توسط پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه ؛
کارگاه آموزشی آشنایی با ارزیابی طرح های تجاری برگزار شد
کارگاه آموزشی آشنایی با تدوین و ارزیابی طرح های تجاری برای مشاورین و اعضای ستادی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه مهندس رضا رحیمی- معاون فناوری پارک علم و فناوری هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی دو روزه را، توسعه فرهنگ فن آفرینی برای متقاضیان ورود به پارک، تدوین طرح کسب و کار و همچنین ارتقا سطح عملی مشاوران و داوران ارزیابی طرح های فناوری پارک علم و فناوری کرمانشاه عنوان کرد.
وی اظهار داشت: در روز اول دوره، تدوین طرح تجاری ( business plan ) برای اعضای واحدهای فناور و دانش بنیان استان (که به طور عمده دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی هستند) اجرا شد.
رحیمی گفت: در این دوره کارآموزان با نحوه ارزیابی، تشریح فناوری، راه های پذیرش در پارک ها و مراکز رشد در جلسات صبح و بعد از ظهر آشنا شدند.
وی افزود: بحث و تبادل نظر درباره شاخص ها و معیارهای ارزیابی طرح ها از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه برای مشاوران فنی و تخصصی ارزیابی و داوری طرح های فناور و دانش بنیان بود .
مهندس حمید هاشمی، عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی و مدیر مرکز آموزش های الکترونیکی جهاددانشگاهی و مدرس این گارگاه با اشاره به سرفصل های ایده کسب و کار، مدل کسب و کار و طرح کسب و کار در طرح های تجاری، گفت: باید در هر مدل کسب و کار به ویژگی ها و موقعیت فردی شناخت کافی داشت.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و مدیر مرکز آموزش های الکترونیکی جهاددانشگاهی افزود: در هر مدل کسب و کار باید فرد از تعهد، انگیزه، خطر پذیری و قدرت تصمیم گیری برخوردار بوده واز موقعیت خانوادگی خود آشنایی کامل داشته باشد و مهارت های خود را براساس وضعیت مالی شکوفا کند.
هاشمی گفت: باید در هر کسب و کار خود را به عنوان یک کارآفرین تقویت کنید.
وی با اشاره به مهارت ها در یک کسب و کار، مهارت های فنی، مهارت های مدیریتی کسب و کار و دانش و معلومات در مورد نوع کسب و کار در کنار وضعیت مالی را در هر کسب و کار حائز اهمیت خواند.
این کارشناسی ارشد مهندسی برق ادامه داد: ایده تجاری نقطه مرکزی و شالوده یک طرح کسب و کار است که بدون داشتن یک ایده مشخص، برنامه تجاری تبدیل به صفحاتی از اعداد و ارقام فاقد جذابیت برای سرمایه گذاران می شود.
وی با اشاره به ایده تجاری BI، این ایده را پاسخ دهنده به نیازی در بازار دانست که قبلا پاسخ داده نشده است .
داور بخش طراحان کسب و کار جشنواره منطقه ای فن آفرینی زاگرس گفت: در این ایده، شناخت نیازهای ناشی از تغییر در بازار و بهبود در سرعت، هزینه و کیفیت ارائه خدمات قبلی مد نظر است.
وی در ادامه با اشاره به روش های دست یابی به ایده های کسب و کار، به دست آوردن اطلاعات از منابع مختلف خبری از جمله نمایشگاه ها، آموختن زبان جدید و دیدن اخبار و مطالعه را در این زمینه بسیار مثمر ثمر دانست.
هاشمی با تعریفی از مدل کسب و کار، این مدل را الگوی تجاری کردن نوآوری ها و ایده های تجاری نوآورانه ذکر و خاطر نشان کرد: این امر در واقع مشخص کننده محدوده سودآوری حاصل از نوآوری خواهد بود.
سرپرست کمیته داوران جشنواره منطقه ای فنی آفرینی زاگرس به انواع مدل های کسب و کار اشاره کرد و گفت: در مدل های کسب و کار؛ قیمت، شناخت بازار تبلیغات، مکان، تخمین میزان فروش کسب و کار از شاخصه هایی است که می تواند آینده مدل کسب و کار را برای ما مشخص کند.
٠٨:١٠ ٠٢/٠٩/١٣٩٠