٠٥:١٩ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
از سوي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي؛
نشست خبري معرفي برنامه‌هاي آموزش كارآفريني برگزار شد

نشست خبري معرفي برنامه‌هاي آموزش كارآفريني براساس الگوي گام به گام در سال 1386 با حضور  مديران  موسسه كار و تأمين اجتماعي و سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاددانشگاهي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي،دكتر محمدرضا سپهري ـ رييس موسسه كار و تأمين اجتماعي ـ در ابتداي اين نشست اظهار داشت: دولت نهم در سال 84 آئين‌نامه ارائه تسهيلات بنگاههاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين و گسترش كارآفريني و اشتغال را مهمترين برنامه خود قرار داده است.
وي افزود:مؤسسه كار و تأمين اجتماعي از همان زمان آموزش‌هاي كارآفريني را در صدر برنامه‌هاي خود قرار داد و در سال 85 يك دوره آموزشي 72 ساعته آموزش كارآفريني تدوين شد و با همكاري سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي، دانشگاهها و موسسات بخش خصوصي برگزار گرديد و در پايان سال 85 نتايج و تجربه‌هاي اجراي اين دوره با حضور كليه مجريان دوره بررسي و در آموزشهاي كارآفريني و كسب و كار بازنگري شد.
وي با تأكيد بر اين كه منابع آموزشي و شيوه‌هاي تدريس نبايد سليقه‌اي باشد،افزود:پس از بررسي نتايج بدست آمده، فرهنگ‌سازي، نهادسازي و استانداردكردن الگوهاي آموزشي از الزامات آموزش كارآفريني شمرده شد كه در اين ميان الگوي آموزش كارآفريني به روش گام به گام به عنوان مناسبترين روش آموزشي تعيين گرديد كه مقرر گرديد آموزشهاي آتي اين موسسه بر اساس اين الگو برگزار گردد.
سپهري تصريح كرد: به منظور افزايش كيفيت برنامه‌هاي آموزشي، الگوي آموزشي كارآفريني گام به گام به صورت كتاب آموزشي، كتاب تمرين، راهنماي تهيه طرح كسب و كار و راهنماي معلم و همچنين لوح فشرده تهيه شد تا بتواند پاسخگوي نيازهاي منابع آموزشي كارآفرينان باشد.
دكتر سپهري با بيان اينكه آموزش كارآفريني نمي‌تواند مبتني بر روش‌هاي سنتي باشد، افزود: شناخت و فرصت مهمترين نكته تفاوت آموزش كارآفريني با ساير آموزش‌هاست و مؤسسه كار و تأمين اجتماعي به دنبال تعريف شيوه‌هاي جديد آموزشي براي آموزش كارآفريني است و پروژه‌هاي تحقيقاتي خوبي هم در اين زمينه تعريف شده است.
وي تأكيد كرد: سعي شده است در ارائه بسته آموزشي كارآفريني گام به گام از تجربه‌هاي الگوهاي موفق ساير كشورها بهره‌مند شويم.
وي در خصوص تربيت مربيان كارآفريني در 10 منطقه كشور از ابتداي سال 86 گفت: اين امر باعث مي‌شود كه مربيان آموزش‌هاي كارآفريني از حداقل استانداردهاي لازم برخوردار شوند كه در اين سال در نظر است 500 مربي كارآفريني تربيت شود كه در حال حاضر برنامه براي آموزش 250 نفر از آنها بر اساس الگوي گام به گام و 50 نفر نيز بر اساس الگوي NFTE،آغاز گرديده است.
سپهري با اشاره به كسب‌كنندگان آموزش كارآفريني گفت: در سال85 حدود 33 هزار نفر آموزش مهارت در كشور كسب كردند كه امسال اين ميزان حداقل به 2 برابر افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به افزايش استقبال از دوره‌هاي آموزش كارآفريني تصريح نمود: براي ارائه طرح‌هاي داراي توجيه فني  اقتصادي به بانك‌ها گذراندن اين دوره‌ها بسيار مثمر ثمر مي‌باشد زيرا در حال حاضر بسياري از افراد درارائه طرح‌هاي بانك‌پذير با مشكل روبرو هستند.
در ادامه مهندس مرتضي پرهيزكار ـ رييس سازمان همياري اشتغال جهاد دانشگاهي ـ با اشاره به اين موضوع كه آموزش كارآفريني لازم مي‌باشد اما كافي نيست، افزود: كارآفريني يك كار ملي است كه همه سازمانها و نهادهاي دولتي بايد به بحث كارآفريني اهميت دهند درحاليكه اين امر تنها به عهده وزارت كار افتاده است و اين در حالي است كه تنها يكي از پيامدهاي كارآفريني اشتغال مي‌باشد.
وي با اشاره به اينكه آموزشهاي كارآفريني تعداد كسب و كارها و شركت‌ها را افزايش مي دهد تاكيد نمود اين آموزشها باعث افزايش ماندگاري بنگاهها مي‌گردد.
مهندس پرهيزكار نيز در پاسخ به سوالي درخصوص شرايط ثبت نام متقاضيان شركت در اين دوره‌ها اظهار داشت:درخصوص دورهاي تربيت مربي كارآفريني افراد بايد حداقل داراي مدرك كارشناسي و ترجيحاً مدرك كارشناسي ارشد باشند و افراد شايسته پس از يك مصاحبه درخصوص ميزان اطلاعات و تجربيات آنها در زمينه كارآفريني از بين متقاضيان گزينش مي‌شوند و همچنين براي فراگيران پس از اتمام دوره و موفقيت در ارائه پروژه گواهينامه صادر خواهد شد.ح/الف

١٦:٠٣ ١٢/٠٢/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد