٠١:٤٢ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
پژوهشي
به همت متخصصان جهاددانشگاهي صنعتي شريف انجام شد؛
آزمايش موفقيت آميز طرح هشدار دهي عبور خودروي اورژانس به خودروهاي واقع در مسير

كاربرد هشداردهي عبور خودروي اورژانس به خودروهاي واقع در مسير به عنوان يكي از كاربردهاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي، با موفقيت توسط متخصصان گروه پژوهشي فناوري اطلاعات جهاددانشگاهي صنعتي شريف آزمايش شد.

 به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي صنعتي شريف؛ در اين آزمون ميداني كه توسط متخصصان گروه پژوهشي فناوري اطلاعات جهاددانشگاهي صنعتي شريف انجام شد، نيازمنديهاي عملياتي كاربرد هشداردهي عبور خودروي اورژانس به خودروهاي واقع در مسير، به عنوان يكي از كاربردهاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي (در بخش ارتباطات خودرو به خودرو) با موفقيت آزمايش شد. مهندس حبيب رستمي مدير پروژه ي طراحي و پياده سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي در اين زمينه گفت:در هشدار دهي عبور خودروي اورژانس، خودرو هاي واقع در مسير با ارتباطات V2V(خودرو به خودرو) از وجود خودرو اورژانس در پشت سر خود مطلع شده و با حركت به كنار، مسير را براي عبور و تسريع در حركت خودرو اورژانس باز مي كنند. وي درباره ي نحوه ي عملكرد اين سامانه افزود: خودرو اورژانس با تواتر مشخص، بسته اطلاعاتي خود را شامل شناسه، جهت و مكان خودرو اورژانس، ارسال مي كند تا خودروهاي واقع در مسير، از وجود خودور اورژانس در پشت سر خود مطلع شوند. خودروهاي واقع در مسير با دريافت اين بسته اطلاعاتي، پس از ارزيابي اعتبار و تاييد صحت آن، موقعيت و جهت خودروي اورژانس را دريافت و استخراج مي كنند. عضو هيات علمي جهاددانشگاهي صنعتي شريف در ادامه توضيحات خود گفت: در اين كاربرد از سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي، پيامهاي ارسال شده از سوي خودروي اورژانس را تمامي خودروهاي واقع در محيط دريافت كرده و با اطلاعات موقعيت و جهت حركت خود، مقايسه مي كنند و تنها خودروهاي هم مسير و جلوتر از خودرو اورژانس به عنوان مخاطبين پيام، آن را به صورت صوتي و تصويري به اطلاع رانندگان مي رسانند. گفتني است اجراي پروژ ي طراحي و پياده سازي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي (Connected Vehicle Technology) از دي ماه سال گذشته در جهاد دانشگاهي صنعتي شريف آغاز شده است.

 اين پروژه، به منظور ايجاد زيرساخت ارتباطي لازم جهت انتقال اطلاعات و پيام‏هاي هشداردهنده به خودروهاي در حال حركت در معابر شهري و جاده‏هاي برون ‏شهري و تبادل اطلاعات بين خودروها از طريق بكارگيري فناوري DSRC]1] و برقراري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي در محيط‏هاي خودرويي، با اهداف ارتقاء سطح ايمني سفرهاي زميني با خودرو، كاهش مصرف سوخت خودروها، كمك به حفظ محيط زيست و ارائه خدمات ارزش افزوده تعريف شده است. کاهش تلفات و خسارات ناشي از تصادفات خودرويي، مديريت و كنترل هوشمند حمل و نقل شهري و جاده اي شامل اطلاع رساني، مانيتورينگ و هدايت هوشمند حمل و نقل و اولويت دهي عبور به خودروهاي عمومي و اورژانسي در تقاطع ها، ارائه خدمات ارزش افزوده مانند پرداخت الکترونيکي ( عوارض عبور و هزينه سوخت)، جمع آوري داده هاي رديابي و مديريت تردد خودروهاي عبوري، اعلام وضعيت آب و هوايي جاده ها، اعلام شرايط جاده در نقاط خارج از ديد، اعلام ترمز ناگهانی خودروها و اعلام رخداد تصادف به خودروهای پشت سر، بخشي از كاربردهاي سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي است كه در اين پروژه مورد آزمون عملياتي قرار مي گيرند. كاهش مصرف سوخت خودروها از طريق اطلاع رساني وضعيت آلايندگي خودرو جهت آگاهي و اقدام راننده براي برطرف كردن عيوب فني خودرو و پيشنهاد مسيرهاي جايگزين براي اجتناب از قرارگيري در شرايط راهبندان، از ديگر كاربردهاي اين سامانه است.

٠٨:٢٧ ٢٨/٠٦/١٣٩١
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد