١٠:٤٥ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
در مرکز رشد جهاد دانشگاهی کرمانشاه ؛
چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی جدید طراحی شد


یک مبتکر کرمانشاهی عضو مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه نوع جدیدی از چراغ های راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی کاملا"جدید طراحی کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه، محمد قربانی در گفتگویی در رابطه با اختراع خود با عنوان چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی کاملاً جدید، گفت: چراغ های راهنمایی یکی از مهمترین عنصر در ترافیک تقاطع های درون شهری به حساب می آیند. این وسیله دومین هدایت گر راه بعد از پلیس راهنمایی است بنابراین بایستی به این وسیله مهم توجه فراوانی داشت.
 وی در ادامه گفت: با پیشرفت روز افزون علم الکترونیک در دنیا به خصوص در ایران باید محصولاتی را به جامعه ارائه نمود تا قابلیت رقابت با محصولات خارجی داشته و از استانداردهای مورد نیاز نیز برخوردار باشد.
 قربانی اظهار داشت: در این طرح سعی شده است تا از الکترونیک به نحوی استفاده شود تا قابلیتهای چراغ ها افزایش یافته و از طرفی دیگر موجب کاهش مصرف نیز گردد که به طبع موجب کاهش قیمت بازار نیز خواهد شد.
 وی در رابطه با طرح چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی کاملاً جدید، گفت: چراغ راهنمایی موجود در بازار به صورت سه فانوسه با مصرف 220 ولت برق شهری است و برای انجام فعالیت نیاز مبرم به دستگاه پری تایمر یا هوشمند ترافیک دارند و این بدان معنااست که خود به تنهایی قابلیت خاصی نداشته و عملاً بدون استفاده هستند از طرفی، موضوع دیگر مصرف بالای این چراغ هااست و نیز استفاده از منبع تغذیه ساده ایی که با ترانس و پل دیود و خازن ساخته شده است که این امر موجب می گردد تا در هنگام خاموش شدن و قطع شدن ولتاژ از مدار به دلیل اختلاف فاز 90 درجه ایی ترانس، جریان موجود به دستگاه هدایت کننده صدمه ایی وارد کند.
 این مبتکر عضو مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: چراغ های جدید کم مصرف، با استفاده از تکنولوژی الکترونیک قابلیت های بالایی دارند از جمله اینکه کاهش مصرف برق از 220 ولت AC به 5 ولت DC با جریان میلی آمپری است که این امکان را به استفاده کننده می دهد تا بتواند با استفاده از سلول های خورشیدی نیز چراغ را روشن نماید.

وی ادامه داد: بالا رفتن اطمینان مصرف کننده به دلیل الکترونیکی بودن و استفاده از میکروسنسور داخلی جهت فرمان دادن به چراغ، کاهش قیمت نسبت به بازار، افزایش راندمان دستگاه، قابلیت استفاده به صورت خودکار و بدون نیاز به دستگاه جانبی دیگر، عمر بالای چراغ به دلیل استفاده نکردن از روش سری و موازی بستن LEDها، قابلیت همخوانی با مدارهای پری تایمر و هوشمند ترافیک، قابلیت فرمان پذیری در تقاطع ها با استفاده از مرکز فرمان ساخته شده خود چراغ، استفاده از مدار پری تایمر خود چراغ با ساده ترین حالت برای کاربران و استفاده از صفحه نمایش گرافیکی و تاچ اسکرین به جای دکمه، استفاده از منبع تغذیه سویچینگ به جای ترانس و کاهش قابل توجه اختلاف فاز مدار، قابلیت ارتقاع دادن چراغ ها و فرمان پذیری از سیم تلفن (راه دور)، از دیگر مزایای ویژه این نوع چراغ است.

وی در رابطه با چراغ های عابرپیاده تک فانوس گفت: این چراغ نیز با استفاده از تکنولوژی چراغ راهنمایی ساخته شده است و تنها تفاوت آن در تعداد فانوس می باشد که از دو فانوس به یک فانوس کاهش یافته در صورتی که قابلیت های آن نسبت به چراغ های موجود کاملاً افزایش پیدا کرده است.
وی در پایان گفت: کاهش قیمت تمام شده، بالا رفتن کیفیت نمایش، زیبایی چراغ، فرمان پذیری مستقل و نیز وابسته به چراغ، کاهش مصرف برق از 220 ولت به 5 ولت با آمپری در حدود میلی، بالا رفتن عمر چراغ، استفاده از سلولهای خورشیدی، همخوانی با دستگاه های موجود بازار از جمله قابلیت های چراغ های عابرپیاده تک فانوس است.

 

١٢:١٩ ٢٨/٠١/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد