٠٢:١٨ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
نشست سراسري مجريان طرح"آموزش كارآفريني و مهارت‌هاي كسب و كار"برگزار شد

نشست سراسري مجريان طرح"آموزش كارآفريني و مهارت‌هاي كسب و كار"با همکاری سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان و مؤسسه كار و تأمين اجتماعي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری اسشتغال فارغ التحصیلان جهاددانشگاهی،اين نشست يك روزه براي 150000 نفر از مجریان پروژه سراسري آموزش‌هاي كارآفريني ومهارت‌هاي كسب و كار با هدف تبادل تجربيات و بررسي كاستي‌هاي مرحله آزمايشي پروژه برگزار شد.
در این نشست وزير كار و امور اجتماعي گفت: سال‌آينده 150 هزار نفر تحت آموزش‌هاي كارآفرينی قرار مي‌گيرند، اما اين رقم در سال 85، 25 هزار نفر بوده است.
دكتر محمد جهرمي افزود: وزارت كار بدون تعادل بخشي به بازار كارنمي‌تواند وظيفه قانوني خود مبني بر صيانت از نيروي كار و تنظيم بازار كار را اجراكند، لذا تعادل بخشي به بازار كار بايد قبل از صيانت از نيروي كار در اولويت قرارگيرد.
وي افزود: در حال حاضر نرخ بيكاري افراد زير ديپلم و كارگران ساده هفت درصد است اما اين نرخ در ميان فارغ التحصيلان 15 درصد است،اين در حالي است كه دستگاه‌هاي اجراي و بنگاه‌هاي اقتصادي از نبود متخصصان و كارشناسان گله مي‌كنند.
جهرمي بيان كرد: با اين شرايط نيازمند آموزشنيروهاي فارغ التحصيل خود هستيم همچنين در كنار ارتقاي سطح مهارت نيروي كار، بايدمهارت مديريتي كشور نيز افزايش يابد، چرا كه تنها در اين صورت بسياري از اهداف محقق خواهد شد.
وي با اشاره به تشكيل موسسات آموزش كارآفريني تصريح كرد: امسال 25 هزار نفر تحت آموزش‌هاي كارآفريني قرار گرفتند كه سال آينده اين رقم به 150 هزار نفر خواهد رسيد.
رييس موسسه كار و تامين اجتماعي در اين نشست با بيان اينكه آموزشهاي كسب و كار مبتني برخواستن، دانستن و توانستن است و متقاضيان خود اشتغالي بايد آنها را در دوره‌هاي آموزشي فرا ‌گيرند و همچنين براي پيشبرد و اهداف اين پروژه سراسري فراگيران بعد از دوره‌هاي آموزشي نياز به مشاوره دارند به تبين سياست‌هاي موسسه كار و تأمين اجتماعي در اين زمينه پرداختند.
دكتر سپهري بر ضرورت تغيير شيوه‌هاي آموزش مهارت كسب و كار در كشور تاكيدو تصريح كرد: خواستن فقط حدود 20 تا 30 درصد موضوع كارآفريني را به خود اختصاص مي‌دهد و در آموزشهاي كسب و كار متقاضيان آمادگي روحي و رواني براي انجام كار مي‌يابند.
وي در خصوص موضوع‌هاي دانستن و توانستن يادآور شد: دانش كارآفريني از طريق كلاسهاي مهارت كسب و كار به متقاضيان آموزش داده مي‌شود و مهارت‌آموزان مي‌توانندبه تهيه طرحهاي شغلي و راه‌اندازي كسب و كار اقدام كنند.
وي خواستار مشاوره كارآفريني در راه اندازي كسب و كار شد و گفت: در صورتي كه افراد آموزش ديده پس از كسب مهارت مورد مشاوره قرار نگيرند تمامي تلاشهاي آموزشي ازبين خواهد رفت.
دكتر سپهري شروع فعاليتهاي كارآفريني را در جهان از ابتداي سال 1960 ميلادي عنوان كرد و افزود: موضوع كارآفريني همواره بايدبراساس نيازهاي مخاطبان خود بازنگري شود و موضوع آموزش با نيازهاي آنها انعطاف‌پذير شود.
وي از اينكه برخي از افراد كارآفرين در مواجهه با برخي از مشكلات اداري دچاردلسردي مي‌شوند،ابراز تاسف كرد و گفت كه در كلاسهاي كارآفريني ضروري است روي اين موضوع كار بيشتري صورت گيرد.
رييس سازمان همياري اشتغال  فارغ التحصيلان جهاد دانشگاهي نيز در اين نشست گفت: جهاد دانشگاهي در مرحله پايلوت تاكنون در 25 استان كشور آموزش كسب و كار رابراساس الگوي آموزشي كارآفريني گام به گام آغاز كرده است و بيش از هشت هزار نفر از اين آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.
مهندس مرتضي پرهيزكار با بيان اين كه گام‌هاي ارزشمندي در جهت توسعه آموزش كارآفريني برداشته شده است، افزود: جهاد دانشگاهي دو الگوي مناسب آموزش‌هاي كارآفريني تدوين نموده است كه يكي از الگوها بر اساس استانداردهاي كنسرسيوم آموزش كارآفريني NFTE و روش ديگر براساس تجربيات آموزشي اين سازمان و ديگر مراكز آموزشي كشور مطالعه و بررسي و تدوين گرديده و به عنوان آموزش كارآفريني گام به گام به مؤسسه كار و تأمين اجتماعي پيشنهاد شده است.
به گفته وي، برخي از افراد حتي پس از آموزش هم نمي‌توانند كارآفرين شوند و ترجيح مي‌دهند به استخدام ديگران درآيند اما برخي از افراد به دليل نياز اين مسير را برايدستيابي به شغل انتخاب مي‌كنند كه بايد در كلاسهاي آموزش كسب و كار مورد حمايت قرارگيرند.
لازم به ذكر است، در حاشيه اين نشست چهار تن از مجريان اين دوره‌هاي آموزشي در مرحله پايلوت گزارش استانهاي مربوطه را از نحوه برگزاري دوره ارائه نمودند.
مهندس خسرو سلجوقي مدير كل كارآفريني وزارت كار نيز در اين نشست با بيان اهميت آموزش كارآفريني و سياست‌هاي وزارت كار به مواردي در خصوص توسعه بنگاههاي زود بازده كسب و كار و كارآفريني پرداختند.
ديگر سخنران اين نشست مهندس محمد كيا مدير اداره امور آموزشي سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي بود.
وي به معرفي برنامه پيشنهادي كارآفريني گام به گام و مهارتهاي كسب و كار ويژه راه‌اندازي بنگاههاي اقتصادي كوچك و زودبازده از سوي اين سازمان پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اينكه سياست سال آينده موسسه كار و تامين اجتماعي براي پوشش آموزش كارآفريني براي 150.000 نفر از فراگيران بر اساس الگوي آموزش كارآفريني گام به گام قرار گرفته، در 10 منطقه كشور براي برگزاري دوره‌هاي تربيت مربي براساس الگوي كارآفريني گام به گام قرارداد آموزشي با موسسه كار و تامين اجتماعي منعقد گرديده است.
وي يادآور شد:همچنين با همكاري مشترك اين سازمان و موسسه كار و تامين اجتماعي بسته آموزشي كارآفريني گام به گام كه شامل كتاب آموزشي، كتاب تمرين، كتاب راهنماي تهيه طرح كسب و كار، راهنماي معلم و لوح فشرده آموزشي مي‌باشد براي فراگيران، مدرسين و مجريان آموزشي چاپ و ارائه مي‌گردد.ح/الف

١٠:٣٦ ٠٦/١٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد