دراولين نشست نقش دانشگاه ها در توانمندي سازي شغلي دانشجويان عنوان شد:
تعداد فارغالتحصيلان به نسبت فرصتهاي شغلي كمتر است
به همت سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي اولين نشست از سلسله نشست هاي نقش دانشگاه ها در توانمندسازي شغلي دانشجويان سه شنبه 6 تير ماه سالجاري درسالن پروين اعتصامي دانشگاه الزهراء برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،مهندس مرتضي پرهيزكار رئيس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان درابتداي اين نشست طي سخناني به تاثير تاريخچه، اهداف وفعاليت هاي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاد دانشگاهي پرداخت و در اين زمينه گفت: اين سازمان در سال 80 به دنبال وظيفه اي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درامر اشتغال فارغ التحصيلان برعهده جهاد دانشگاهي گذاشت، تاسيس شد
.وي افزود: جهاد دانشگاهي دركنارديگر اهداف و ماموريت هاي خود براي تحقيق اين ماموريت جديد اقدام به تاسيس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان نمود و در حال حاضر حدود 3 سال است كه خدمات اين سازمان شروع شده است.
مهندس پرهيزكار درادامه به حوزه هاي اطلاع رساني اين سازمان اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 7 حوزه اطلاع رساني از جمله 2 رسانه مكتوب و 5 سايت اينترنتي در اين سازمان مشغول به فعاليت هستند.
رئيس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي تعداد كارآفرينان آموزش ديده در اين سازمان را بيش از 15 هزار نفر عنوان كرد و گفت : علاوه بر آن حدود 45 عنوان طرح پژوهشي تا به حال در اين سازمان ارايه و به مرحله اجرا درآمده است .
وي سپس به فعاليت هاي وزارتخانه ها ، سازمانها و مراكز مختلف كشور در امر اشتغال از سال 80 تاكنون اشاره كرد و گفت : از سال 80 كه مقام معظم رهبري آن را سال اشتغال ناميد تاكنون فعاليت هاي مختلفي انجام شده است كه از مهمترين آنها مي توان به تاسيس معاونت هاي اشتغال در وزارتخانه ها ، سازمانها و مراكز دولتي مرتبط به مقوله اشتغال ، تشكيل شوراي عالي اشتغال كه اخيرا دبيرخانه آن از سازمان مديريت و برنامه ريزي به وزارت كار منتقل شده است ، طرح ضربتي ناموفق اشتغال، تاسيس تعداد زيادي مراكز كاراد، تاسيس حدود 43 مركز رشد و تعدادي پارك علم و فناوري اشاره كرد.
وي افزود: سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي در طي همين 5 سال تاسيس شد وفعاليت هاي آن در حال گسترش است گرچه هنوز حوزه هاي زيادي جهت فعاليت وجود دارد.
پرهيزكار در بخش ديگري از سخنان خود به نسل جديد دانشگاه ها در جهان و كشور اشاره كرد و گفت : دانشگاه هاي جديد بايد در توليد شركت كنند، تربيت كارآفريني نمايندو توليد طرح هاي شغلي داشته باشندو بايد داراي بانك و موسسات عالي اختصاصي خود شوند. آنها بايد داراي درآمدهاي تجاري باشند، دانش فني بفروشند، در اين دانشگاه ها چرخه علم به توليد كامل مي شود و دوره هاي اختصاصي بسته به سفارش مشتري برگزار مي شود.
وي در ادامه به نقش دولت در مديريت نظام اشتغال اشاره كرد و گفت : امروز دنيا در مورد مديريت نظام اشتغال بحث مي كند اما در كشور ما مسوولين حاضر به مشاركت در اين بحث نيستند و حتي منتقدان حاضر نيستند صريحا انتقاد خود را به بحث بگذارند به عنوان نمونه ما تا به حال دو همايش در زمينه اشتغال فارغ التحصيلان برگزار كرده ايم و از مسوولين ودست اندركاران در اين زمينه دعوت كرديم كه بصورت عمومي، مسائل مورد بحث قرار گيرند اما برخي مسؤلين حاضر به همكاري نشدند.
مهندس پرهيزكار سپس تعداد فارغ التحصيلان را به نسبت فرصت شغلي كه در كشور مي تواند وجود داشته باشد كمتر عنوان كرد و افزود: اگرچه در بعضي رشته تراكم فارغ التحصيلان ديده مي شود اما حتي در آن رشته ها بايد آموزش عالي گسترش يابد . الان متوسط سواد در كشور از راهنمايي بالاتر نيست . منظور از توسعه فارغ التحصيلان توسعه از همه جهات است يعني در كنار اين توسعه ، مسائل ديگر نيز توسعه يابد . اينكه مي گويم تعداد فارغ التحصيلان بايد گسترش يابد يكي از دلايلم سند چشم انداز 20 ساله است كه بر اساس آن به تعداد زيادي بيش از آنچه وجود دارد فارغ التحصيل نياز داريم.
وي افزود: جا براي كار وجود دارد اما ساختار و برنامه ريزي درستي نيست . مثلا اين همه فارغ التحصيل بيكار در حوزه ادبيات فارسي داريم اما صنعت نشر و نويسندگي ما آنچنان كه بايد گسترش نيافته در حاليكه يكي از درآمدهاي هنگفت كشور اسرائيل نوشتن رمان است يا اين همه فارغ التحصيل رشته تاريخ بيكار داريم اما در حوزه هايي مانند گردشگري و ايرانگردي پيشرفت چنداني نداريم در حاليكه مي توان از اين افراد به همراه ديگر فارغ التحصيلان استفاده كرد.
رئيس سازمان همياري اشتغال فارغ الاحصيلان جهاددانشگاهي در پايان سخنان خود گفت : يكي از راه هاي اشتغال فارغ التحصيلان وارد كردن مفاهيم و راه هاي جديد به حوزه اشتغال است .
دكتر عبدالله شفيع آبادي استاد مشاوره شغلي و معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين نشست به تاثير نقش مشاوره شغلي برآمادگي شغلي دانشجويان اشاره كرد و گفت : امروز ديگر عوامل اشتغال تنها سه عامل نيروي انساني ، منابع و سرمايه نيست بلكه عامل چهارمي به نام مديريت منابع شغلي كه بسيار سرنوشت ساز است نيز به آنها اضافه شده است .
وي افزود: براي دانشجو سه عامل تحصيل ، اشتغال و ازدواج مهم است كه بايد به ترتيب انجام شود ولي ما برعكس عمل كرده ايم و مثلا بحث ازدواج از بقيه مهمتر شده است و منابع مالي زيادي براي ازدواج در نظر گرفته ايم اما براي اشتغال آن كارچنداني انجام نداده ايم.
دكتر شفيع آبادي در ادامه به نقش دانشگاه در مهارت آموزي فارغ التحصيلان اشاره كرد و گفت: دانشگاه واسط بين جامعه و بازاركار است و مركز ايجاد اشتغال نيست اما مركز پرورش متخصص است، بايد در دانشگاه رابط بين تحصيل و شغل مشخص شود و تحصيلات معني دار شوند.
وي نقش راهنمايي شغلي را بسيار مهم عنوان كرد و افزود: راهنماي شغلي خيلي مهم است و در يك جلسه حل نمي شود بايد همه با هم اين مشكل را حل كنيم بايد در گزينش دانشجو به آ ينده شغلي او توجه شود.
استاد مشاوره شغلي و معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي تعداد مشاوران شغلي موردنياز در تهران را 12 هزار نفر عنوان كرد و گفت : راهنمائي شغلي يعني ما به دانشجو كمك كنيم آن رشته اي را انتخاب كند كه در آينده براي خود او و مملكت مفيد باشد. دانشجو را بايد در دوران دانشجويي راهنمايي كنيم.
وي در پايان سخنان خود به تغيير نيازهاي شغلي به مرور زمان اشاره كرد و گفت : نكته مهم بررسي نيازهاي شغلي جامعه است زيرا مشاغل مي ميرند و مشاغل جديد بوجود مي آيند آيا براي آن روز فكر كرده ايم ؟ آيا در سند چشم انداز 20 ساله به اين نيازها فكر شده است .
مهندس عطيه شهيدي دبير نشست و مدير دفتر طرح و توسعه سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي نيز در اين نشست به معرفي برنامه آموزشي آمادگي شغلي و نتايج اجراي آن در دانشگاه ها پرداخت و در اين زمينه گفت : هدف از برنامه آمادگي شغلي و نقش آن در توانمندسازي شغلي دانشجويان ، كمك به فراگيران براي دستيابي به شغل مولد و پايدار از طريق استخدام ، خوداشتغالي و كارآفريني است .
وي افزود: اين برنامه شامل دورههاي مختلفي از جمله استفاده بهينه از دوران تحصيل، برنامهريزي شغلي و مهارتهاي عمومي شغلي ، استخدامي ، خوداشتغالي و كارآفريني است.
شهيدي به اهداف استفاده بهينه از دوران تحصيل اشاره كرد و گفت : معرفي منابع و امكانات موجود در دانشگاه ، نقش و تاثير آنها بر آينده شغلي دانشجويان، چگونگي استفاده بهتر و بيشتر از دوران دانشجويي و روش مواجهه با موقعيت هاي ناشناخته و جديد از اهداف اين دوران است.
وي خاطرنشان كرد : اجراي برنامه شغلي ، تهيه برنامه شغلي براي دستيابي به شغل مناسب و شناخت مشاغل و مهارت هاي مورد نياز، از اهداف دوره برنامه ريزي شغلي است.
دبير نشست و مدير دفتر طرح و توسعه سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي در پايان به معرفي يك نمونه از برنامه آموزشي آمادگي شغلي و نتايج آن با شركت 500 نفر پرداخت.
دكتر عليرضا مهاجري پژوهشگر و مدير اداره امور پژوهشي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي نيز در اين نشست به معرفي خدمات دانشگاه هاي خارج ازكشور در زمينه توانمندسازي شغلي دانشجويان پرداخت .
وي دانشگاه هاي فرانسه را به عنوان نمونه معرفي كرد و گفت : دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت ، نمايشگاه هاي فرصت هاي شغلي ، سازمانها و مجامعي كه نمايندگان دانشگاه ها و موسسات فردي و گروهي ، برگزاري تظاهرات هاي شغلي و ... از مشخصات ويژگي ها و مراكز مرتبط با امر اشتغال به خصوص فارغ التحصيلان در اين كشور است .
مهندس محمد كيا مدير اداره امور آموزشي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان در اين نشست به نقش آموزش در ارتقا مهارت هاي شغلي دانشجويان پرداخت و در اين زمينه گفت : براي اينكه مقوله اشتغال دانشجويان حل شود نياز به مهارت هاي زيادي است كه امروز در كشور ما در مراكز مختلف از جمله آموزش و پرورش ، سازمان آموزش فني و حرفه اي و ... ارايه مي شود.
وي افزود: براي اينكه مشكل عدم آشنايي افراد جوياي كار با فرآيند خوداشتغالي و كارآفريني را برطرف كنيم بايد بررسي شود چه آموزش هايي و در چه زماني به دانشجو داده شود.
وي مهارت هاي عمومي را با اهميت خواند و افزود: چون مشاغل انعطاف زيادي دارند و كارفرمايان به دنبال استخدام و حفظ كاركنان داراي قابليت بالا هستند ، برنامه هاي آموزشي كه اينگونه مهارت ها را مورد تاكيد قرار مي دهند فراگيران را از مزيت رقابتي در بازاركار برخوردار مي سازند.
وي سپس به فرآيند توانمندسازي اشاره كرد و گفت : اين فرآيند به ترتيب شامل انگيزه ، ايده ، مهارت هاي تخصصي ، مهارت هاي عمومي و كارآفريني ، مشاوره به عنوان يكي از سازو كارهاي تكامل اين فرآيند براي اشتغال و كارآفريني دانش آموختگان آموزش عالي ، ارتقاء سطح توانمندي و تغيير نگرش آنها نسبت به مقوله اشتغال است .
سيد كريم سپهري مدير اداره مطالعات و برنامه ريزي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان نيز در اين نشست به نقش آگاهي و سواد اقتصادي دانشجويان برآينده شغلي آنان پرداخت.
وي در بخشي از سخنان خود تصريح كرد: يكي از عوامل اصلي عدم موفقيت شغلي فارغ التحصيلان ناكافي بودن اطلاعات آنها از مسائل اقتصادي است لذا دادن آموزش به دانشجويان در موضوعات اقتصادي از اهميت بسياري برخوردار است.
از ديگر برنامه هاي اين نشست مي توان به سخنراني پيرامون "نقش برگزاري نمايشگاه هاي فرصت هاي شغلي بر فرآيند كاريابي دانشجويان توسط خانم محمدزاده رئيس جهاددانشگاهي واحد الزهرا(س) و معرفي سايت هاي اطلاع رساني شغلي اشاره كرد.
لازم به ذكر است در ادامه اين نشست نمايندگان دانشگاه ها در يك بحث گروهي به مشكلات اشتغال فارغ التحصيلان در كشور پرداختند و در اين مورد به ارايه نقطه نظرات خود پرداختند.
١٤:٠٣ ١١/٠٤/١٣٨٥