كارگاه ميان رشتهای قرآن و طب در يزد برگزار شد
كارگاه ميان رشتهای قرآن و طب به همت سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان ايران و جهاد دانشگاهی واحد يزد، 8 و 9 آذرماه در جهاد دانشگاهی استان يزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي استان يزد، اين همايش به همت سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان ايران و جهاد دانشگاهی واحد يزد، در سه دوره با حضور اعضای هيئت علمی جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشكی شهيد صدوقی يزد، دانشجويان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان يزد و همچنين دانشجويان رشته زيستشناسی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی شعبه يزد در روزهای 8 و 9 آذرماه برگزار شد.
در اين همايش «نورمحمدی»، معاون پژوهشی مركز تحقيقات طب اسلامی امام صادق(ع) به ايراد سخن پرداخت.
وی در جمع اعضای هيئت علمی جهاد دانشگاهی استان يزد بر توجه هرچه بيشتر به دانش ميان رشتهای تاكيد كرد و افزود: در اين راستا قرآن كريم تمامی دادهها را به ما داده است و در اين مورد به بيان نمونههايی پرداخت.
نورمحمدی در ادامه به تعريف علم پرداخت و به حديثی از پيامبر اكرم(ص) مبنی بر اينكه قرآن كتاب تفصيل، بيان و تحصيل است اشاره كرد و گفت: تمام ذات وجودی قرآن را ميتوان از اين تعريف فهميد زيرا كه بين سه كلمه تفصيل، بيان و تحصيل به طور حتم ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی بيان كرد: نسبت به قرآن هيچ كاری نكرديم و حتی میتوان گفت برخی جاها باعث ننگ اين كتاب بودهايم.
وی با بيان اين مطلب كه بين اسلام و مسلمان تفاوت است تاكيد كرد: قرآن برای همه است و نه تنها برای مسلمانان و اين را خود قرآن بيان نموده است زيراكه هيچ موقع نگفته ياايهالمسلمون و خطاب آن يا ايهاالناس است.
نورمحمدی همچنين در جمع دانشجويان در سخنانی به استخراج دادهها برای شاخههای ميانرشتهای از قرآن كريم اشاره كرد و متذكر شد: استخراج از قرآن روش سليقگی نيست و روشی بسيار حساب شده است.
وی در ادامه به بيان نمونههايی از استخراج دادهها از قرآن و اينكه در فضای علمی امروز همه اين نتايج و نظريهها در قرآن نيز هست پرداخت.
نورمحمدی با بيان اين مطلب كه سوره حمد به اين دليل در ابتدای سوره قرآن آمده است كه چكيده قرآن است، ابراز عقيده كرد: زندگی تك تك انسانها در قرآن آمده است و هر احتمالی كه برای انسان وجود دارد در قرآن آمده است و اگر اينطور نباشد نمیتوان ارتباط تنگاتنگی با قرآن برقرار كرد.
وی در ادامه با بيان اينكه اگر زندگی را به سه صورت خط، پاره خط و نيم خط در نظر بگيريم كه ابتدا و انتهايی نداشته و يا ابتدايی نداشته و انتها دارد و يا اينكه ابتدايی داشته و انتها ندارد هركسی مسير و تفكر و روش زندگی خود را با توجه به اينكه كدام گزينه را انتخاب كند تغيير میدهد اظهار كرد: در سه آيه ابتدايی سوره بقره تكليف همه انسانها در اين مورد مشخص شده است.ح/الف
٠٩:٢٦ ١٣/٠٩/١٣٩٠