انتشار مقاله پژوهشگران پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهي در فصلنامه فناوري آموزش
در این پژوهش، ابتدا دو مورد از چالشهای پیشروی شرکتهای کوچک و متوسط در
نیازسنجی و برنامهریزی آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد و مسأله انتخاب دورههای
آموزشی و مهارتی مناسب تشریح میشود. سپس در جهت شناسایی نیازهای آموزشی شرکتها و
برنامهریزی دورههای آموزشی مناسب، سیستمی برای پیشنهاد دورههای آموزشی با استفاده
از روش استدلال مبتنی بر نمونه و منطق فازی ارائه میشود.
استفاده از این سیستم در برنامهریزی آموزشی شرکتها، گامی نوین در جهت
همسوسازی فعالیتهای آموزشی و مدیریت دانش، و با هدف افزایش عملکرد و تعالی در
سازمانها انجام میشود.
در مدل کردن حوزههای عملکردی، چارچوب
بنیاد اروپايی مدیریت کیفیت (EFQM) به کار رفته است و با استفاده از يك آستانه شباهت و يك روش
ابتکاری برای تکمیل فرایند پیشنهاد (SMART) كه بر اساس عملكرد ذهن خبره عمل ميكند، خلأ ارائه توصيههاي
مرتبط پوشش داده ميشود. در پایان، مدل طراحیشده با روشهای مرسوم حوزه استدلال
مبتنی بر نمونه، ارزیابی شده و نتایج ارزیابی به تفصیل گزارش شده است.
نويسندگان
اين مقاله آقايان مهندس محمد درزي، مهندس مهدي حسيني، مهندس علي اصغر ليايي، مهندس حبيباله اصغري و خانم
مهندس زهرا مراديمنش هستند.
لازم به ذکر است اين مقاله درشماره زمستان 89 اين نشريه به چاپ رسيده است.
١٥:٥٦ ٣١/٠١/١٣٩٠