٢٣:٥٧ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
کارگاه آموزشی آشنایی با فرآیند ارزیابی طرح های فناوری در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد

کارگاه آموزشی "آشنایی با فرآیند ارزیابی طرح های فناوری" با حضور مشاورین تخصصی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف ارزیابی طرح ها در سالن شهید نوروز نژاد پارک علم و فناوری کرمانشاه برگزار شد.


 به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه ،دکتر امیر ملک زاده مدرس این کارگاه آموزشی با تاکید بر جایگاه ویژه مراکز رشد در نظام توسعه‌ی علم و فناوری گفت: بسترسازي جهت تجاري كردن دستاوردهاي تحقيقاتي، ايجاد زمينه‌ي كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان، كمك به رونق اقتصاد محلي مبتني بر فناوري، ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش‌مدار و فناور فعال در زمينه‌هاي فناوري، بسترسازي جهت ايجاد فرصت‌هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش‌آموختگان دانشگاهي در زمينه‌هاي فناوري و توليد و توسعه‌ي محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازار مهمترین انتظارات موجود از مراکز رشد هستند که اجرای آنها در توسعه هر بخش اثر گذار خواهد بود.
وی گفت: هر طرح در دوره رشد می بایست به سه دستاورد اثبات قابليت اجرايي و پياده سازي ايده، مهارت حرفه اي در توليد و طراحی خط توليد صنعتي و شناخت بازار محصول و سرمايه دست یابد.
وي گفت: در اين دوره بايد شرايط واقعي بازار شبيه سازي شود؛ چون قرار نيست ما در اين دوره شركت هايي را تربيت كنيم كه مثل يك incubator بيمارستاني باشد.
ملک زاده گفت: در اين دوره بايد با عنایت به مفهوم مديريت، تعهد، رضايت مشتري، نظارت كارفرما، موضوع وام طوري طراحي شود كه با شبيه سازي واقعي هماهنگ باشد.
وي تصريح كرد: در اين دوره شركت مي بايست معناي تعهد را بداند و بفهمدبه طوريكه ما در اين دوره بر سند علمي خيلي تأكيد داريم و مي بايست اين سند در همان ابتدا با دقت و وسواس  تدوين شود.
ملك زاده با تاکید بر این که ورودی مراکز رشد باید خروجی مراکز پژوهشی باشد، گفت: هرطرح بايد دستاورد و حاصل يك پژوهش بوده و ظرفيت ايجاد فناوري را نیز داشته باشد.
وي در خصوص فرايند استقرار و مراحل رشد واحدهاي فناور در مراكز رشد اظهار داشت: هر طرحی می بایست در دوره ابتدايي که به آن دوره رشد مقدماتی می گویند بادر اختیار داشتن دستاورد پژوهشی نسبت به تثبیت تیم کاری و پس از آن تدوین برنامه شغلی اقدام نماید که مجموعا" این زمان بین 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید.
وی ادامه داد: پس از آن طرح وارد دوره رشد می شود که با طراحی و مهندسی به سمت توليدنیمه صنعتی و بعد از آن تدوین دانش فنی پیش می رود. پس از این مرحله بايد موضوع بازاريابي محصول مدنظر قرار گیرد و به طور کلی طی این مراحل بین 3 تا 5 سال به طول خواهد انجامید.
ملك زاده در پاسخ به این سوال که چرا از متقاضی طرح شغلی می گیریم، گفت: طرح شغلی برای شناخت محصول و ظرفیت بازار بسیار کمک کننده بوده و می توان گفت طرحی برای توجیه و اطمینان از مشارکت و همچنین طرحی برای سنجش توانایی ریسک پذیری و آمادگی مواجهه با بحران های احتمالی است.
وی همچنین طرح شغلی  را سند ارزیابی مالی دانست و افزود: این طرح سند توانایی کارآفرین در ارائه مدل ومدیریت برنامه ریزی می باشد.
وی در ادامه این کارگاه آموزشی طرح شغلی را سند توضیح کلیه الزامات داخلی و خارجی و پیش بینی برنامه های مناسب برای آغاز یک کسب و کار تعريف كرد و اظهار داشت: باید در این طرح به این پرسش ها که نوآوری و شرایط فعلی چیست؟ آینده کسب و کار کدام است؟ و چگونه می‌توان به آینده رسید؟ پاسخ داده شود.
ملک زاد برنامه کاری را سند زنده ای دانست که نقشه راه براي انجام ماموریت شرکت محسوب می گردد و می تواند عامل اصلی موفقیت یا شکست شرکت باشد به گونه ای که معیار اصلی ارزیابی عملکردواحد فناور است.
وی در پایان پیرامون پيکربندی کلی طرح شغلی گفت: در این طرح می بایست موسسه‌ی حرفه‌ای؛ محصول آن مشخص و دارای بازار معلوم باشد به نحوی که در یک فرآیند مشخص منابع سرمایه نیز معلوم باشد.
در این کارگاه آموزشی حاضرین در قالب چند تیم کاری به مرور شاخص های ارزیابی طرحها در مرحله پیش رشد و رشد پرداختند.
در پایان این کارگاه آموزشی نیز مهندس رضا رحیمی معاون فناوری پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه با تشکر از شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی، لزوم بررسی و ارزیابی کارشناسانه طرحها از سوی مشاورین پارک را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: مهمترین انتظار موجود از مشاورین تخصصی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف ارزیابی طرح ها بر اساس شاخص هایی از قبیل تیم کاری و میزان اشتغال، سطح فناوری محصول و قابلیت بومی سازی آن، راهبرد و شایستگی های محوری، فرایند پیاده سازی و برنامه تیم برای پشتیبانی فرایند، بازار و برنامه های توسعه ای آن و نهایتا وضعیت مالی و بازار سرمایه است.
قائم مقام پارک علم و فناوری کرمانشاه مبتنی بر فناوری بودن ايده محوري واحد هاي مورد حمايت مرکز رشد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: واحد فناوري بايد محصولي قابل عرضه و رقابت در بازارداشته باشند.
رحیمی گفت: همخواني ايده محوري و محورهاي توسعه استان، پتانسيل هاي بومي و منطقه اي و ميزان فناوري به کار رفته در فرآيند توليد يا در محصول نهايي حائز اهمیت خواهد بود.
وی با اشاره به رشد مناسب اعتبارات پارک علم و فناوری کرمانشاه در سال جدید، اظهار داشت: در سالی که به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شده، برای رشد سطح فناوری استان که توسعه اقتصادی را نیز در نتیجه خواهد داشت برنامه مناسبی را طراحی کرده ایم که امید است با همکاری بخش های مختلف آن را اجرا کنیم.
معاون فناوری پارک علم و فناوری کرمانشاه در خاتمه از مشاورین پارک خواست که با توجه به داشتن جایگاه علمی، با شناسایی صاحبان ایده، نسبت به ترغیب و پذیرش دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف در مرکز رشد و پارک علم و فناوری کمک کنند.الف/ر

١٠:٠٥ ٠٤/٠٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد