحدهای فناور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد کرمانشاه، کارگاه آموزشی تجاری سازی ایده های فناورانه ومدیریت بازاریابی و فروش ویژه واحدهای فناور از سوی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی و با حضور دکتر احمدعلی پور- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی- برگزار شد.
علی پور در این دوره که جمع کثیری از اعضا و مدیران شرکت های مستقر در پارک علم و فنوری جهاد دانشگاهی حضور داشتند در ابتدا به بیان مباحثی در زمینه عوامل مهم در توسعه محصول جديد پرداخت.
وی در ادامه سه عنصر؛ پوشش استانداردهاي تحقيق و توسعه داخلي؛ پوشش استانداردهاي كانون هاي مسول در اعمال مقررات و رضايت مشتريان از طراحي در جهت رفع نيازها و خواسته هاي آنان را از جمله عوامل مهم در توسعه محصول جديد دانست.
وی با بیان اینکه نگرش ايجاد محصول جديد به كشش بازار وابسته است، اظهار داشت: شناسايي ارزش هاي مدنظر مشتري، شناخت خلاقانه راه حل ها و روش ها، ايجاد تسهيلات داخلي، اعتبار بخشي با تحقيق بازار، امتحان اوليه و شروع به ارائه از جمله فاکتورهای پی بردن به کشش بازار است.
وی فشار تكنولوژي را از دیگر عوامل نگرش ایجاد محصول جدید دانست و گفت: این حوزه نیز به فاکورهایی مانند؛ شناخت تكنولوژي، شناخت خلاقانه مشتريان و متقاضيان، ايجاد تسهيلات توليد، اعتبار بخشي با تحقيق بازار، امتحان اوليه و شروع به ارائه نیازمند است.
این مدرس دانشگاه در ادامه این کارگاه آموزشی به بیان مراحل برنامه ريزي بازارپرداخت و گفت:گام اول در این راه شناخت عناصر برنامه استراتژيك بازاريابی می باشد که برای این منظور می بایست به تعريف كسب و كار، تعريف ماموريت، تجزيه و تحليل داخلي، تجزيه و تحليل خارجي، تعيين ”سواتSWAT“، تعيين اهداف بلند مدت و كوتاه مدت پرداخت.
وی گام دوم را وضعيت بازاريابي جاري بیان کرد و افزود: برای این منظور ابتدا بایدليست كالا یاخدمت و بازار را تهیه کرد و سپس به بررسی اهداف بازاريابي، سود و فروش سال آتی، موانع دست يابي به اهداف فوق، فاكتورهاي بودجه بازاريابي، تخمين اوليه بودجه پرداخت.
علی پور سومین مرحله برنامه ريزي بازار را ارزيابي كالاها و خدمات دانست و گفت: در این بخش بررسی مزيت هاي كالا و خدمات، ويژگي هاي منحصر به فرد كالا و خدمات، محصولات پيش برنده و بازدارنده، تعيين اهداف كالا یاخدمات جديد ضروری است.
وی گام چهارم را مربوط به کاوش مشتريان و چشم اندازها بیان کرد و ادامه داد: این مرحله شامل شناخت مشتريان فعلي، تحليل پروژه يا پيشنهادات، معيارهاي بخش بندي بازار و تحليل آن و تعيين مشتريان فعلي و آتي می باشد. گام پنجم ارزيابي كالاها و خدمات از نظر این محقق تحليل رقابت است و فاکتورهای؛ رقبا و اطلاعات آنها، مقايسه با رقبا، زنجيره رقابتي وتعيين اهداف رقابتي را در بر می گیرد.
وی قدم ششم را قيمت گذاري بیان کرد و گفت: در این بخش می بایت به مسائلی همچون تعيين مقاصد قيمت گذاري و تعيين دامنه قيمت پرداخت.
علی پورگام هفتم برای ارزيابي كالاها و خدمات را مكان يابي و عمليات فروش برشمرد و افزود: در این مرحله باید به بررسي عمليات فروش و بررسي اهداف فروش توجه داشت.
وی گام هشتم را كيفيت مديريت بازاريابي و مرحله بعد را تبليغات و پيشبرد فروش بیان کرد.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: گام دهم شامل بررسی مشكلات بازاريابي محصولات، بررسي استراتژي هاي فعلي، بررسي متغييرهاي آميخته بازاريابي، برنامه و جدول زماني فعاليت بازازيابي است.الف/ر
٠٩:٢٢ ١٧/٠١/١٣٩٠