در نشست تخصصي مركز رشد ICT رويش بررسي شد:
راهكارهاي تجاريسازي يافتههاي پژوهشي در كشور
نشست تخصصي «فرصتها و چالشهاي تجاريسازي يافتهها و دستاوردهاي پژوهشي» توسط مركز رشد فنآوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (رويش) برگزار شد.
به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر جعفر توفيقي - وزير پيشين علوم، تحقيقات و فنآوري - در اين نشست با اشاره به بندهاي برنامه چهارم توسعهي كشور در بحث اقتصاد مبتني بر دانش گفت: در ماده 43 فصل چهارم برنامه چهارم بر توسعه مبتني بر دانايي تاكيد شده و آمده است، دولت موظف است نسبت به اهميت و نقش دانش، فنآوري و مهارت به عنوان اصليترين عوامل ايجاد ارزش افزوده در اقتصاد نوين اقداماتي را به عمل آورد.
وي با تصريح اين كه اقتصاد نوين را در ادبيات غرب معادل اقتصاد دانش قلمداد ميكنند كه از اوايل دهه 1980 ميلادي در ادبيات توسعه كشورهاي غربي مطرح ميشود و اوج ميگيرد، گقت: در واقع اقتصاد دانش با بحث تجاري سازي ارتباط مستقيم دارد.
توفيقي با اشاره به اين كه يك تحول بسيار جدي فرهنگي در مديريت كلان كشور به وقوع پيوسته است و آثار آن در برنامهها و اسناد مختلف توسعهي كشور نمودار است، تاكيد كرد: در دولت دانش، مهمترين وظيفه افزايش ظرفيتهاي دانشي جامعه است و بايد گامهاي سريع و جدي خود را در اين زمينه برداريم و بحث تجاري سازي را در تمام عرصههاي دانشي دنبال كنيم.
اين استاد دانشگاه تربيت مدرس، صنعت كشور را يك صنعت سفارشي و خريداري شده از خارج عنوان كرده و افزود: 90 درصد صنايع فعال كشور تحت ليسانس هستند و حتي به دليل بيتوجهيهاي گذشته با وجود سابقه 100 ساله استخراج نفت در كشورمان، رشتههاي اكتشاف نفت از 10 سال گذشته در دانشگاههاي ما داير شدهاند.
توفيقي خاطر نشان كرد: براي ارتباط بهتر رشتههاي دانشگاهي با بخشهاي مختلف جامعه و صنعت، نامهاي در زمان وزارت اينجانب به وزارتخانههاي مختلف فرستاديم تا محتواي آموزشي دانشگاهها بر اساس آن تدوين و داير شود؛ اما حتي يك جواب براي اين موضوع دريافت نكرديم.
وي درباره موانع تجاري سازي در كشور نيز تاكيد كرد: هنوز بازار آموزش، بازار پژوهش و نهايتا بازارهاي ايده، فنآوري و سرمايههاي خطرپذير در كشور شكل نگرفته است؛ در حالي كه شكلگيري اين بازارها نيازهاي اصلي اقتصاد دانش محسوب ميشود.
توفيقي از راهاندازي پاركها و مراكز رشد فنآوري در كشور به عنوان يكي از مهمترين راههاي تجاري سازي در كشور ياد كرد و افزود: وجود 13 پارك و بيش از 40 مركز رشد و صدها شركت فنآور مستقر در اين مراكز چشمانداز روشني براي تحقق اهداف تجاري سازي در كشور است ولي نهاد سازي در اين زمينه بايد سرعت يابد.
صادق واعظزاده - عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي - نيز با تاكيد بر حمايت از پاركها و مراكز رشد به عنوان نهادهاي تجاري سازي پژوهشها، اختراعات و ايدهها در كشور افزود: همانگونه كه امام (ره) فرمودهاند منشاء تحولات دانشگاه است؛ بنابراين در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت نيز دانشگاههاي ما بايد نقش عمدهتري ايفا كنند چرا كه دانشگاههاي ما به دانشگاههاي مطلوب بيشتر از صنعت ما نسبت به صنايع مطلوب نزديك هستند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي دربارهي نقش اين نهاد در بحث تجاري سازي گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دنبال بحثهاي ديكتهيي و دستوري نيستيم و اين شورا سعي ميكند نقش نظارت و هدايت داشته باشد و كارها از طريق اسناد برنامه كه شورا در تدوين آنها نقش مهمتري دارد، دنبال شود.
واعظزاده از جهاد دانشگاهي به عنوان يك مدل بومي در زمينهي تجاري سازي و پيوند علم و دانش و تبديل آن به فنآوري ياد كرد و افزود: اگر روشهايي را كه جهاد دانشگاهي در زمينهي تجاري سازي داشته به صورت تئوري درآوريم، همان چيزي خواهد شد كه ما در كشور به دنبال آن هستيم.
دكتر محسن قرنفلي، رييس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي نيز با تاكيد بر اين كه جهاد دانشگاهي در يك بستر طبيعي و بر اساس مقتضيات جامعه شكل گرفت و به شكل بومي رشد و تكوين يافت افزود: 26 سال از تشكيل اين نهاد ميگذرد و امروز از تجربه جهاد دانشگاهي به عنوان يك تجربه بومي و موفق ياد ميشود كه بدون توجه به مفهوم ظاهري پاركها و مراكز رشد شكل گرفت؛ ولي فعاليت اصلي اين مراكز را عملي و اجرايي كرد.
رييس دانشگاه علم و فرهنگ به نقش جهاد دانشگاهي در نزديكي دانشگاه و صنعت اشاره و اضافه كرد: اين نهاد عليرغم همه محدوديتها و مشكلات، الگوي موفقي شد كه تاثير واقعي خود را در دانشگاهها و صنايع كشور بر جاي گذاشت كه در واقع همان خواسته جامعه بود.
وي ادامه داد: امروز از نقش سازنده بخش خصوصي صحبت ميشود، در حالي كه جهاد دانشگاهي اين نقش را از سالها پيش دنبال كرده و اين امر موجب موفقيت اين نهاد شده است.
دكتر نصرتاله ضرغام - معاون صندوق حمايت از پژوهشگران - نيز از تدوين آييننامهي تجاري سازي در اين صندوق خبر داد و افزود: صندوق حمايت از پژوهشگران در كنار نهادهاي ديگري مثل شوراي عالي زيست فنآوري، ستاد نانو فنآوري و بنياد نخبگان به حمايت از پژوهشگران براي تجاري سازي يافتههاي خود ميپردازد كه در راستاي مزيتهاي اقتصادي، توليد علم و توسعهي مرزهاي دانش در كشور است.
دكتر اميدخواه - استاد دانشگاه تربيت مدرس - نيز با تصريح اين كه از تشكيل يك ايده در ذهن پژوهشگر يا مخترع تا به ثمر رسيدن آن بايد فرايند حمايتي داشته باشيم، افزود: بحث تجاري سازي يكي از مباحث مهم در فرآيند تبديل شدن ايده به ثروت است كه متاسفانه در كشورمان با تاخير آغاز شده است و بايد نهادها، مراكز و دستگاههاي ذيربط در اين فرآيند اين موضوع را با جديت دنبال كنند.
١٥:١٤ ١٢/٠٦/١٣٨٥